Behringer lydkort!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-05 15:53

Ny Mac 'dims'! - Behringer F-Control FCA202 Firewire Line Adapter

Behringer har lige for ca. 3 uger siden lanceret et nyt eksternt 'mini'
lydkort til Mac med Firewire tilslutning samt 2x ubalanceret RCA phono
'IN' og 2x bal./ubalanceret RCA phono 'OUT' til brug for tilslutning af
ekstern forstærker, mixer og andet, der bruger linielignaler. Der
medfølger desværre kun drivere til OS X - ikke til OS 9.x, samt til
Windows 98SE - XP.

Det er en lille enhed på str. med et USB floppydrev, så den fylder ikke
meget. Indtil nu ser alt ud til at virke efter hensigten, - så jeg fx.
nu kan sætte min Behringer mixer direkte til 'IN' og trække signalet fra
'OUT' til mit forstærkersystem. Virkelig genial! Der er 'through-pass'
på FW - 2x FW tilslutninger.

Pris hos Dansk Audioteknik, Århus 750kr. inkl. moms..

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-12-05 17:25

> [...]
> 'IN' og 2x bal./ubalanceret RCA phono 'OUT' til brug for tilslutning af
> ekstern forstærker, mixer og andet, der bruger linielignaler.

RCA? Det ser da ud til at være 1/4" jack stik. (Ikke at de ikke kan
laves om til RCA med de rette stik.)

> Pris hos Dansk Audioteknik, Århus 750kr. inkl. moms..

eller kr. 695,- hos aage.dk

Det er da bestemt en lille fin og billig løsning til at få lyd ind og ud
af Mac'en. Jeg har selv givet tæt på kr. 2000,- for mere eller mindre
samme løsning fra Terratec. (Okay den har også midi interface.) Man kan
så bare håbe at converterne måske er en smule bedre i min?!

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-05 17:52

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> RCA? Det ser da ud til at være 1/4" jack stik. (Ikke at de ikke kan
> laves om til RCA med de rette stik.)

Du har selvfølgelig ret... Det er bare fordi, jeg bruger nogle lidt
specielle kabler med RCA/jack omsættere, så jeg er vant til bare at
skrive RCA...

> eller kr. 695,- hos aage.dk

- Bortset fra, jeg ikke handler hos det firma.... elendig service og
dårlig viden omkring Mac og Mac kompatibilitet...

> [...]
> samme løsning fra Terratec. (Okay den har også midi interface.) Man kan
> så bare håbe at converterne måske er en smule bedre i min?!

Hvis jeg ikke havde haft alt det eksterne udstyr, jeg nu har, så ville
jeg nok også have valgt en anden løsning.

Jeg stod faktisk og overvejede meget den nye Delta44 Firewire og det
tilsv. PCI kort fra M-Audio til hhv. 1740kr. for Delta44FW og 1272kr.
for Delta44PCI.

Han mente, jeg ville få mest ud af FCA202, når jeg havde det eksterne
udstyr, jeg har, og jeg har jo ikke brug for noget video/SPDIF/AEC
ind-/udgangs...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 18:51

On 2005-12-13 17:51:30 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Jeg stod faktisk og overvejede meget den nye Delta44 Firewire og det
> tilsv. PCI kort fra M-Audio til hhv. 1740kr. for Delta44FW og 1272kr.
> for Delta44PCI

M-Audio bruger nogen rigtig gode codecs og sammen med fornuftige
analoge trin udgør det en rigtig god DAC - selv i deres billigere
produkter som eks. Revolution lydkortene.

ESI bruger ligeledes gode codecs, eks i deres Juli@ PCI kort som der nu
findes Mac Drivere til.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 13-12-05 20:57

> Han mente, jeg ville få mest ud af FCA202, når jeg havde det eksterne
> udstyr, jeg har, og jeg har jo ikke brug for noget video/SPDIF/AEC
> ind-/udgangs...

Bortset fra at du er begrænset til 2 spor mod 4 i Deltaen.

Jeg har lige optaget Musorgsky's Udstillingsskillerier, 50 M/K orkester,
det gik helt fint men jeg kunne godt have ønsket mig et par spor mere.

Kell

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-05 22:44

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> Bortset fra at du er begrænset til 2 spor mod 4 i Deltaen.

Det er selvfølgelig rigtig, men nu arbejder jeg jo mest med re-mastering
af fx. LP til CD.

> Jeg har lige optaget Musorgsky's Udstillingsskillerier, 50 M/K orkester,
> det gik helt fint men jeg kunne godt have ønsket mig et par spor mere.

Det kommer da også an på, hvad du har sidende udenfor, og hvor godt du
kender dit udstyr - mixer, mikrofon og ikke mindst det lokale, hvori der
optages. - En god ekstern mixer med min. 6 mic. indgange og godt
kendskab til lydlægning + et par gode hovedtelefoner, så når du langt.

Jeg har lavet optagelser til bl.a. radio med min Behringer MX802 mixer
såvel som min Nakamichi N-610 og med fx. 5 gode mikrofoner, så kan det
sagtens lade sig gøre i premix fasen at lave lyden, så det lyder
ordentlig ved nedmixning til 2 kanaler allerede i selve optagelsen. -
'Minus'et' er selvfølgelig at man ikke kan udbalancere et lydbillede
begefter med blot 2 kanaler.

Fra : Kell Christensen

Dato : 13-12-05 23:32

-snips

> Jeg har lavet optagelser til bl.a. radio med min Behringer MX802 mixer

Tingene koster snart ingen penge - den nye UB802 fås til 395.- !
Men er du nede i bixen en dag for at finde din egen julegave
så få lov at låne en Yamaha MG10/2 og prøv den... Nul støj.

http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=20401

mvh Kell

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-05 00:28

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> Tingene koster snart ingen penge - den nye UB802 fås til 395.- !

Ja, og mere er den heller ikke værd! - Det er en udpræget diskount vare
i forhold til MX serien. Problemet med Behringer er, at de er nødt til
at lave noget billigt for at beholde en markedsandel. 'Euro' systemet,
som MX serien tilhører, er klart bedre end langt de fleste også i en
meget højere prisklasse.

> Men er du nede i bixen en dag for at finde din egen julegave
> så få lov at låne en Yamaha MG10/2 og prøv den... Nul støj.
>
> http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=20401

Der er nu heller ingen støj på en MX mixer. Det er der til gengæld på UB
serien fra Behringer! - Nåja, så har jeg aldrig brudt mig om Yamahas
mixere - hverken de analoge eller de digitale. Lyden er meget, meget
hård og næsten umulig at kompensere - selv med ret dyre mikrofoner. Og
skal man til at gøre det med software som fx. en 'softening filter', så
ødelægger man dynamikken.