Ny sikkerhedsopdatering (vær varsom)
Fra : Steen Jensen

Dato : 30-11-05 09:48

Her til morgen, hentede min iBook den seneste opdatering fra Apple. Jeg
har en 1-år gammel iBook med Panther installeret, og bruger Airport
Express til trådløst internet.
Da jeg genstartede computeren efter opdateringen, var mit trådløse
netværk nede, og da jeg ikke er den store haj på en Mac, ringede jeg
Apple op. Den flinke supporter mente at Airporten bliver nulstillet, med
mindre man bruger Tiger, og bad mig om at læse diverse indstillinger
højt, og grinte da jeg ikke automatisk kunne finde frem til IP-adresser
med mere.
"Har du ikke haft den i et år, og så kan du stadig ikke finde rundt på
den", skraldgrinede han.
Nå, hvis han skulle hjælpe mig, ville det koste 339,- sagde han, ellers
kunne jeg bare gå ind på Apples supportside.

Nu kan jeg godt komme på nettet via netkablet, men mit trådløse netværk
via Airport Express virker stadig ikke.

Nogen dre kan hjælpe en ikke-nørd bedre end Apple kan?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 10:16

In article <1h6u2xe.in3uzc1s9tod0N%steen@rudekuvert.dk>,
steen@rudekuvert.dk (Steen Jensen) wrote:

> Nu kan jeg godt komme på nettet via netkablet, men mit trådløse netværk
> via Airport Express virker stadig ikke.

Det var da godt. Man er helt amputeret uden internetforbindelse.

> Nogen dre kan hjælpe en ikke-nørd bedre end Apple kan?

Først kan du gå ind under "viftesymbolet" oppe i menulinien, som angive
modtagestyrken fra netværket. Se på rullegardinmenuen, om dit netværk
står der. Du ved forhåbentlig, hvad det hedder. Hvis det er der, så klik
på det, så der kommer et hak udfor. Så burde du være på. Virker det
ikke, så gå ind i Systemindstillinger, vælg netværk og vælg AirPort.
Under AirPort skal den være sat til at gå på dit netværk. Under TCP/IP
skal de fleste private bare have den sat til at bruge DHCP, hvor den
bare får tildelt en IP-adresse af udbyderen. Det er dog muligt, du
bruger fast IP-nummer. I så fald skal det være det rigtige. Skriv igen,
når du har prøvet det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-11-05 13:22

> [...]
> bare får tildelt en IP-adresse af udbyderen. Det er dog muligt, du
> bruger fast IP-nummer. I så fald skal det være det rigtige. Skriv igen,

Uden hjælp fra Apple, bøvlede jeg lidt med det. Underligt nok kunne jeg
får airporten til at melde 'alt okay', at forbindelsen virkedesom den
skulle - men stadig uden at kunne komme på nettet.
2 gange prøvede jeg at gennemgå indstillingerne til det trådløse net, så
opgav jeg.

Pludseligt (1 times tidsenere), var der hul igennem igen (?)!

Nu kører det fint, jeg er5 en tøddel forvirret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 13:49

In article <1h6ucyi.1hb6eysmpb95oN%steen@rudekuvert.dk>,
> [...]

> opgav jeg.
>
> Pludseligt (1 times tidsenere), var der hul igennem igen (?)!
>
> Nu kører det fint, jeg er5 en tøddel forvirret.

Du kan lige så godt vænne dig til det. Netværk fungerer delvis ved magi.
Det er langt fra alting, man kan forklare rationelt. Trådløse netværk er
bestemt ikke bedre end andre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-11-05 14:32

> Du kan lige så godt vænne dig til det. Netværk fungerer delvis ved magi.
> Det er langt fra alting, man kan forklare rationelt. Trådløse netværk er
> bestemt ikke bedre end andre.

Det vil jeg skrive mig bag øret. I øvrigt - tusind tak for den
lynhurtige udrykning med førstehjælp.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-12-05 21:08

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> [...]
> opgav jeg.
>
> Pludseligt (1 times tidsenere), var der hul igennem igen (?)!
>
> Nu kører det fint, jeg er5 en tøddel forvirret.

Ka' hænde vi ku opklare mystikken uden at overlade det til gudernes
tilfældige indfald.

Har du en router mellem internetmodem og computer, eller er du direkte
på routeren/nettet?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Steen Jensen

Dato : 01-12-05 22:32

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ka' hænde vi ku opklare mystikken uden at overlade det til gudernes
> tilfældige indfald.
> Har du en router mellem internetmodem og computer, eller er du direkte
> på routeren/nettet?

Nix, ingen router.
Da jeg oprettede netværket brugte jeg router, men det gør jeg ikke
længere - kan det have nogen indflydelse?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-12-05 15:40

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Nix, ingen router.
> Da jeg oprettede netværket brugte jeg router, men det gør jeg ikke
> længere - kan det have nogen indflydelse?

Din udbyders server tjekker din net-kort adresse (MAC-adresse). Sådan
een har alle netkort og hvis din computer både har alm. + trådløst så
har den altså to MAC-adressser.

Den ene af adresserne har været ny for serveren, der opdaterer sine
lister med mellemrum. Først når serveren har registreret dit netkort,
kommer du på og det kan godt tage 15-45 minutter vil jeg tro afhængigt
af udbyderens udstyr. Nogen vil endda kun acceptere een pr. opkobling.

Med en router ville du komme på straks, da det her kun er routerens
MAC-adresse, som udbyderens server forhandler med.

Så det er der altså ingen magi i

Fra : Steen Jensen

Dato : 02-12-05 20:03

> [...]

> lister med mellemrum. Først når serveren har registreret dit netkort,
> kommer du på og det kan godt tage 15-45 minutter vil jeg tro afhængigt

Aha, det lyder præcist som det jeg har oplevet.
Mange tak for forklaringen, der blev jeg glad for at få opklaret

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-05 20:16

> [...]

> Express til trådløst internet.
> Da jeg genstartede computeren efter opdateringen, var mit trådløse

Apple har helt korrekt rettet en sikkerhedsfejl i Airport - osse i
Panther. Før rettelsen, blev du forbundet til det vilkårligt trådløst
net i nærheden. Nu skal du vælge - eller kan angive på forhånd i System
Preferences, hvilket trådløse net du forbínder til.

Problemet kan belyses ved følgende eksempel.

Jeg har en nær nabo som har en åbent trådløs access point. Da jeg med
megen tålmodighed havde installeret Windows 2000 på en IBM Thinkpad og
skulle installerer driveren til det trådløse netkort blev jeg bedt om på
et tidspunkt under installationen, at sætte mit kort i og straks blev
jeg forbundet til naboens trådløse net.

Har nogen et trådløst net, der står åbent ved man ikke hvad der der kan
komme derfra, især ikke når det er en uopdateret Windows installation.
Orme for at nævne en ting. Jeg måtte derfor starte helt forfra med
Windows 2000 installationen

Men problemet er den samme hvis du sidder med en Apple bærbar f.eks på
et sted med et offentligt trådløst net og vil sende private oplysninger
om f.eks passwords. Hvis du ikke er forsigtig med hvilket trådløst net
du er blevet forbundet til, kan oplysningerne læses af andre.

Derfor har Apple lavet rettelsen. Og vær glad for det. Dit OS X er
blevet meget bedre!