placering af skrifter
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 30-11-05 00:19

Jeg har lidt bøvl med mine skriftyper.

Hvordan er de med skrifter på mac. Kan man have flere skriftmapper liggende,
og hvor skal de placeres?

Hvis man f. eks. arbejder med Quark-express ell lign, hvordan fortæller man
så programmerne, hvor de skal hente skrifterne henne?

På forhånd tak

Svend Erik Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-05 01:04

Svend Erik Jørgensen wrote:
> Jeg har lidt bøvl med mine skriftyper.
>
> Hvordan er de med skrifter på mac. Kan man have flere skriftmapper liggende,
> og hvor skal de placeres?

Nej, uden et skriftstyringsprogram ala Suitcase*), FontReserve X**)
eller Alsoft MasterJuggler X***) er der kun tre steder, du kan placere
dine skrifter.

Det er i din brugerkonti 'users/username/library/fonts', så er det kun
dig, der har adgang til skrifterne.

Placerer du dem i 'library/fonts' kan flere brugere få adgang til
skrifterne.

Placerer du dem i 'system/library/fonts' kræves det, at du har admin
adgang, da der skal indtastes adminkode for at tilføje/fjerne skrifterne
fra denne position.

Hvis du er enebruger på maskinen, så læg dem i
users/username/library/fonts'. Det er den letteste måde at få adgang til
dem på.

*) Jeg vil fraråde brugen af Suitcase til OS X, da den er så smækfyldt
med fejl, at den aldrig burde være frigivet. Jeg har gennem de sidste
ca. 3 år været betatester på programmet. Men ligegyldigt, hvad vi som
betatestere er kommet med, så har Extensis overhovedet ikke taget hensyn
til de fejl, der er rapporteret af flere hundrede testere worldwide, men
uden videre sendt beta 1 eller beta 2 på markedet som 'final release'.

**) Vi frygtede det samme skulle ske med FontReserve X, da Extensis
overtog den, men her er vores frygt blevet gjort til skamme. Den seneste
ver. af FR X - ver. 3.1.4 kører fremragende på både 10.3.x og 10.4.x.
Såvidt vi har kunnet bedømme det, har Extensis valgt at alliere sig med
de opr. udviklere af FR ved videreførelsen af den.

***) Alsoft MasterJuggler X har længe været ventet med spænding, og da
den så endelig kom her først på året, viste det sig, at den faktisk
fungerer ganske glimrende. Den er klippestabil, men som den gamle ver.
til classic - lidt bøvlet at sætte op.

Ved at bruge et hm... 'ekstern' skriftstyringsprogram, behøver du slet
ikke at installere skrifter i systemets 3 mapper, men bestemmer 100%
selv, hvor du vil have dem

> Hvis man f. eks. arbejder med Quark-express ell lign, hvordan fortæller man
> så programmerne, hvor de skal hente skrifterne henne?

Uden et skriftstyringsprogram fungerer alle skrifter 'inline' i
programmet, og du vælger så blot skrifttype fra skriftmenuen i det
enkelte program.

Hvis du bruger et skriftstyringsprogram, så kan du oprette sæt, der fx.
kun bruges i Quark, InDesign, Photoshop, Illustrator osv. - Altså en
slags 'standardskriftsæt til hvert enkelt program. I alle tre nævnte
programmer kan du slå enkelt-skrifter til/fra efter ønske og behov -
også selvom du ikke har tilføjet skrifttypen i 'standardsættet'.

Ved brug af et skriftstyringsprogram som en af ovennævnte, bestemmer du
selv fuldstændig hvor du vil placere dine skrifter. Du kan lave en
hovedmappe og et vilkårligt antal undermapper til forskellige typer af
skrifter - serif i én mappe, semiserif i en anden, sans serif i en
tredie, dingbats i en fjerde osv.osv, - eller du kan lave alfabetiske
mapper til alle skrifttyper A i én mappe, B i en anden, C i en tredie
osv.osv..

Tja, og så kan man jo endelig også bruge Apples egen
'Skriftbog'/'Fontbook', men den er så upålidelig, at jeg vil fraråde den
endnu mere end Suitcase X...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Schyth

Dato : 30-11-05 08:25

> Nej, uden et skriftstyringsprogram ala Suitcase*), FontReserve X**)
> eller Alsoft MasterJuggler X***) er der kun tre steder, du kan placere
> dine skrifter.

Det er så ikke 100% korrekt, men det er de 3 vigtigste steder, kig evt
på dette link:

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/07/24/osx_fonts1.html

Og vær desuden opmærksom på at visse applikationer kan installere sine
egne fonte i deres egen biblioteksstruktur - og det vil så sige at det
kun er den applikation der kan finde dem.

/Martin

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-11-05 20:12

> Nej, uden et skriftstyringsprogram ala Suitcase*), FontReserve X**)
> eller Alsoft MasterJuggler X***) er der kun tre steder, du kan placere
> dine skrifter.

Og skal det være suverænt godt og elegant - og tilmed gratis - så er der
kun ét valg:

Linotype FontExplorer
<http://www.linotype.com/fontexplorerX>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-05 12:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> til de fejl, der er rapporteret af flere hundrede testere worldwide, men
> uden videre sendt beta 1 eller beta 2 på markedet som 'final release'.

Jeg vil bare lige indskyde, at vi bruger Extensis Suitcase X1
11.04.0223 her på arbejdet, og det fungerer ganske glimrende. Der er
lidt småfejl her og der, men det virker altså fint på alle 15 Mac'er
med Mac OS X 10.4.2.

Den version du hentyder til var vist Suitcase X, som er erstattet for
længe siden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-05 14:28

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> 11.04.0223 her på arbejdet, og det fungerer ganske glimrende. Der er
> lidt småfejl her og der, men det virker altså fint på alle 15 Mac'er

Det er ikke noget, du/I skal undskylde... Men hvordan kører I med den -
som 'workstation' eller som 'server'?

> Den version du hentyder til var vist Suitcase X, som er erstattet for
> længe siden.

Længe og længe... Jeg stoppede hos dem i marts-april i år, og svjv. er
der ikke kommet noget siden da....

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-05 14:58

> Det er ikke noget, du/I skal undskylde... Men hvordan kører I med den -
> som 'workstation' eller som 'server'?

Jeg undskylder ikke, jeg indskyder

Vi kører den som uafhængige klienter, så de er ikke bundet op til en
Suitcase Server.

> Længe og længe... Jeg stoppede hos dem i marts-april i år, og svjv. er
> der ikke kommet noget siden da....

Jamen, du har tidligere snakket om den der "beta 2" og det er meget
længe siden, så det må have været Suitcase X og ikke X1.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-05 15:12

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg undskylder ikke, jeg indskyder

Arsh.! Det første, man bliver blind på, er øjnene...

> Vi kører den som uafhængige klienter, så de er ikke bundet op til en
> Suitcase Server.

Det hjælper da lidt på det...

> Jamen, du har tidligere snakket om den der "beta 2" og det er meget
> længe siden, så det må have været Suitcase X og ikke X1.

Det er faktisk stort set samme version. Det er så lidt, der er
ændret/rettet i den seneste version, så det ikke er værd at snakke om.

Jeg får stadig div. nyheder fra betagruppen, selvom jeg har meddelt dem,
at jeg er trådt ud af betagruppen, så jeg tror, jeg kan love, at der er
en væsentlig forbedring på vej. Det ser nemlig ud til, at en del af de
udviklere, der har arbejdet på FontReserve og FontReserve X nu også er
blevet tilknyttet Suitcase, - så der er håb.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-05 01:57

> Det hjælper da lidt på det...

Jeg kender steder, hvor det virker fint med Suitcase Server.

> Det er faktisk stort set samme version. Det er så lidt, der er
> ændret/rettet i den seneste version, så det ikke er værd at snakke om.

Men programmet blev altså noget mere stabilt da de skiftede til X1, så
noget er altså ændret.

> [...]
> udviklere, der har arbejdet på FontReserve og FontReserve X nu også er
> blevet tilknyttet Suitcase, - så der er håb.

Nu virker det ganske fint lige pt. men det er da altid spændende med
nye funktioner.>

--
Mvh.
René Frej Nielsen