Ordbog / -bøger til mac
Fra : Elle

Dato : 30-11-05 19:52

Kære NG, jeg spørger sikkert om noget, mange har spurgt om:

Hvad findes der af ordbøger (i mit tilfælde da-eng og omvendt) til mac'en?

Undskyld og tak

elle

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-05 01:14

In article <BFB3B375.964D%elle@get2net.dk>, Elle <elle@get2net.dk>
wrote:

> Kære NG, jeg spørger sikkert om noget, mange har spurgt om:
>
> Hvad findes der af ordbøger (i mit tilfælde da-eng og omvendt) til mac'en?

Det står desværre meget sløjt til. Der er faktisk ingen. Gyldendal
lavede for år tilbage deres røde ordbøger i en Mac-udgave, men den
findes ikke mere og var fra før Mac OS X. Der var en overgang en gratis
dansk-engelsk og engelsk-dansk ordbog, man kunne hente. Det viste sig
dog, at selve ordene var taget fra Gyldendals database, så den blev
trukket tilbage. Det er lidt trist. Vi må håbe, at Mac'ens tiltagende
popularitet får f.eks. Gyldendal til at ændre sin beslutning om kun at
lave Windows-versioner. Politiken laver jo en dansk ordbog til Mac, og
Den Store Danske Encyklopædi fås også til Mac til en yderst rimelig pris.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-05 15:40

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Hvad findes der af ordbøger (i mit tilfælde da-eng og omvendt) til mac'en?

Der findes en enkelt, som reelt er Gyldendals Røde i en ældre udgave,
som florerer som piratkopi.

Personligt bruger jeg nu Vinterberg & Bodelsen {da-en} og
Kjærulf-Nielsen {en-da}, som dog kun findes til Windows. Så dem har jeg
på en Windons-laptop som jeg får forbindelse med gennem Remote Desktop
Connection - gratis download fra www.microsoft.com.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-12-05 19:05

På nettet findes også <http://ordnet.dk/ods/>.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-05 20:21

> På nettet findes også <http://ordnet.dk/ods/>.

Ordbog over det Danske Sprog.

Kan indda indstilles til god funktion i Firefox {men desværre ikke i
Safari}. Så man blot ved i søgefeltet at skrive »ods dreng« bl.a. før
følgende:

http://ordnet.dk/ods/search?keyword=dreng

Dreng, en. [draTegn, der ikke kan visesomvendt a med to prikker under
('r-farvet e')nTegn, der ikke kan vises[ng]'] drèng. Høysg.AG.58. flt.
-e ell. (nu kun dial.) -er (Pont.LP.I.39. Feilb. Kort.159. Thorsen.74).
(glda. d. s., jf. æda. leghædreng, tjenestekarl, run. drængR (i bet. 1),
sv. dräng, no. dreng, tjenestekarl, oldn. drengr, (ung) mand, tyk stok;
grundbet.: stok, stang olgn. (se bet. 6.2), jf. oldn. drangr, spids,
opretstaaende sten ell. klippe; vist besl. m. III. drage; m. h. t.
bet.-udviklingen jf. Bengel, Knippel, Prygl || bet. 5 er allr. udviklet
i glda. (Dyrerim.58.61), men bliver først alm. i 18. aarh., ænyd. glda.
har i reglen i denne bet. lidhen drengh olgn.; i bet. 4 har ordet
fortrængt æda. sven, oldn. sveinn, i bet. 5 æda. svenbarn, oldn.
sveinbarn; jf. Dengse)

1) (foræld., især poet.) (ung) kriger; helt. *vi har hørt af (dvs.: om)
Kong Holgers Mænd: | ere raske unge Drenge.DFU. nr.5.7. *Danmark
deiligst vang og vænge, | Lukt med bølgen blaa, | Hvor de vakre voxne
drenge, | Kand i leding gaa.LKok. (PSyv.Viser.(1695).584). *Tappre
Dreng, som Krig forstaaer.Oehl.L.II.3. Jeg kjender Eyvind for saa god en
Dreng . . at han ikke bringer os Hærsagn, uden det er sandt.PMøll.I.202.
*Listet var i Mulm og Nat | hid den tydske Hær, | knap de danske Drenge
| fik Tid at spænde Sværd. Ploug.I.103. jf. (m. overgang til bet. 2.2):
*de gamle Drenge, | Som blev graa i Hildes Leg.Grundtv.BrS.I.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-12-05 14:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> http://ordnet.dk/ods/search?keyword=dreng
Top lækkert link, tak for det.
Med en smule teknisk snilde kunne det laves til en service, tilgængelig
fra alle programmer.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-12-05 15:43

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Top lækkert link, tak for det.
> Med en smule teknisk snilde kunne det laves til en service, tilgængelig
> fra alle programmer.
En widget måske!

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-12-05 18:54

Elle wrote:

> Kære NG, jeg spørger sikkert om noget, mange har spurgt om:
>
> Hvad findes der af ordbøger (i mit tilfælde da-eng og omvendt) til mac'en?
>
> Undskyld og tak
>
> elle

Hej Elle

Jeg bruger meget denne on-line ordbog:

Oversættelse af tekniske termer/ord mellem Dansk, Tysk, Engelsk,
Hollandsk, Fransk, Græsk, Italiensk, Latin, Portugisisk, Spansk, Svensk:
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller

Vejledning:
*Sæt ordet i feltet "Enter query".
*Vælg ordets sprog i "source language".
*Vælg det du ønsker det oversat til ved at afkrydse "Danish".
*I højre side skal du trykke i "Terms" (under "display" minioverskriften).
*Tryk øverst i højre side på "search"

(jeg har aldrig anvendt "profil knapperne".)

Skriver serveren at den er overbelastet, så prøv at sende det igen
f.eks. efter 10 sekunder, det virker i langt de fleste tilfælde.

Du bliver nødt til at fortolke resultatet - der kommer i nogle tilfælde
mange svar. Men læg mærke til hvilket "erhverv" der står øverst i hvert
svar, det giver et ret godt vink.

mvh/Glenn