besværlig afslutning af programmer
Fra : soren

Dato : 11-12-05 23:13

Jeg er den heldige ejer at to mac'er: en iMac (stationær) der kører
10.3.9 og en iBook G4 bærebar, der kører den seneste opdaterede
version af 10.4. Den stationære kører upåklageligt derudaf men jeg
har et problem med den bærebare. I slutningen af august installerede
jeg 10.4 ved først at formattere harddisken og så lægge 10.4 ind.
Jeg fik installeret en række programmer, jeg bruger i det daglige,
uden problemer. Jeg oplever nu at jeg kan have svært ved at få lov
til at afslutte et program. Jeg plejer at bruge tasterne æble + Q men
nu lukker computeren ikke programmet ned men står bare og snurrer. Jeg
prøver at gå ind i 'Finder' for at afbryde job men kan slet ikke
komme i kontakt med maskinen - det fryser totalt og jeg må afbryde på
hovedkontakten. Det gør, at jeg ikke umiddelbart herefter kan starte
computeren op men må vente til dagen efter hvor den så kører igen
indtil problemet opstår igen. Jeg vil umiddelbart tro, at det er en
softwarefejl i operativsystemet - det sker ikke ved det samme program
men ved forskellige programmer altid når jeg skal lukke det. Er der
andre der har oplevet det samme og hvad kan der gøres ved det?

/Søren

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 12-12-05 22:04

Prøv at kontrollere disken med Diskværktøj. Evt. fra
installations-cd'en, så du kan reparere evt. fejl. Først kan du evt.
reparere disktilladelser. Det er mit umiddelbare bud.

Fra : soren

Dato : 13-12-05 14:25

Jeg har hørt, at der er problemer med at køre 10.4 på ældre mac
computere. Det skulle være bedre at gå tilbage til 10.3 da Apple ikke
har fået taget tilstrækkelig hensyn til ældre maskiner. Jeg tror
ikke, at det er et hardwareproblem men at problemet udelukkende ligger
i softwaren.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 18:55

On 2005-12-13 14:25:18 +0100, "soren" <sorenhv@gmail.com> said:

> [...]
> har fået taget tilstrækkelig hensyn til ældre maskiner. Jeg tror
> ikke, at det er et hardwareproblem men at problemet udelukkende ligger

det gælder kun for Powermac G5 1.8GHz single CPU med 600Mhz FSB. Apple
har været meget længe om at udsende en formwareopdatering men har just
gjort det.

Alle andre understøttede maskiner (dvs maskiner med onboard FW) kører
10.4 fint.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen