WAV-filer ind i iTunes (Apple Lossless) . ~
Fra : Bruno

Dato : 30-11-05 01:57

Jeg har en bunke musik som jeg er ved at lægge på min Mini, som så skal
få lov at køre iTunes som server. Men navngivningen af filer giver bøvl.

Jeg ripper dem på min PC, drevet er hurtigere og bedre, med EAC som så
gemmer de enkelte numre i wav-format. Det er nul problem at importere,
og få dem komprimeret med Apple Lossless, som sådan, men det går galt
med navngivningen.

Filerne er navngivet på fælgende måde:

Bandnavn - Album - Nr. Titel.wav

altså fx. Sorten Muld - MARK II - 01. Bonden og Elverpigen.wav

og mit håb var at iTunes kunne skille navnet ad, så jeg fik organiseret
musikken. Men nej, iTunes bruger bare filnavnet som navnet på
musikstykket og skiller ikke kunstner eller noget fra som kunster.

Hvis det bare var nogle enkelte CD'er gik det nok, men det er lidt mere
end det - og bagefter er der lige nogle LP'er

Hvad gør jeg? EAC kan sagtens gemme med filnavne struktureret
anderledes, lægger hvert album i et seperat katalog som et underkatalog
med kunstnernavnet osv.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 08:49

In article <438cf8ea$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> og mit håb var at iTunes kunne skille navnet ad, så jeg fik organiseret
> musikken. Men nej, iTunes bruger bare filnavnet som navnet på
> musikstykket og skiller ikke kunstner eller noget fra som kunster.

Og du har prøvet at få iTunes til at søge spornavne på nettet? Den
plejer at kunne finde data på nettet, med mindre det er nogle meget
sjældne album.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 30-11-05 09:19

Hej

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Og du har prøvet at få iTunes til at søge spornavne på nettet? Den
> plejer at kunne finde data på nettet, med mindre det er nogle meget
> sjældne album.

Er det ikke netop fordi de allerede er rippet til WAV? Der er der jo
ingen ekstra informationer (udover filnavnet). Så iTunes har ikke
noget den skal slå op på... Det iTunes bruger er info fra CDen, og den
har den jo ikke når den kun har WAV-filen. Men hvorfor ikke bare rippe
fra iTunes? Den bruger også noget "EAC" lignende når den ripper. Om
ikke andet kan det slåes til!

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 09:46

In article <lv4q5usg37.fsf@FJERNveloce.dk>, jesper@FJERNveloce.dk
wrote:

> [...]
> har den jo ikke når den kun har WAV-filen. Men hvorfor ikke bare rippe
> fra iTunes? Den bruger også noget "EAC" lignende når den ripper. Om

Jamen bruger den "ekstra" information på cd'en for at finde spornavne og
andre oplysninger? Aflæser den ikke starten af sporene direkte? Jeg har
for nylig læst, at den nogle gange kan finde navnene på rippede lp'er,
selv om en lp jo i sagens natur ikke har nogen ekstra information.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 30-11-05 10:02

Hej Henrik

> [...]
> for nylig læst, at den nogle gange kan finde navnene på rippede lp'er,
> selv om en lp jo i sagens natur ikke har nogen ekstra information.

Jeg mener den bruger et ID gennereret udfra antal numre og længde på
CDen (en hash-kode) til at finde CDen i databasen, og så bruger den
tracknummeret til at finde navn osv. på nummeret. Jeg har ikke hørt om
det du nævner... Det lyder også lidt vildt, da den sampling man laver
af en LP jo er afhængig af D/A-konverter, lydstyrke osv. Og hvor mange
numre lyder ikke ens til at starte med

Men hvad ved jeg... :-/

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 10:29

In article <lvpsoibjb4.fsf@FJERNveloce.dk>, jesper@FJERNveloce.dk
wrote:

> [...]
> det du nævner... Det lyder også lidt vildt, da den sampling man laver
> af en LP jo er afhængig af D/A-konverter, lydstyrke osv. Og hvor mange

Du har sådan set ret. Den bruger cd'en TOC (table of content), hvor
numrenes antal og længde står. Det er normalt relativt unik information.
I meget sjældne tilfælde kan det dog ske, at to cd'er forveksles. På
sammen måde kan en lp rippet præcist til cd ofte genkendes, da den jo
har samme antal numre af samme længde.

<http://www.gracenote.com/>
<http://www.gracenote.com/music/corporate/FAQs.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 30-11-05 11:38

jesper@FJERNveloce.dk wrote:
> <SNIP> Men hvorfor ikke bare rippe
> fra iTunes? Den bruger også noget "EAC" lignende når den ripper. Om
> ikke andet kan det slåes til!

Hmm, jeg kunne selvfølgelig overveje at installere iTunes på PC'en og så
rippe direkte med den. Der er bare lige det at EAC siges at være bedre,
plus at jeg også har en bunke LP'er der skal håndteres.

Der må da være en måde og få iTunes til at håndtere filnavne mere
intelligent, end som nu hvor den bare sætter titel lig filnavnet.

Mvh

Bruno

Fra : Tom

Dato : 30-11-05 17:30

On 30/11/05 1:57, in article
> [...]

> Hvad gør jeg? EAC kan sagtens gemme med filnavne struktureret
> anderledes, lægger hvert album i et seperat katalog som et underkatalog

Uden at være alt for klog på dette område, tror jeg at det er de såkaldte
mp3 tags ( tjek lige inde i itunes ( højreklik på en fil) og se lige hvad
der kan/skal stå..
Tror at du i rippet skal indstille ripperen til at vedlægge mp3 tags..
Desuden er der OGSÅ muligt at hente "CD spor navne" i itunes, dog
forudsætter det at du ripper i itunes..
Kommer til at tænke på..
Kan du ikke rippe i itunes på din PC, så tror jeg alt er på plads!?
Tom

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-11-05 19:12

> [...]

> gemmer de enkelte numre i wav-format. Det er nul problem at importere,
> og få dem komprimeret med Apple Lossless, som sådan, men det går galt

Problemet er jo, at informationerne ikke indlejres som ID-tags.

Hvad med at prøve et Mac-program som kan det.
F.eks. AudioHijack:
<http://www.rogueamoeba.com/audiohijackpro/>

/Preben
--