Højttaler til iPod
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-05 22:39

Vi vi vil gerne kunne høre vores musik i køkkenet. Jeg har overvejet de
forskellige muligheder for at streame over en AirPort Express osv.
Det simpleste vil dog nok være at købe et højttalersystem til iPod, hvor
man bare sætter iPod fast i en dock. Så bliver iPod også ladet op, og
ofte er der endda fjernbetjening med. Men hvilke systemer er gode? Det
må gerne være lidt kompakt, men det behøver ikke være en meget lille
sammenklappelig rejsemodel. Den skal også lyde godt og kunne spille
køkkenet op og overdøve emhætte og den slags. Er der nogle gode forslag
eller henvisninger til anmeldelser?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-05 11:56

> [...]
> sammenklappelig rejsemodel. Den skal også lyde godt og kunne spille
> køkkenet op og overdøve emhætte og den slags. Er der nogle gode forslag

Du har jo sikkert overvejet det, men jeg kan varmt anbefale Altec
Lansing IM7 - det eneste er om den er for stor til køkkenet ?!
Der er fjernbetjening + den kan overdøve alt (også evt. børn og viv som
måtte ville i kontakt med en :)

Den er også god at havde med til fester (børne- samt voksen- :)

Mediamac har en del anmeldelser af forskellige sæt, har du set dem?
ellers er der lige link her:

http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=14050

http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=14207

--
Michael Holm (nu med .Mac Family pack :)
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-05 12:25

In article <1h6se9w.33e376163xo8gN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> [...]
> måtte ville i kontakt med en :)
>
> Den er også god at havde med til fester (børne- samt voksen- :)

Jeg har set den. Den har bare den ulempe, at der også er højttalere i
enderne, og vi havde tænkt os at stille den på en hylde med krukker og
sådan noget på den ene side og et køleskab på den anden. Jeg så også
Bose SoundDock. Den har fået pæne anmeldelser nogle steder (bl.a. på
C-net), men andre har rakket den ned. Så fandt jeg nogle artikler, der
var meget negative overfor Bose, og det er jo rigtig nok. Bose har en
meget aggressiv markedsføring, men lydkvaliteten plejer at være mindre
god.

> Mediamac har en del anmeldelser af forskellige sæt, har du set dem?
> ellers er der lige link her:
>
> http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=14050
>
> http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=14207

Jeg har set dem. Selv Altec Lansing IM7 får lidt blandede kommentarer i
debatforum, og jeg ved ikke rigtig, om skribenterne på Mediamac kan
vurdere hi-fi. Vi har en Tivoli Audio Model One radio i køkkenet. Den
lyder rigtig godt. Desværre er det den første udgave, hvor man tænder
for aux-indgangen ved at sætte stikket i. Det er lidt besværligt at
skulle tage ledningen ind og ud, da den står på en lidt høj hylde.
Ellers kunne det jo også fungere fint at sætte en iPod-dock i køkkenet
og måske slutte opladeren til den og så sætte den til en radio af en
art. Det er jo næsten lige så nemt som en specifik iPod-højttaler. Og så
slipper vi for to musikapparater. Hvis vi alligevel er i gang med Altec
Lansing og Bose til op til kr. 3.000,-, så er der jo andre muligheder,
som ikke er dyrere. Vi kunne jo købe en nye Tivoli audio og sætte den
gamle i badeværelset. Vi kunne jo ligefrem købe en i stereo. Tivoli
Audio har faktisk også lavet en iSongbook, der er en specialudgave af
Songbook, som har indbygget iPod-dock. Desværre fås den nok ikke i
Danmark.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-11-05 22:30

Se evt. HiFiKlubbens nyeste Pure Evoke-model. Selvklart lidt dyrt, men
så får du også DAB-radio i køkkenet. Det er jeg selv meget glad for.
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 09:40

In article <1h6t7op.1t141ebpfz3bqN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Se evt. HiFiKlubbens nyeste Pure Evoke-model. Selvklart lidt dyrt, men
> så får du også DAB-radio i køkkenet. Det er jeg selv meget glad for.

Den ser også god ud. Min kone har den lille Pure Evoke med én højttaler
og kun DAB-radio på sit arbejde. Prisen er jo sådan set ikke værre end
hvis man skal have en Bose SoundDock eller en løsning fra Tivoli Audio.
Lige nu har vi en elektriker til at trække lidt ledninger, så vores
AirPort basestation kan hænges op i kældernedgangen, så den er midt i
huset. På den måde får vi frigivet et antennestik, så vi kan få radioen
i køkkenet sat til fællesantennen. Vi har nemlig en del bøvl med, at
vores halogenspots forstyrrer den. Når det så er ordnet, så vil jeg se
lidt nærmere på at få en iPod til at virke i køkkenet. Så jeg læser lige
anmeldelser lidt endnu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-11-05 11:41

Mit gæt er, at du ikke behøver trække antennekabel til en DAB-radio. Den
skulle næppe heller være ramt af RF-forstyrrelser. Da vi fik vores,
tænkte jeg: "Den skulle vi have købt for længe siden" - dog ville jeg
ønske, jeg havde købt stereo-modellen, da den spiller ret godt, så man
får lyst til at spille mere end 'lidt højt'.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 12:51

In article <1h6u73t.1v05etz11flhnyN%no@way.dk>,
> [...]

> ønske, jeg havde købt stereo-modellen, da den spiller ret godt, så man
> får lyst til at spille mere end 'lidt højt'.

Helt perfekt er den nu heller ikke. Mine forældre i Hellerup købte en
DAB-radio engang, og den lød forfærdeligt, så de leverede den tilbage.
De fik siden at vide, at der er meget dårlig dækning i deres område. Om
ikke andet, så vil vi også gerne kunne høre P3 om morgenen, og det
kræver jo et antennekabel. Jeg fatter ikke, hvorfor DR ikke bare sender
de eksisterende programmer på DAB-kanalerne. Det må da være næsten
gratis, da de allerede er lavet. Vi vil da nødig undvære P3. Morgenradio
er f.eks. en god blanding, hvor man får musik, nyheder og diskussion af
aktuelle begivenheder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 30-11-05 13:12

Henrik Münster wrote:
> [...]
> gratis, da de allerede er lavet. Vi vil da nødig undvære P3. Morgenradio
> er f.eks. en god blanding, hvor man får musik, nyheder og diskussion af

Der er ikke plads nok på sendenettet. For ikke så lang tid sigen lukkede
DR et par DAB-kanaler, så et par af de kommercielle radiostationer kunne
sende DAB, og dermed være med til at fremme teknologen i Danmark. Der er
pt. plads til 18 kanaler, så vidt jeg husker. Der er dog planer om at
udvidde i fremtiden - når der bliver solgt nok modtagerapparater til at
det er interessant nok for de kommercielle stationer. I Storbritanien er
der ca. 50 kanaler på en given lokation (fx London) og i alt ca. 400
kanaler i alt. Storbritannien er i øvrigt et af de eneste lande, hvor
DAB (+ digitalt interaktivt tv) er slået igennem, mens det er floppet i
mange andre lande. Det er spændende at se hvordan det går her i Danmark.

- Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 13:25

In article <438d96ff$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
Bo Hovgaard Thomasen <bothomasenRE@MOVECAPSsofthome.net> wrote:

> [...]
> sende DAB, og dermed være med til at fremme teknologen i Danmark. Der er
> pt. plads til 18 kanaler, så vidt jeg husker.

Det er da også masser af kanaler. Der er jo ikke nogen lov om, at der
skal være lige de kanaler, DR nu har besluttet at sende. Det, jeg ikke
forstår, er, at de ikke helt fra starten, da de planlagde DAB-kanalerne
valgte at sende P1, P2 og P3. Det må da have været langt det nemmeste og
billigste. De skulle jo fylde 18 kanaler, så der var jo nok at tage af.
I stedet valgte de en masse musikgenrer foruden nyheder, debat og sport.
Det er da også fint. Man kunne bare have have valgt andre og lige så
gode sammensætninger f.eks. med de eksisterende kanaler som en del af
det. Problemet er jo, at man som lytter ikke kan gå over til en
DAB-radio. Man er nødt til at have en radio, der kan tage FM. Hvis man
ønsker at fremme overgangen til DAB-radio er det da en mærkelig måde at
gøre det på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-11-05 17:19

Jeg må (heldigvis) fortælle dig, at du er misinformeret...
DR har i snart lang tid sendt P1 og P3 på DAB.
Så jeg savner ikke FM i køkkenet; derimod ville jeg gerne have en Evoke
med to højttalere frem for en.

Se
http://dr.dk/dab/

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 20:19

In article <1h6unxj.16abul11j5kf36N%no@way.dk>,
> [...]

> DR har i snart lang tid sendt P1 og P3 på DAB.
> Så jeg savner ikke FM i køkkenet; derimod ville jeg gerne have en Evoke

Og det siger du nu? Jeg har lige haft en elektriker til at montere et
antennestik i køkkenet i dag. Det havde sikkert været billigere at købe
en DAB-radio. Nå, men nu lyder vore Tivoli Audio Model One i hvert fald
godt, også når halogenspottene er tændt.
Det er da godt, at DR er begyndt at sende almindelige
radioprogrammer, men det har de altså ikke gjort fra starten. De gjorde
det ikke, da jeg købte DAB-radioen til min kones kontor i oktober sidste
år. Dengang undersøgte jeg da, hvad der fandtes. Da vi ikke har
DAB-radio herhjemme, har jeg ikke fulgt med siden.
Skal en DAB-radio i øvrigt ikke have en antenne? Og landet skal
vel også dækkes med sendemaster. Det synes jeg aldrig, man hører om.
Mine forældre måtte jo opgive at bruge DAB-radio i Hellerup, som jeg har
nævnt. Måske bor de et uheldigt sted. Min trådløse cykelcomputer går
helt død, hvor de bor. Det er også lige over Microsoft, så måske er der
et dødt område der.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-12-05 09:54

> [...]
> år. Dengang undersøgte jeg da, hvad der fandtes. Da vi ikke har
> DAB-radio herhjemme, har jeg ikke fulgt med siden.
Det er 1 år siden i dag!
> Skal en DAB-radio i øvrigt ikke have en antenne?
Jo, min Evoke-1 har en helt normal, gammeldags teleskopantenne. Altså
ligesom en transmoster i vores pure ungdom...
Vores køkken er dækket med 98-100 % sendestyrke.
Radioen har en indbygget indikator for, hvilken sendestyrke, den
behøver.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-05 15:24

In article <1h6vxtt.1krthu31ut3td2N%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Det er 1 år siden i dag!

Så passer det jo perfekt med, at det var efter jeg købte DAB-radioen til
min kones kontor i oktober 2004 og før Jens Rasmussen (?) købte en i
december 2004.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-12-05 14:18

> Så passer det jo perfekt med, at det var efter jeg købte DAB-radioen til
> min kones kontor i oktober 2004 og før Jens Rasmussen (?) købte en i
> december 2004.
Ja, og nej.
Jeg købte min for snart to år siden, i december 2003. Vi vænnede os til
'temakanalerne' DR Soft og DR Rock etc. Nu har vi så vænnet os til P3
som supplement.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-12-05 11:50

Se mere om historien bag DAB her:
http://www.kum.dk/sw1909.asp?usepf=true

For Apple-fans er det jo sjovt, at B&O brugte en Newton!

Fra : S.A. Bob

Dato : 29-11-05 23:26

www.ilounge.com under 'reviews' er et godt sted at starte...

MVH

Bob

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 09:36

In article <438cd583$0$38670$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"S.A. Bob" <secretagentbob@hotmail.com> wrote:

> www.ilounge.com under 'reviews' er et godt sted at starte...

Det var et godt forslag. Jeg havde slet ikke tænkt på at se der.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-11-05 21:18

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> [...]
> år. Dengang undersøgte jeg da, hvad der fandtes. Da vi ikke har
> DAB-radio herhjemme, har jeg ikke fulgt med siden.

Er du nu helt sikker? Jeg fik min første DAB radio i december sidste
år, og uden at ville lægge hovedet på blokken, så mener jeg nu at de
har været der hele tiden.

> Skal en DAB-radio i øvrigt ikke have en antenne? Og landet skal
> vel også dækkes med sendemaster. Det synes jeg aldrig, man hører om.

Jeg bor i en lejlighed i københavn med jernarmeret beton. Jeg havde
voldsomme problemer med at fange den ene halvdel DAB kanaler, indtil
jeg efter råd fra elektronikgruppen smed en 3 meter ledning i
antennestikket. Det virkede fint, så nu modtager jeg alle de danske
kanaler uden problemer.

> Mine forældre måtte jo opgive at bruge DAB-radio i Hellerup, som jeg har
> nævnt. Måske bor de et uheldigt sted. Min trådløse cykelcomputer går
> helt død, hvor de bor.

Hvis du kigger på http://www.dr.dk/dab/images/DAB-12C-indend%F8rs.jpg
så burde der altså ikke være problemer i Hellerup. Prøv med
ledningetricket, næste gang du er på besøg.

>Det er også lige over Microsoft, så måske er der et dødt område der.

Så, ingen konspirationsteorier nu...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-05 23:53

In article <86vey9gaal.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Er du nu helt sikker? Jeg fik min første DAB radio i december sidste
> år, og uden at ville lægge hovedet på blokken, så mener jeg nu at de
> har været der hele tiden.

Jeg mener det da. December er jo også efter oktober, hvor jeg købte den
til min kone. Teoretisk kan skiftet jo være sket i november.

> [...]
> jeg efter råd fra elektronikgruppen smed en 3 meter ledning i
> antennestikket. Det virkede fint, så nu modtager jeg alle de danske

Tre meter ledning i forhold til hvad? Ingen ledning? Kommer DAB-signalet
ind gennem fællesantennen? Digitale signaler er jo anderledes end
analoge. Det er ligesom GSM-mobiltelefoner kontra det gamle NMT-net. Er
signalet dårligt, kommer der ikke sus og støj som på analoge apparater.
Der kommer i stedet udfald og sikkert andre fejl, jeg ikke kender.
Derfor hører man det måske ikke på samme måde, hvis signalet til en
DAB-radio er dårligt.

> Hvis du kigger på http://www.dr.dk/dab/images/DAB-12C-indend%F8rs.jpg
> så burde der altså ikke være problemer i Hellerup. Prøv med
> ledningetricket, næste gang du er på besøg.

Ha! Det er vel lige så pålideligt som mobiltelefonselskabernes såkaldte
dækningskort. Der er ingen grænser for, hvor godt de dækker. Altså lige
bortset fra hos min moster i Nordjylland eller det lille hotel på
Bornholm, hvor vi holdt ferie for et par år siden. Der kan altså sagtens
være lokale hindringer for modtagelsen. Nu var jeg der ikke selv, da de
havde problemer med DAB-radioen. Min far har ofte problemer med at finde
ud af, hvor man tænder for en skruetrækker, så det kan mske være
betjeningsfejl

> Så, ingen konspirationsteorier nu...

Min trådløse cykelcomputer kan altså ikke lide stedet. Den kan gå død
under højspændingsmaster, og det er forståeligt. Men nogle gange er der
ingen umiddelbar forklaring. Det kan være ved et lille hus på landet. Så
rejser nakkehårene sig, om de paranoide tanker om, hvad der befinder sig
i det hus begynder at melde sig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 01-12-05 08:52

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Der kommer i stedet udfald og sikkert andre fejl, jeg ikke kender.
> Derfor hører man det måske ikke på samme måde, hvis signalet til en

DAB-kanalerne sendes på frekvenser i UHF-området (L), og det er derfor
din antenneforenings tv-stik, du skal tilslutte din radio – hvis
antenneforeningen altså sender DAB. Alternativet er naturligvis en
(tv-)tagantenne (?) eller stueantenne.

Læs mere på: http://www.dr.dk/dab/faq.htm

- Bo

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-05 10:39

> Tre meter ledning i forhold til hvad?

Den medfølgende teleskopantenne. Jeg har taget noget almindeligt
elektronikledning, afisoleret den ene ende, og klæbet den anden fast i
loftet.

> [...]
> Der kommer i stedet udfald og sikkert andre fejl, jeg ikke kender.
> Derfor hører man det måske ikke på samme måde, hvis signalet til en

Jeg oplever faktisk støj, på samme måde som med en gammel analog
radio. Begge mine DAB radioer (en no-name og en Pure) har mulighed
for at vise signalstyrken, så jeg er ret sikker på, at støjen skyldes
et dårligt signal.

> [...]
> Bornholm, hvor vi holdt ferie for et par år siden. Der kan altså sagtens
> være lokale hindringer for modtagelsen. Nu var jeg der ikke selv, da de

Heh, sandt nok. Det er jo svært at gardere sig for lokale
modtagerforhold. Her hjælper en god antenne dog, og ofte kan man
ovenikøbet nøjes med en halvdårlig en af slagsen.

> [...]
> ingen umiddelbar forklaring. Det kan være ved et lille hus på landet. Så
> rejser nakkehårene sig, om de paranoide tanker om, hvad der befinder sig

Spændende. Og der er ingen advarselsskilte om militært område i
nærheden?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-05 15:21

In article <86r78xf96i.fsf@dusk.gen-v.net>,
> [...]

> Den medfølgende teleskopantenne. Jeg har taget noget almindeligt
> elektronikledning, afisoleret den ene ende, og klæbet den anden fast i

Nååh. Med antennestikket troede jeg, du mente stikket i væggen fra
fællesantennen. Du mente stikket bag på radioen.

Mine forældre har som sagt byttet radioen, og jeg har ikke lige en anden
DAB-radio at prøve med.

> Spændende. Og der er ingen advarselsskilte om militært område i
> nærheden?

Nej. Jeg tror, der nogle steder er højspændingskabler gravet ned. Jeg
ved ikke, om firmaers trådløse netværk kan genere. Nogle firmaer har jo
deres eget system af trådløse telefoner. Måske kan det også genere. Var
det ikke Jeep Cherokee, der for nogle år siden ikke kunne starte ved
Silvan? Silvan havde et telefonsystem, der forstyrrede startspærren i
bilen, så den ikke ville starte. Kunderne strandede derfor hos Silvan.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-12-05 13:03

> [...]

> Så passer det jo perfekt med, at det var efter jeg købte DAB-radioen til
> min kones kontor i oktober 2004 og før Jens Rasmussen (?) købte en i

Jeg var ellers lige så imponeret over din hukommelse, Henrik. Min var
en julegave, så det var sidst i december 2004.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH