iMac Bondi Blue, 233MHz - er der håb?
Fra : Mikael

Dato : 28-11-05 13:42

En vens søn (12 år) har fået foræret en iMac.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43102
Det er vist den første model. Så vidt jeg lige kan se, er det
fornuftigste, man kan gøre med sådan en oldsag, at putte lidt mere
RAM i og et OS 9.2.
Der er nu 32 Mb og en pæn HD på 18Gb.

Er der nogen, som har prøvet forskellige OS versioner på denne - og
hvad er bedst?
Er der nogen, som har nogen gamle RAM stænger liggende i skuffen?
Hvilken browser kan anbefales i stedet for IE 5? (Har en MacBruger
CDROM med Mozilla/iCab/Opera m.fl. årgang 2001)

iMac´en skal bruges som skrivemaskine m. Word, til en smule
infosøgning på nettet, og til chat/MSN. Ikke spil - her har
Playstation sejret.

Er der håb?
Eller er det storskrald?

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-05 15:35

On 2005-11-28 13:42:14 +0100, "Mikael" <nospam@kern.dk> said:

> [...]
>
> iMac´en skal bruges som skrivemaskine m. Word, til en smule
> infosøgning på nettet, og til chat/MSN. Ikke spil - her har

Den er for langsom og har for lidt RAM til Mac OS X, Mac OS 9 duer ikke
rigtig længere til internettet anno 05/06. Jeg vill lægge linux på den.
Ubuntu er et glimrende valg og såvel openoffice, firefox, thunderbird
som gaim er installeres som standart.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-05 19:50

Mikael <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> iMac´en skal bruges som skrivemaskine m. Word, til en smule
> infosøgning på nettet, og til chat/MSN. Ikke spil - her har

Morten har ret i, at den er langsom med OS X, men med 160MB RAM og 6MB
VRAM kører min OS X, 10.3.9........(stille & roligt).......Internet
Explorer er fravalgt - den har Safari - alle sprogpakker er fravalgt -
iMovie er fravalgt, og Word er naturligvis ikke installeret, da
AppleWorks klarer skrivebehovet.

Den kan godt følge med, Mikael, og den kan oven i købet spille
Sims.......

Mine tøser har brugt den til chat, internet, AppleWorks og Sims, og
maskinen har blot den originale disk på 4GB.

Den ældste er tretten år, og den yngste er elleve, og med Adium og
AppleWorks og Safari har de kunnet været ligeså meget med som
kammeraterne

M.

Fra : Christian Bech

Dato : 29-11-05 13:22

In article
<1h6r5b7.1jg4b6d1pwzzheN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> [...]
> Explorer er fravalgt - den har Safari - alle sprogpakker er fravalgt -
> iMovie er fravalgt, og Word er naturligvis ikke installeret, da

Ditto. Min 233 med 32 + 256 MB RAM kørte også OS X inden den røg i
skabet. Det går langsomt, hvis ikke man holder sig til et begrænset
antal programmer - o.k. det går langsomt under alle omstændigheder. Men
hellere det end at skulle installere et klassisk OS på den. Jeg skal
aldrig, aldrig mere udsættes for OS 9 e.l.

Fra : Mikael

Dato : 28-11-05 20:38

Tak for info Morten og Morten. Linux er sikkert fremragende, men jeg
orker ikke at bruge tid på at lære det at kende - endsige installere
og konfigurere. OS 7/8/ og OS X kender jeg ud og ind på brugerniveau
og mere. Det må gerne være nemt.

Lyder fint med VRAM - er det noget man finder brugt? Hvor?

Adium, AppleWorks og Safari er da fint.
Tror nu ikke Word fylder særlig meget...

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-05 12:53

On 2005-11-28 20:38:05 +0100, "Mikael" <nospam@kern.dk> said:

> Tak for info Morten og Morten. Linux er sikkert fremragende, men jeg
> orker ikke at bruge tid på at lære det at kende - endsige installere
> og konfigurere.

med ubuntu distributionen er der mindre at konfigurere end når du
installerer Mac OS X. firefox, thunderbird, openoffice er ens på de to
OS'er. At konfigurere én IM klient (gaim) er ikke sværere end at
konfigurere to-tre stykker på OSX (ichat, MSN, Yahoo etc.)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-05 21:16

Hej Mikael

Mikael wrote:
> [...]
> Det er vist den første model. Så vidt jeg lige kan se, er det
> fornuftigste, man kan gøre med sådan en oldsag, at putte lidt mere

Fx. 1-2x128mb vil gøre den rigtig godt...

> Er der nogen, som har prøvet forskellige OS versioner på denne - og
> hvad er bedst?

Har været med til at installere både 8.6, 9.04, 91 og 9.2.2 på en Bondi,
OS 9.2.2 er helt klart den af de klassiske systemer, der kører mest
stabilt, men en 8.6 er den, der er hurtigst. - Den kan faktisk godt køre
en 10.3.x, men det vil være forholdsvis langsom, men stadig hurtigere
end OS 9.x. OS X 10.2.8 er nok det bedste OS X til den model.

> Er der nogen, som har nogen gamle RAM stænger liggende i skuffen?

Desværre ikke mig. - Svjh. er det SODIMM til den model...

> Hvilken browser kan anbefales i stedet for IE 5? (Har en MacBruger
> CDROM med Mozilla/iCab/Opera m.fl. årgang 2001)

Den bedste browser vil helt klart være en Mozilla - enten den alm.
Mozilla 1.2.1 eller evt. WaMCom 1.3.1 (tysk videreudvikling af 1.2.1).

> iMac´en skal bruges som skrivemaskine m. Word, til en smule
> infosøgning på nettet, og til chat/MSN. Ikke spil - her har
> Playstation sejret.

Hvis han kun skal køre OS 9.x, så vil en Office 2001 være en god
løsning. Så vil den samtidig være kompatibel med, hvad der bruges i de
fleste skoler. Hvis der kommer en Jaguar på den, så en MSOffice X 10. -
Evt. kan han som skoleelev købe en Office 2004 til billige penge. -
Ellers vil en NeoOfficeJ være et godt alternativ på Jaguar.

> Er der håb?
> Eller er det storskrald?

Nej da... Den vil sagtens kunne komme til at fungere ganske glimrende
med både Jaguar og OS 9.2.x. - Vælger du en OS 9.x løsning, så kontakt
mig bare, jeg har masser af brugbart software liggende...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Christian Bech

Dato : 29-11-05 00:07

In article <438b6594$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> Evt. kan han som skoleelev købe en Office 2004 til billige penge. -
> Ellers vil en NeoOfficeJ være et godt alternativ på Jaguar.

Jeg vil mene, at pengene til 2004 er godt givet ud. Jeg har oplevet
markant færre problemer siden jeg skiftede Office X ud.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 29-11-05 00:15

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) on mandag 28.
november 2005 at 19:50 +0100 wrote:

> [...]
>
>M.
>--
>[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Godt indlæg Morten
Jeg bliver så sur, når folk hele vrøler om at vores maskiner er for
gamle

Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Mikael

Dato : 30-11-05 15:06

Forresten - er der nogen typer PC/Windåse, der bruger denne slags RAM?
Eller er det en Mac ting?
- PC100, 3.3V, 144-pin SO-DIMM - VRAM 144-pin SGRAM SO-DIMM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-05 21:57

On 2005-11-30 15:05:58 +0100, "Mikael" <nospam@kern.dk> said:

> Forresten - er der nogen typer PC/Windåse, der bruger denne slags RAM?
> Eller er det en Mac ting?
> - PC100, 3.3V, 144-pin SO-DIMM - VRAM 144-pin SGRAM SO-DIMM

bærbare P2 og P3 maskiner
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen