Digital signatur, tastselv.toldskat.dk
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-05 20:40

Jeg har forgæves forsøgt at få adgang til skattevæsenets
tastselv-service. Det er noget med en adgangskode, jeg ikke har eller
ikke kan huske eller ikke kan huske, at jeg har.
Der står på papirer, jeg har fået sendt, at jeg kan bestille en
ny kode på hjemmesiden. Men på hjemmesiden kan jeg kun bestille en
digital signatur. Vil det være et problem at bruge den på en Mac?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-05 21:26

Henrik Münster wrote:
> [...]
> ny kode på hjemmesiden. Men på hjemmesiden kan jeg kun bestille en
> digital signatur. Vil det være et problem at bruge den på en Mac?

Nej, min signatur virker fint.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-05 22:08

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Nej, min signatur virker fint.

Det lyder godt. Må jeg låne den? Der er vel ikke nogen problemer med at
installere den på en Mac? En ekspert som mig, der kun bruger en halv nat
på at konfigurere et AirPort netværk kan vel sagtens finde ud af det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-12-05 22:15

In article <1h74aqy.gzadguheizp9N%news@muenster.dk>,
news@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det lyder godt. Må jeg låne den? Der er vel ikke nogen problemer med at
> installere den på en Mac? En ekspert som mig, der kun bruger en halv nat
> på at konfigurere et AirPort netværk kan vel sagtens finde ud af det.

Du kan nok ikke låne den af en anden

Hvis ikke du har meget lyst til at sætte en nat af kan du se her:
http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_digi
tale_signatur_i_Mac_OS_X.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-05 23:10

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> Du kan nok ikke låne den af en anden

Pokkers. Jeg havde håbet på, at jeg kunne få en anden til at betale min
skat.

> Hvis ikke du har meget lyst til at sætte en nat af kan du se her:
> http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_digi
> tale_signatur_i_Mac_OS_X.html

Jeg prøver det. Der er vist også noget, der hedder eBoks til offentlige
papirer. Det burde man måske også have. På nogle punkter synes jeg, jeg
er godt med fremme rent teknologisk. På andre punkter halter jeg langt
bagud. Det er svært at følge med. Der er også nogle af den slags ting,
der ikke har være så lette at bruge på en Mac i starten, men det er
måske ved at blive bedre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 06-12-05 14:32

In article <1h74df1.1n5fpd81mr854yN%news@muenster.dk>,
> [...]

> bagud. Det er svært at følge med. Der er også nogle af den slags ting,
> der ikke har være så lette at bruge på en Mac i starten, men det er

Det er et spørgsmål om tvang. Jeg har haft eBoks i to år men aldrig
brugt skidtet (det kan ikke bruges til noget). Pludselig vil staten dog
bruge det til lønsedler og nu har jeg fået gang i den.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 06-12-05 14:44

Hej

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> writes:
> Det er et spørgsmål om tvang. Jeg har haft eBoks i to år men aldrig
> brugt skidtet (det kan ikke bruges til noget). Pludselig vil staten dog
> bruge det til lønsedler og nu har jeg fået gang i den.

"Det kan ikke bruges til noget". Det var da noget af en påstand...

Det er da genialt at får det meste som PDFer istedet for at få
rudekuverter som alligevel bliver væk og ender i brændeovnen.

Jeg bruger eBoks meget! Husk at melde til - ellers kommer der jo ikke
noget. Jeg får alt fra kommune, bank, benzinselskaber, forsikring
osv. gennem eBoks...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-05 17:30

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Jeg bruger eBoks meget! Husk at melde til - ellers kommer der jo ikke
> noget. Jeg får alt fra kommune, bank, benzinselskaber, forsikring
> osv. gennem eBoks...

Det er sikkert et dumt spørgsmål, men lader du det så ligge der, eller
gemmer du en kopi på computeren? For du printer det vel ikke ud, som min
mor f.eks. ville have gjort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 06-12-05 18:36

> Det er sikkert et dumt spørgsmål, men lader du det så ligge der, eller
> gemmer du en kopi på computeren? For du printer det vel ikke ud, som min
> mor f.eks. ville have gjort.

Tjaeh - jeg har det ligesom Jesper.....har haft digital signatur og
e-boks siden de kom frem, og det er kun gået fremad.

e-boksen er god, og der kommer flere og flere afsendere, og den digitale
signatur bliver mere og mere anvendelig.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-05 18:45

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> e-boksen er god, og der kommer flere og flere afsendere, og den digitale
> signatur bliver mere og mere anvendelig.

OK. Jeg har bestilt digital signatur. Så må jeg også lige få sat mig
inde i e-boksen. Måske skulle man også få et eposthus. Bare det ikke
ender med, at man få ebola.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 06-12-05 19:53

> Bare det ikke
> ender med, at man få ebola.

Tror du da, at aber kan finde ud af den digitale signatur
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-05 22:49

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Tror du da, at aber kan finde ud af den digitale signatur

Ebola er en virus, der ganske vist stammer fra aber, men som sagtens kan
ramme mennesker. Jeg kan lige citere fra Statens Serum Instituts
hjemmeside om Ebola-virus:

"Inkubationstiden er 5-10 dage. Debutsymptomer er høj feber, hovedpine,
muskelømhed, mavepine, træthed, diaré evt. blodig, ondt i halsen, udslæt
og opkast. I løbet af en uge udvikles brystsmerter, chok, blindhed, og
massiv blødning fra mavetarmkanalen.

Behandlingen er primært symptomatisk (væsketerapi, ilt og erstatning af
blodtab). Der er en dødelighed på 50-90% ved Ebolavirus..."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 07-12-05 00:39

Blot af interesse hvad er det forrsten lige man kan bruge den digitale
signatur til henne ved T+S
Synes at kunne huske at man bare melder sig til, har et eller flere
hemmelige passwords og så kan man ellers det meste..
Tom

On 06/12/05 22:49, in article 1h7674a.1x5r4cvvdxdthN%news@muenster.dk,

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-05 00:58

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Synes at kunne huske at man bare melder sig til, har et eller flere
> hemmelige passwords og så kan man ellers det meste..

Sådan plejer det også at være. Vi har lige fået vores forskudsopgørelser
og dermed skattekort. Jeg ville ændre lidt i min kones. Normalt står der
en "Tast-selv-kode", som man bruger sammen med sit personnummer. Nu står
der bare, at man skal bruge den kode, man valgte sidst. Jeg kan ikke
huske, at jeg har valgt en kode, og mine standardkoder duer ikke. Der
står, at hvis man har glemt koden, kan man bestille en ny kode eller en
digital signatur på hjemmesiden. Der er bare kun mulighed for at
bestille den digitale signatur. Deraf mit spørgsmål her i gruppen.
Signaturen kan bruges til alle tast-selv-tjenester hos Skat, som Told &
Skat vist hedder nu. Man kan således også indtaste sin selvangivelse, se
sin årsopgørelse osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-05 05:25

> Signaturen kan bruges til alle tast-selv-tjenester hos Skat, som Told &
> Skat vist hedder nu. Man kan således også indtaste sin selvangivelse, se
> sin årsopgørelse osv.

Ja, vi har alle fået en personlig skattemappe, hvori det hele ligger,
men du skal da bare til TastSelv, borger, så kan du stadig bestille en
ny TastSelv-kode.

< https://www.tastselv.skat.dk/borger/bestilkode>
(Véd ikke, om man kan lænke direkte til en sikker side?)
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-05 06:04

> [...]

> Ja, vi har alle fået en personlig skattemappe, hvori det hele ligger,
> men du skal da bare til TastSelv, borger, så kan du stadig bestille en

Det var da sjovt. Den side blev man ikke gelejdet hen til, der hvor jeg
var. Jeg prøvede forgæves at komme i tanker om en kode, der virkede.
Efter tre forgæves forsøg spærres adgangen, så man kan ikke bare blive
ved. Når man ikke har en kode, kommer man videre til et sted, hvor man
kan bestille en digital signatur. Der kan man ikke bare bestille en
kode. På en måde er det jo det simpleste. Så kan man jo bruge enhver
computer. Med den digitale signatur er man jo bundet til en computer,
hvor signaturen er installeret. Hjemme hos os er det ofte mig, der
ordner den slags, og så er det jo lettest, hvis jeg kan få adgang til
min kones skattemappe gennem min computer. Nå, men skidt med det. Nu har
jeg bestilt en digital signatur, og det er vel også en mere moderne,
smart, fremtidssikret og forhåbentlig mere sikker løsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-05 10:31

> Nå, men skidt med det. Nu har
> jeg bestilt en digital signatur, og det er vel også en mere moderne,
> smart, fremtidssikret og forhåbentlig mere sikker løsning.

Godt så
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-12-05 13:52

In article <lvpsoatk5q.fsf@FJERNveloce.dk>, jesper@FJERNveloce.dk
wrote:

> Hej

> "Det kan ikke bruges til noget". Det var da noget af en påstand...

Hvis du prøver at gå ind at se på listerne over muligheder, så er der
ganske få. Det eneste medie, der kan finde ud af at bruge det er fx
Berlingske. Det var helt horribelt for to år siden, men jeg synes stadig
ikke det er godt.

> [...]
>
> Jeg bruger eBoks meget! Husk at melde til - ellers kommer der jo ikke
> noget. Jeg får alt fra kommune, bank, benzinselskaber, forsikring

Det synes jeg stadig er forsvindende lidt. Jeg få nu min lønseddel
gennem eBoks - dvs. det tog staten mindst et par år at udnytte
teknikken.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-12-05 15:21

Hej Christian

> [...]
> ganske få. Det eneste medie, der kan finde ud af at bruge det er fx
> Berlingske. Det var helt horribelt for to år siden, men jeg synes stadig

Så du kan nævne du mangler Berlingske

Ganske få - hvad ser du det i forhold til? Jeg synes f.eks. der er en
ret udtømmende liste af pengeinstituter...

> Det synes jeg stadig er forsvindende lidt. Jeg få nu min lønseddel
> gennem eBoks - dvs. det tog staten mindst et par år at udnytte
> teknikken.

Forsvindende? Men lønsedlen er der vel nu - så den kan du vel ikke
bruge til at brokke dig over?

Men det er vel i princippet ikke eBoks du skal være sur på. Er det
ikke de private/offentlige kontakter du har som du skal rykke?

Fra : Christian Bech

Dato : 10-12-05 13:36

In article <lvoe3tvvii.fsf@FJERNveloce.dk>, jesper@FJERNveloce.dk
wrote:

> Hej Christian

> Så du kan nævne du mangler Berlingske

Hvad? Berlingske er der jo netop. Nu har jeg tilfældigvis abonnement på
Berllingske, men for at få et papirløst liv skal jeg altså holde mig væk
fra andre magasiner og aviser og smide mit fjernsyn ud, så jeg kan
slippe for licensen.

> Ganske få - hvad ser du det i forhold til? Jeg synes f.eks. der er en
> ret udtømmende liste af pengeinstituter...

Ja, pengeinstitutter, men det er altså kun en branche.

> Forsvindende? Men lønsedlen er der vel nu - så den kan du vel ikke
> bruge til at brokke dig over?

Jeg brokker mig ikke. Jeg konstaterer at selv ikke staten kunne finde ud
af at udnytte muligheden, da den kom.

> Men det er vel i princippet ikke eBoks du skal være sur på. Er det
> ikke de private/offentlige kontakter du har som du skal rykke?

Hvorfor vil du gøre mig til 'sur'? Jeg konstaterer at eBoks' udvalg er
for dårligt endnu. Om det er myndighedernes, firmaernes eller eBoks'
skyld er ligegyldigt for mig. Jeg kan blot konstatere at eBoks ikke gør
mit liv papirløst.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-05 14:58

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Berllingske, men for at få et papirløst liv skal jeg altså holde mig væk
> fra andre magasiner og aviser og smide mit fjernsyn ud, så jeg kan

Hæ, hæ......det er femten år siden, jeg droppede fjernsynet, og det var
en god beslutning.

Når jeg ser TV hos min kæreste ind imellem, forarges jeg over den
dårlige kvalitet, DR er endt på. Det er efter min mening så uintelligent
og fladpandet, at det naturligvis skulle være gratis.

Ligesom de trykte telegrammer fra Ritzau m.fl. i Metro & Urban.....tsk,
tsk...

> Jeg brokker mig ikke. Jeg konstaterer at selv ikke staten kunne finde ud
> af at udnytte muligheden, da den kom.

Tsk, tsk.......det kan den stadig ikke - den "nye" skatteforvaltning,
SKAT, lægger budgetskemaer på nettet i formatet .doc

> [...]
> for dårligt endnu. Om det er myndighedernes, firmaernes eller eBoks'
> skyld er ligegyldigt for mig. Jeg kan blot konstatere at eBoks ikke gør

Du har ret - Danmark er et teknologisk uland, rettelse: landets
indbyggere og landets bestyrere er teknologiske analfabeter, tsk,
tsk.....

M.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-12-05 09:49

Hej Morten

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:
> Du har ret - Danmark er et teknologisk uland, rettelse: landets
> indbyggere og landets bestyrere er teknologiske analfabeter, tsk,
> tsk.....

Skulle der have været en smiley med der? Hvilke lande sammenligner
du med?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-12-05 12:13

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej Morten

> Skulle der have været en smiley med der? Hvilke lande sammenligner
> du med?

Danskernes selvforståelse...?

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-05 18:56

> Danskernes selvforståelse...?

Hæ, hæ....næeh.....det var nu blot et suk over statens(og de fleste
andres) brug af formater m.m.

Jeg havde nemlig lige hentet et budgetskema på SKATs hjemmelside, og det
var gudhjælpemig i formatet .doc

M.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-12-05 09:46

Hej Christian

> Ja, pengeinstitutter, men det er altså kun en branche.

Måske er jeg speciel, men de rammer nu meget godt mig...

Hvem er det præcis du mangler?

> Jeg brokker mig ikke. Jeg konstaterer at selv ikke staten kunne finde ud
> af at udnytte muligheden, da den kom.

De kunne nok godt finde ud af det, men det hedder prioritering.

> [...]
> for dårligt endnu. Om det er myndighedernes, firmaernes eller eBoks'
> skyld er ligegyldigt for mig. Jeg kan blot konstatere at eBoks ikke gør

Det var nu ikke min mening at stemple dig som sur Jeg prøver at
rokke veed din opfattelse af at det nok ikke er eBoks du skal klantre
for at være ubrugeligt. Det er "leverandørerne" af materiale til
eBoks. At det er ligegyldigt for dig kan godt være, men jeg tror nu
det er sådan sammenhængen er...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-05 16:41

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote in nyhedsgruppen dk.edb.mac:

<snip>

> [...]
>
> Jeg bruger eBoks meget! Husk at melde til - ellers kommer der jo ikke
> noget. Jeg får alt fra kommune, bank, benzinselskaber, forsikring

Jeg har lige modtaget deres december nyhedsbrev. Nederst står der:

Du er tilmeldt dette nyhedsbrev med e-mailadressen: ***<en helt andens
e-mail adresse>***

Hvis du modtager nyhedsbrevet ved en fejl, eller ønsker at framelde dig,
kan nyhedsbrevet frameldes her <link>

Hvis du modtager dette nyhedsbrev og ikke har e-Boks, kan du slette
brugen af din e-mail adresse her <link>

e-Boks a/s er et selvstændigt aktieselskab ejet af PBS, Post Danmark og
KMD

Copyright © 2001-2005 e-Boks a/s. Alle rettigheder forbeholdes.

Hvad skal man mene om: "Hvis du modtager nyhedsbrevet ved en fejl..."?
eller "Hvis du modtager dette nyhedsbrev og ikke har e-Boks, kan du..."?

Dem skulle man overlade personfølsomme oplysninger? Aldrig i livet! Kun
hvis jeg bliver tvunget til det.

x-post: dk.edb.mac og dk.edb.sikkerhed. Followup: dk.edb.sikkerhed

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-12-05 16:50

Axel Hammerschmidt wrote:

> Dem skulle man overlade personfølsomme oplysninger? Aldrig i livet! Kun
> hvis jeg bliver tvunget til det.

Nu kan de jo ikke beskytte imod at andre trykker din email adresse
ind.......

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-05 17:37

Uffe S. Callesen <anon@anon.local> wrote:

> Nu kan de jo ikke beskytte imod at andre trykker din email adresse
> ind.......

Nej, det kan de ikke, men dette nyhedsbrev var faktisk adresseret til
min email adresse. Og jeg har en e-boks konto og har (så hudt jeg
visker) bestilt deres nyhedsbrev på den adresse. Fejlen er, at der står
en helt andens e-mail adresse nede i deres "disclaimeren".

I øvrigt, når vi taler om disclaimers, så er det efterhånden mange år
siden (5 - 6 år siden - jeg har et udklip fra Computer World DK) at
Datatilsynet meldte ud med, at det ikke er nok med sådan en disclaimer
(hvor der bla andet står at man skal ikke læse mailen og slette den,
hvis den er havnet et forkert sted) når der sendes personfølsomme
oplysninger. Det _skal_ krypteres.

Alligevel modtager jeg stadig e-mails, der ikke er krypteret med
personlige oplysninger og så disse åndsvage disclaimers forneden. Jeg
tror de er der fordi afsender så tror at de slipper for ansvar.

Jeg har enda modtaget et svar på en krypteret e-mail med personfølsomme
oplysninger til AF (AF Storkøbenhavn oplyser en adresse på deres
hjemmeside med et certifikat på www.certifikat.dk hvor man kan skrive
til krypteret) hvor svaret var ukrypteret og alt det jeg havde skrevet
var citeret i bunden.

Man kan slet ikke regne med det offentlige Danmark når det drejer sig om
sikker e-mail. De er it-analfabeter.

Fra : Anders

Dato : 11-12-05 15:15

Axel Hammerschmidt wrote:
<snip>
> Jeg har lige modtaget deres december nyhedsbrev. Nederst står der:
>
> Du er tilmeldt dette nyhedsbrev med e-mailadressen: ***<en helt andens
> e-mail adresse>***

Jeg har også modtaget en nyhedsbrev fra e-Boks indeholdende en fremmede
persons e-mail adresse i bunden.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-12-05 14:31

In article <1h74aqy.gzadguheizp9N%news@muenster.dk>,
news@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> En ekspert som mig, der kun bruger en halv nat
> på at konfigurere et AirPort netværk kan vel sagtens finde ud af det.

Digigtal Signatur klarede Christian Bech-testen. Jeg måtte ganske vist
kassere iBooken for at få den til at signere mine emails, men på ny PB
tog det ca. 10 minutter at installere den.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-05 17:30

> [...]

> kassere iBooken for at få den til at signere mine emails, men på ny PB
> tog det ca. 10 minutter at installere den.

Så det gik let og smertefrit og kostede kun knap 20.000,- kr.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-05 23:11

On 2005-12-05 20:40:12 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Men på hjemmesiden kan jeg kun bestille en
> digital signatur. Vil det være et problem at bruge den på en Mac?

nej den digitale signatur virker i såvel apples nøgleringsprogrammer
(mail, safari etc) som i MS's og Mozilla's programmer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-05 01:00

> Jeg har forgæves forsøgt at få adgang til skattevæsenets tastselv-service.
> Det er noget med en adgangskode, jeg ikke har eller ikke kan huske eller
> ikke kan huske, at jeg har.

Din tastselv kode (eller din TastSelv-kode) står på forsiden af din
Førskudsopgørelse. Oppe til højre.

> Der står på papirer, jeg har fået sendt, at jeg kan bestille en ny kode på
> hjemmesiden. Men på hjemmesiden kan jeg kun bestille en digital signatur.
> Vil det være et problem at bruge den på en Mac?

Både ja og nej. Du kan godt bruge TDC's OCES certifikat, som er det
digitale signatur, men på Mac OS X er der en sikkerhedsrisiko. Det fik
jeg at vide hos TDC.

Tilsyneladende (for mig) er der ingen password beskyttelse på når det er
blevet installeret. Det har resulteret i at jeg valgte at satte et logon
password på min PB. Det er jo især farligt at have sådan noget som en
digital signatur liggende på en blærbar.

Husk at tage backup af dit certifikat.

Jeg har haft digital signatur på Mac OS X i nu over 3 år og skulle så
forny mit i begyndelsen af november. Det er gyldigt i 3 år. Det har
resulteret i at jeg har været nød til at slette mit gamle certifikat for
at kunne installere det nye. Derved kan jeg ikke længere læse de
krypterede e-mails jeg har modtaget eller sendt med det gamle
certifikat. Jeg har endu ikke fundet ud af hvordan jeg kan omgå
problemet. Jeg har selvfølgelig en backup af det gamle OCES certifikat.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-05 06:04

> Din tastselv kode (eller din TastSelv-kode) står på forsiden af din
> Førskudsopgørelse. Oppe til højre.

Sådan plejer det at være, men denne gang stod der bare en henvisning til
en note A). Under denne note stod, at vi skulle bruge den kode, vi selv
havde valgt sidst. Jeg kan godt svagt huske noget om, at man sidst kunne
vælge en kode selv. Det forekommer mig, at jeg ikke gjorde det for i
stedet at bruge koden fra skattevæsenet. I hvert fald kan jeg ikke
kommme i tanker om nogen kode, der virker, hverken for konen eller mig
selv.

> [...]
> password på min PB. Det er jo især farligt at have sådan noget som en
> digital signatur liggende på en blærbar.

Det er da også rigtigt. På den anden side skal de også have dit
personnummer. Men det husker Safari måske for en? Safari husker fint
adgangskoden til min netbank i modsætning til andre browsere, hvilket jo
også er en sikkerhedsrisiko. Jeg tror trods alt, risikoen er ret lille.
Hvis nogen stjal computeren, hvorfra skulle de så få den idé, at de kan
gå ind på Told & Skats hjemmeside for at se folks skattepapirer? Og
hvorfor skulle de gøre det. Jeg har sådan set meget svært ved at se, at
det er så spændende. Og endelig er der vel grænser for, hvor meget skade
det kan gøre set i den store sammenhæng. Det vigtigste er jo, at man er
sund og rask.

> Husk at tage backup af dit certifikat.

Naturligvis. Man tager da altid backup

> [...]
> certifikat. Jeg har endu ikke fundet ud af hvordan jeg kan omgå
> problemet. Jeg har selvfølgelig en backup af det gamle OCES certifikat.

Det lyder da lidt besværligt, hvis man ikke kan læse gammel e-mail. Man
kan ikke lade det gamle certifikat blive liggende?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-12-05 09:32

> [...]
> det er så spændende. Og endelig er der vel grænser for, hvor meget skade
> det kan gøre set i den store sammenhæng.

Hvis jeg var tyv og stjal en bærbar, ville jeg som det første prøve om der
var bank/konto oplysninger evt. netbank på den. Efter at have tømt dine
konti er det næste vel at checke din selvangivelse og evt. momsangivelse for
at se om du har mere der er værd at stjæle. Evt. flere kontonumre. Og om
kort tid giver din Digitale Signatur adgang til hele dit liv!

> Det vigtigste er jo, at man er
> sund og rask.

Heller rask og fattig end syg og rig!??

mvh. Mikael Kern

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-05 16:01

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> for at se om du har mere der er værd at stjæle. Evt. flere kontonumre. Og
> om kort tid giver din Digitale Signatur adgang til hele dit liv!

Nu skal du ikke gøre mig nervøs. Jeg har lige fået stjålet en ekstern
harddisk med en kopi af hele min computers harddisk. Jeg trøster mig
med, at de nok ikke bruger Mac og derfor ikke kan læse harddisken, som
er formateret med HFS+. Ellers er jeg noget i tvivl om, hvor mange
oplysninger man skal have for at kunne tømme en konto. Kontonummeret er
vel ikke nok. Det opgiver man jo jævnligt, hvis nogen skal sætte penge
ind via netbank. Jeg bruger selv Jyske Bank, og der fungerer netbanken
ved, at man har et kort med 80 pin-koder, der kun kan bruges én gang
hver. Der er altså en ny kode hver gang. Desuden skal man skrive dette
nøglekorts nummer, personnummer og en længere adgangskode, der er den
samme hver gang. Ganske vist husker Safari disse ting, hvis man vel at
mærke finder ud af at skrive begyndelsen af ordet i feltet. Helt ligetil
er det da ikke at komme ind i folks netbank. Hver gang man laver en
transaktion, skal man trykke en kode fra nøglekortet ind. Den er som
sagt ny hver gang, så man skal have nøglekortet for at kunne regne den
ud.

> Heller rask og fattig end syg og rig!??

Jeg foretrækker rig og rask. Ung og smuk kan jeg desværre ikke rigtig
gøre noget ved.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-05 14:07

> Sådan plejer det at være, men denne gang stod der bare en henvisning til
> en note A). Under denne note stod, at vi skulle bruge den kode, vi selv
> havde valgt sidst.

OK. Jeg kan ikke bruge tastselv.

<snip>

> Det er da også rigtigt. På den anden side skal de også have dit
> personnummer.

I dette tilfælde (med ToldSkat) ja, men OCES certifikatet virker som
eneste identifikation andre steder.

<snip>

> [...]
> det er så spændende. Og endelig er der vel grænser for, hvor meget skade
> det kan gøre set i den store sammenhæng. Det vigtigste er jo, at man er

Risikoen for identitetstyveri skal skam tages alvorligt! Jeg har læst
nogle artikler om amerikanske tilfælde på New York Times hjemmesider.
Det er ikke bare en sikkerhedsrisiko ved f.eks en digital signatur. Der
var folk, der havde fået stjålet mapper med personlige papirer og hvor
de efterfølgende får regninger for varer som andre har købt.

I flere år! Selvfølgelig kommer de i sidste ende ikke til at betale, men
de får en masse besvær.

Problemet er, at du jo ikke kan tilbagekalde det når din identitet
bliver kompromiteret. Især ikke når du er sund og rask

I øvrigt findes der flere "offentlige" systemer til sikker
identifikation på nettet. Her i huset bruger vi op til 4 forskellige
systemer.

Der er OCES (TDC's digital signatur fra Forskningsministeriet). Så er
der KMD's - som anvender pin kode. Så er der een tilknyttet a-kassen på
deres Net@kassen - osse pin kode. Og så kan man komme ud for, at man kan
bruge bankens.

Nr 2 og 4 kan vist begge bruges på kommunens (Ballerup) hjemmeside og
e-boks. Der bliver man omdirigeret til henholdsvis KMD's og bankens
hjemmeside hvor man identificerer sig med pin kode (og cpr nr hos KMD)
og kommer så tilbage med fuld adgang til alle oplysninger om een selv.

Lidt skræmmende.

<snip>

> Det lyder da lidt besværligt, hvis man ikke kan læse gammel e-mail. Man
> kan ikke lade det gamle certifikat blive liggende?

Jeg ved ikke hvad jeg gjorde galt. Måske skulle jeg ha' tilbagekaldt
(revoke) det gamle certifikat først? - måske skulle jeg ha' skiftet den
e-mail adresse, som certifikatet var tilknyttet ud med en anden?

Men jeg har backup af det gamle certfikat liggende, så en dag hvor jeg
får tid vil jeg undersøge om det kan indlæses igen så jeg kan åbne de
gamle dokumenter. Men det har lært mig, at jeg skal ta' udkrift.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-05 10:05

On 2005-12-07 00:59:46 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Både ja og nej. Du kan godt bruge TDC's OCES certifikat, som er det
> digitale signatur, men på Mac OS X er der en sikkerhedsrisiko. Det fik
> jeg at vide hos TDC.

det er ikke korrekt. Det hul der i sin tid var ved certifikatet er
blevet lukket for et par år siden. (hullet eksisterede iøvrigt også på
andre undretsøttede OS'er).

Iøvrigt er det som sådan ikke TDC's certifikat, de har blot udviklet
det og driver det for den danske stat.

> [...]
> password på min PB. Det er jo især farligt at have sådan noget som en
> digital signatur liggende på en blærbar.

du skal blot ændre på sikkerhedspolitikken for dit certifikat. gå til
din nøglering...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-05 14:24

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det er ikke korrekt. Det hul der i sin tid var ved certifikatet er
> blevet lukket for et par år siden. (hullet eksisterede iøvrigt også på
> andre undretsøttede OS'er).

Det har jeg som sagt fået oplyst af TDC. I sin tid, da jeg startede med
Den Digitale Dignatur (sic!) var der en måde at installere det på til
Mac OS X - og en vejledning. Nu er vejledningen taget ned og man skal
vist nok bruge java metoden - der er udviklet i samarbejde med folkene
på SSLUG til Linux. Jeg fulgte med på deres hjemmeside dengang.

Men den gamle måde at installere på OS X findes åbenbart stadig. Det var
den jeg brugte.

> Iøvrigt er det som sådan ikke TDC's certifikat, de har blot udviklet
> det og driver det for den danske stat.

I øvrigt har jeg brugt PKI på Mac OS siden PGP 2.6.

Tak for oplysningen. Jeg kigger på det.