/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kædefænomen
Fra : Frandsens


Dato : 11-06-01 22:52

Hej NG

Er der et klogt hoved, som kan forklare mig årsagen til dette fænomen.

Jeg strammer kæden efter bogen, drejer baghjulet hvad der svarer til en
til en ½kædelængde,
og pludselig er den stram og kan stort set ikke bevæges op eller ned
????



Michael Frandsen
+600BanditS


 
 
Michael K.S. (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 11-06-01 23:16

On Mon, 11 Jun 2001 23:52:04 +0200, Frandsens <msf@post4.tele.dk>
wrote:


>Er der et klogt hoved, som kan forklare mig årsagen til dette fænomen.

Det behøver man vist ikke være klogt hoved for at kunne

>Jeg strammer kæden efter bogen, drejer baghjulet hvad der svarer til en
>til en ½kædelængde,
>og pludselig er den stram og kan stort set ikke bevæges op eller ned
>????

Uens slidt kæde,hvilket er et ganske alm. forekommende fænomen,juster
kæden så den svarer til foreskriften på det strammeste sted,d.v.s 2-3
cm slack ½-vejs mellem for og bagtandhjul på nederste kædeløb,og kør
så ned til forhandleren og få den skiftet med det samme )

Kører du videre med den som nu,risikerer du et kvast udgangsleje eller
en sprængt kæde.

-M

Frandsens (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Frandsens


Dato : 11-06-01 23:16



"Michael K.S." skriver:

> On Mon, 11 Jun 2001 23:52:04 +0200, Frandsens <msf@post4.tele.dk>
> wrote:
>
> >Er der et klogt hoved, som kan forklare mig årsagen til dette fænomen.
>
> Det behøver man vist ikke være klogt hoved for at kunne
>
> >Jeg strammer kæden efter bogen, drejer baghjulet hvad der svarer til en
> >til en ½kædelængde,
> >og pludselig er den stram og kan stort set ikke bevæges op eller ned
> >????
>
> Uens slidt kæde,hvilket er et ganske alm. forekommende fænomen,juster
> kæden så den svarer til foreskriften på det strammeste sted,d.v.s 2-3
> cm slack ½-vejs mellem for og bagtandhjul på nederste kædeløb,og kør
> så ned til forhandleren og få den skiftet med det samme )
>
> Kører du videre med den som nu,risikerer du et kvast udgangsleje eller
> en sprængt kæde.
>
> -M

- jeg er for så vidt klar over hvad der skal gøres (skift af kæde og hjul)
men hvad er årsagen til det meget uens slid på kæden ????
MF



Michael K.S. (12-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 12-06-01 00:37

On Tue, 12 Jun 2001 00:16:02 +0200, Frandsens <msf@post4.tele.dk>
wrote:

> - jeg er for så vidt klar over hvad der skal gøres (skift af kæde og hjul)
>men hvad er årsagen til det meget uens slid på kæden ????

Det er vel ikke så mystisk,alle leddene vil produceres indenfor en
eller anden standardspecifikation,hvor styrken af de enkelte led vil
variere ganske lidt.Udfra en tilfældighedsbetragtning vil de svageste
af disse led i de fleste kæder fordeles jævnt over hele kædeforløbet
og som hovedregel bevirke et jævnt slid,men i nogle kæder vil disse
svage led forekomme i clusters (ligge tæt på hinanden) og således
bevirke at nogle dele af kæden slides hurtigere end andre.

-M

Armand (12-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-01 01:14


Frandsens <msf@post4.tele.dk> skrev i en
news:3B254322.15D7CE4B@post4.tele.dk...
>
> - jeg er for så vidt klar over hvad der skal gøres (skift af kæde og
> hjul) men hvad er årsagen til det meget uens slid på kæden ????

Selv i denne IT-tid gælder gamle universelle ord endnu!
Unibank bruger for tiden ét af dem: "slutus prutus"!
Et andet, og i denne sammenhæng mere relevant, er: "En kæde er ikke
strærkere en sit svageste led!"

Indsæt: "Slidstærkere", og du har årsagen til at din kæde er begyndt at
forlænges ét sted

Du har yderligere haft mulighed for at være udslagsgivende i forekomsten
selv, deri at en kæde strammes op når man belaster bag-affjedringen og
at en for stram
kæde derfor belastes grundigt når man sætter sig tungt i sædet efter
justering
Hvis kæden ligefrem strækkes herved, vil det ikke kunne gå ud over den
række led der er holdt på plads på det bageste tandhjul, hvorved at man
istedet ender med en række led der er á oprindelig længde, snarere end
et antal der er
slidt!

Kædeopspænding:
Læs om det ultimative kædeopspændings-check for lige din motorcykel, på
FAQ'en på DMC's hjemmeside (som forøvrigt vist er nede lige nu :-/)

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste