Intel CPUi Mac!!
Fra : jakobhenner@gmail.co~

Dato : 13-12-05 21:20

Hejsa

Jeg skal købe en iBook når jeg har råd (maj-juni måned) Der er
de første Intel-Macs blevet udgivet (forhåbenligt).

Mit spørgsmål er:

1. Man kan finde en masse fed gratis software på nettet (mediacenter
software, medie afspiller osv.) De er i øjeblikket selvfølgelig kun
udviklet til G4 og G5 processorene fra IBM.. Kan man godt køre G4/G5
programmer på en Intel Mac, indtil der kommer nyere versioner?? Jeg
har hørt at der vil være en emulator i Mac OS X som gør at man kan
køre dem direkte. Er dette korekt?
2. Hvis det er rigtigt går det så udover ydelsen??

På forhånd tak

Hilsen Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-05 21:54

jakobhenner@gmail.com writes:

> [...]
> programmer på en Intel Mac, indtil der kommer nyere versioner?? Jeg
> har hørt at der vil være en emulator i Mac OS X som gør at man kan

Har du link til programmerne?

Min umiddelbare formodning er at med mindre de er skrevet til OS X
PowerPC vil det ikke køre.

Fra : Jesper

Dato : 13-12-05 21:55

<jakobhenner@gmail.com> wrote:

> [...]
> programmer på en Intel Mac, indtil der kommer nyere versioner?? Jeg
> har hørt at der vil være en emulator i Mac OS X som gør at man kan

Det er meningen at man skal kunne afspille sine MacPowerPC programmer på
MacIntel via Rosetta, men du kan være ret sikker på at al Apple software
hurtigt vil blive kompileret for MacIntel

> 2. Hvis det er rigtigt går det så udover ydelsen??

Som al emulation går det ud over ydelsen - hvor meget, det er et rigtigt
godt spørgsmål, jeg vil ikke sætte næsen at for højt op efter den
perfekte emulation. Der er store problemer med at emulere Altivec.

http://dvd.tradewho.com/

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 14-12-05 01:26

> Som al emulation går det ud over ydelsen - hvor meget, det er et rigtigt
> godt spørgsmål, jeg vil ikke sætte næsen at for højt op efter den
> perfekte emulation. Der er store problemer med at emulere Altivec.

Intels SSE3 er lidt lig Apples Altivec kerne, dog er Altivec overlegen.

Jeg har personligt overværet tests hvor en sølle Celeron 2,53Ghz (SSE3)
løber i cirkler omkring en helt ny iBook G4/1,33, lige indtil et rosetta
program bliver startet (på pc'en), så opfører intelMac'en sig som en
gammel G3'er. Hakker og sprutter i skærmopdatering. Et godt eksempel er
iMovie HD.
Prøver man med en ægte P4/3Ghz, kører skærmopdatering i iMovie HD
stortset flydende, og den er til at arbejde med.

Hvis man kommer til at køre med CPU hastigheder over 3Ghz vil jeg tro at
man vil opnå ca. den samme hastighed som man er vant til i dag på en ny
iBook ved den halve clockfrekvens.
Når programmerne bliver optimeret til Intel kode, må G4'eren nok se sig
slået stort, vil jeg mene.

Iøvrigt har jeg bemærket at Apple er bedre til at udnytte den hardware,
systemet kører på.
En intel mac som kan bygges for ca. 3000kr kan starte op på under 15sek
inkl. alt, modsat windows xp på samme hardware, som skal bruge ca. 25
sek på samme opgave. Sweet.

--
Jeg har talt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-05 07:25

On 2005-12-14 01:25:42 +0100, macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) said:

> .
> En intel mac som kan bygges for ca. 3000kr kan starte op på under 15sek
> inkl. alt, modsat windows xp på samme hardware, som skal bruge ca. 25
> sek på samme opgave. Swee

launchdeamon i 10.4 snyder med sådanne bechmarks.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 14-12-05 23:36

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> launchdeamon

Hvorfor er min ibook så langsommere end pc'en? men hurtigere i andre
tilfælde ???
--
Jeg har talt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 21:48

On 2005-12-13 21:19:40 +0100, jakobhenner@gmail.com said:

> [...]
> programmer på en Intel Mac, indtil der kommer nyere versioner?? Jeg
> har hørt at der vil være en emulator i Mac OS X som gør at man kan

der findes faktisk ingen rigtig lækker mediecenter sw til Mac OS X
eller for den sags skyld til PPC. Enten er der tale om rigtige PVR
programme eller mediecenter programmer uden PVR

de kommende apple intel maskiner vil formegenlig kunne køre mythTV på
linux og Windwos MCE - de enetste rigtig lækre programmer med ordenlig
PVR funtionalitet.

> 2. Hvis det er rigtigt går det så udover ydelsen??

Du tænker på G3 emulatoren "rosetta": ja (nyeste bulids skulle vist
undertøtte G4+G5's vector instruktionssæt)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Sebastian

Dato : 14-12-05 11:26

> [...]
> programmer på en Intel Mac, indtil der kommer nyere versioner?? Jeg
> har hørt at der vil være en emulator i Mac OS X som gør at man kan
Alle intel Macs vil komme med Rosetta, et programm der emudulerer en
PowerPC og vil gøre det muligt at køre MacOS X programmer på en intel
Mac.

> 2. Hvis det er rigtigt går det så udover ydelsen??
I den præsentationer,Steve Jobbs viste var hans 3 GHz intel Pentium Mac
ret længe om at starte en applikation (han viste Photoshop), men det
kørte nogenlunde tilfredstillende.

Du kan regne med at Apple, Adobe og Microsoft nok vil være hurtigt ud
med nye versioner til deres applikationer til intel-Mac. Det vil dog
vare lidt længre ved nogle nicheprogrammer såsom Finale mv (Det tog
CodaMusic ca. 4 år at udvikle en OS X version).
Jeg ved ikke om det vil være muligt at afvikle ældre classic Mac
applicationer på en intel-Mac. Men jeg regner næppe med at OS X til
intel-Macs vil have en Classic omgivelse.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-05 17:05

On 2005-12-14 11:25:30 +0100, thorfinn@ofir.dk (Sebastian) said:

> I den præsentationer,Steve Jobbs viste var hans 3 GHz intel Pentium Mac

det var en 3,6GHz for at være helt præcis.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen