Brænding af audio CDere
Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-05 20:55

Nu har jeg flere gange forsøgt at brænde audio CDere, som kunne
afspilles på mine DVD-afspillere {min CD-afspiller er gået i stykker,
men DVD-afspillerne kan naturligvis også bruges som CD-afspillere}.

Men lige meget hvad jeg gør, lykkes det ikke. Uanset om jeg brænder dem
under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på
CDen af typen .aiff, som udmærket afspilles af QuickTime, men altså ikke
af DVD-afspillerne.

Jeg optager lyden fra radioen {Monteverdis »Odysseus hjemkomst til
fædrelandet« fra Den kongelige Opera} eller fra et gammelt kassettebånd
Jarls Død« samt Henrik Ibsens »Terje Vigen«}, og de ligger så som
..wav-filer. Det sker gennem et kombineret tv- og radiotunerkort på en
Windows-desktop - hvor jeg så kan køre filerne over på Mac'en. Begge
maskiner er naturligvis forsynet med DVD-brænder.

Og der har altså ikke været problemer med video-DVDere ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-11-05 21:06

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på

Hvilken slags CD brænder du i iTunes. Check under egenskaber og se
grundigt efter. Der må ikke være kompression aktiv.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 04:37

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Hvilken slags CD brænder du i iTunes.

Delphi CD Recordable. 80 min / 700 MB 16x.

> Check under egenskaber og se grundigt efter.

Du mener vel Indstillinger i iTunes?

> Der må ikke være kompression aktiv.

Jeg kan i iPod->Avanceret->Brænder intet se om kompression.

Og jeg har lige prøvet igen. Hastighed: 1x. Samme resultat.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-11-05 05:28

> Delphi CD Recordable. 80 min / 700 MB 16x.

Nej, hvilken slags CD laver du?

> Og jeg har lige prøvet igen. Hastighed: 1x. Samme resultat.

Jeg er temmeligt sikker på at det ikke er en audiocd du får
fabrikeret.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 08:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Nej, hvilken slags CD laver du?

> Jeg er temmeligt sikker på at det ikke er en audiocd du får
> fabrikeret.

Jeg åbner iTunes.

Åbner iTunes->Indstillinger->Avanceret

dog at det står »Importer vha AAC-kodning«. Skal det ændres?

Under »Brænder« er valgt:

»Foretrukken hastighed«: 1x
Diskformat: Audio-CD. Interval mellem sange: 5 sekunder. Og »Brug
lydkontrol« er slået fra.

Hvad mener du er galt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-11-05 08:26

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> dog at det står »Importer vha AAC-kodning«. Skal det ændres?

Nøh. Det er hvordan du importerer dine egne CD'ere.

> »Foretrukken hastighed«: 1x
> Diskformat: Audio-CD. Interval mellem sange: 5 sekunder. Og »Brug
> lydkontrol« er slået fra.

Det skulle vel være rigtigt nok. Jeg bliver dig umiddelbart svar skyldig.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:28

"Per Rønne" wrote:

> [...]
>
> Under »Brænder« er valgt:
>
> »Foretrukken hastighed«: 1x
> Diskformat: Audio-CD. Interval mellem sange: 5 sekunder. Og »Brug

lyt nu godt efter hvad thordreng siger, han kan bare det der med warez.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 11:50

<Jens> wrote:

> lyt nu godt efter hvad thordreng siger, han kan bare det der med warez.

Warez? Der er skam ikke tale om »warez«; iTunes er et gratis program,
der følger med MacOS X.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-11-05 16:48

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Warez? Der er skam ikke tale om »warez«; iTunes er et gratis program,
> der følger med MacOS X.

Jens taler som han har forstand til.

Tænk Martin Jørgensen på en dårlig dag, og handl derefter.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 01:49

"Per Rønne" wrote:

> Warez? Der er skam ikke tale om »warez«; iTunes er et gratis program,
> der følger med MacOS X.

nu skal du jo ikke råbe op om det, for så sender thordreng ikke noget warez
til dig.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 29-11-05 09:44

Jens wrote:

> nu skal du jo ikke råbe op om det, for så sender thordreng ikke noget warez
> til dig.

Hvad laver du i macgarinegrubben ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 02:39

Ejvind Kruse wrote:

> Hvad laver du i macgarinegrubben ?

jeg løb tør for det ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 30-11-05 09:04

Jens wrote:

> jeg løb tør for det ?

Hvad bruger du macgarine til ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 02:52

Ejvind Kruse wrote:

> Hvad bruger du macgarine til ?

bøf ??

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 01-12-05 09:02

Jens wrote:

> bøf ??

Føj du er klam.

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 16:50

Ejvind Kruse wrote:

> Føj du er klam.

hvorfor det skatter ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 04-12-05 09:29

Jens wrote:

> hvorfor det skatter ?

Fordi du kalder dig selv en fisse.

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 18:31

Ejvind Kruse wrote:

> Fordi du kalder dig selv en fisse.

hvor ser du det skatter ?

Fra : Mikkel Westh

Dato : 04-12-05 19:08

Den 04/12/05 18:30 skrev"Jens - Bo M Mogensen er filterbøsse" <,> følgende:

> hvor ser du det skatter ?

Gør os alle en tjeneste og stop det nu. Sjovt er det i hvert fald ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 04:45

Mikkel Westh wrote:
> Den 04/12/05 18:30 skrev"Jens - Bo M Mogensen er filterbøsse" <,>
> følgende:

> Gør os alle en tjeneste og stop det nu. Sjovt er det i hvert fald
> ikke.

hvad er det du vil have der skal være sjovt ?

Fra : Mikkel Westh

Dato : 05-12-05 14:08

Den 05/12/05 4:44 skrev"Jens" <,> følgende:

> hvad er det du vil have der skal være sjovt ?

Jeg opfatter alt det ovenstående som værende mislykkede forsøg på morskab.
Hvis ikke, så må i endelig forklare meningen med det.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-12-05 14:53

Mikkel Westh wrote:

> Jeg opfatter alt det ovenstående som værende mislykkede forsøg på morskab.
> Hvis ikke, så må i endelig forklare meningen med det.

Lortet må jo komme ovre fra jer, for her fra mudderet har
styregrubben taget hånd om det.

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 06-12-05 16:46

Ejvind Kruse wrote:

> Lortet må jo komme ovre fra jer, for her fra mudderet har
> styregrubben taget hånd om det.

ja krydspost FRA muddergruppen kan slet ikke mere lade sig gøre mere, det
har NRE-FUTFUT og grydekål stoppet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-05 18:03

Hej Mikkel

Don't feed the troll.... Han har lignende tråde igang i en del andre
grupper...
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Claus U

Dato : 05-12-05 18:49

Erik Richard Sørensen skrev:

> Don't feed the troll.... Han har lignende tråde igang i en del andre
> grupper...
> mvh. Erik Richard

Det har du såre ret i. Men i det mindste kan de finde ud af at Quote
korrekt og deres signature overholder de gældende regler
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Mikkel Westh

Dato : 05-12-05 22:27

Den 05/12/05 18:49 skrev"Claus U" <usenet@dumbass.dk> følgende:

> Det har du såre ret i. Men i det mindste kan de finde ud af at Quote
> korrekt og deres signature overholder de gældende regler

Always look on the bright side of life.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-05 23:09

On 2005-12-05 18:03:04 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Don't feed the troll.... Han har lignende tråde igang i en del andre grupper...

han ved bare ikke at der krydspostes, hvis du nu fjernede din krydspost
til mudder gruppen ville det stoppe. I mudder gruppen er indlæg som
disse on-topic.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jens

Dato : 06-12-05 03:17

Mikkel Westh wrote:

> Jeg opfatter alt det ovenstående som værende mislykkede forsøg på
> morskab. Hvis ikke, så må i endelig forklare meningen med det.

og ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-12-05 14:51

Jens - Bo M Mogensen er filterbøsse wrote:

> hvor ser du det skatter ?

Mæææsænger.

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 06-12-05 03:18

Ejvind Kruse wrote:

> Mæææsænger.

hvorfor blev du mobset i dag skatter ???
kom du for tidligt op ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-05 21:21

Hej Per

- Lige et enkelt spørgsmål først. - Hvilket program bruger du, og i
hvilket format gemmer du? - Nogle _Windows baserede programmer gemmer i
formattet AIFC (Compressed AIF), Disse filer kan ikke brændes med
normale programmer og derfor heller ikke afspilles på alm. CD afspillere.

Når du gemmer på Windows, _skal_ du gemme i enten .mp3 eller i .wav -
ikke i .aif. Det er ikke alle ver. af Nero, der kan brænde .aif.

Du kan overføre filerne i formaterne .mp3, .aif eller .wav til din Mac,
og når de skal brændes, skal du gøre flg..
- Åbn Toast (ver. 5.1.2 eller nyere)
- Vælg i vinduet 'Audio'.
- Træk (kun ét format, fx. .mp3) lydfilerne over i det åbne Toast vindue.
- Toast vil nu konvertere filerne til et brændbart format.
- Indsæt et blankt medie og klik på 'Burn'

Brug ikke Finder eller iTunes til at brænde med. De kan fx. ikke
genkende .aif filer fra en Windows maskine - kun .aiff. Der er dog _én_
undtagelse. - Hvis filerne er optaget/gemt på Windows med programmet
Macromedia SoundEdit 16 II v. 2.7 Windows Edition. Dette filformat er
.aiff, men markeres kun som .aif, men genkendes af en Mac som .aiff.

NB. Formatet AIFC kan nu genkendes af Toast 7 Titanium. Der er dog
stadig i ver. 7 visse problemer med .wav filer optaget og gemt på en Wintel.

Jeg håber, det løser problemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:14

> Lige et enkelt spørgsmål først. - Hvilket program bruger du, og i
> hvilket format gemmer du?

Total Recorder.

DVDere har jeg brændt gennem Nero eller Ulead MovieFactory 4, men
sidstnævnte kun i »forsøgsperioden«; jeg skal dog have købt licens til
den. Forsøgsperioden er dog udløbet - jeg regner med at købe licens i
midten af december.

Total Recorder gemmer som standard i wav, men kan også gemme i andre
formater.

> - Nogle _Windows baserede programmer gemmer i
> formattet AIFC (Compressed AIF), Disse filer kan ikke brændes med
> normale programmer og derfor heller ikke afspilles på alm. CD afspillere.

iTunes og Nero har gemt i aiff. På CD-ROMen.

> [...]
> - Toast vil nu konvertere filerne til et brændbart format.
> - Indsæt et blankt medie og klik på 'Burn'

Det virker som en mulighed. Jeg må snarest muligt forsøge. Kan man bruge
Toast 5.0.1 til Classic?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-05 20:19

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Total Recorder.

Kender den kun af omtale, så jeg kan ikke vurdere, om det evt. er dér,
problemet ligger... - I så fald kunne det være, at den gemmer i AIFC og
ikke AIFF. Det bliver mere og mere alm. at bruge AIFC, da der så kan
være op til 90min på et normalt 80min. medie...

> [...]
> sidstnævnte kun i »forsøgsperioden«; jeg skal dog have købt licens til
> den. Forsøgsperioden er dog udløbet - jeg regner med at købe licens i

Har kun hørt godt om MovieFactory, - vel nok et af de bedste 'små' DVD
programmer overhovedet.

> Total Recorder gemmer som standard i wav, men kan også gemme i andre
> formater.

Hm, jeg fik for nogle uger siden et par .wav filer, der var lavet med
Total Recorder. Dem ville Toast 5.1.2 og 6.0 ikke vedkende sig som
brugbare filer til audio brænding. Fik beskeden "...file format unknown
- please check..."

> iTunes og Nero har gemt i aiff. På CD-ROMen.

- Og det undrer mig. Hvis det er en lyd CD, så er der ingen endelser på,
og der står så kun "Spor 1"/"Track 1" osv..

> Det virker som en mulighed. Jeg må snarest muligt forsøge. Kan man bruge
> Toast 5.0.1 til Classic?

Jeg har lige checket min gamle Toast 4.2 Pro Retail (en ver., der aldrig
kom i handlen, blev kun sendt til forhandlere). Den kan det samme som
beskrevet ovenfor, så jeg tror, 5.0.1 også kan.

Jeg har lige checket, om jeg kunne finde et link til opd. 5.0.2, men den
er taget væk fra deres site. Så de har nu kun fra ver. 5.1.2 og op. Jeg
mener ikke, at serienummeret fra ver. 5.0.x virker på 5.1.x og 5.2.x til
OS 9.x.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-05 07:16

> [...]
> ikke AIFF. Det bliver mere og mere alm. at bruge AIFC, da der så kan
> være op til 90min på et normalt 80min. medie...

Alle programmerne kan nu genkende dem, også Toast 7.01 {kan jeg nu
konstatere}. Og jeg kan nu også konstatere at min nye {dårlige}
dvd-afspiller godt kan klare cd'erne, men ikke min fem år gamle. Så det
må vel være et spørgsmål om format.

> - Og det undrer mig. Hvis det er en lyd CD, så er der ingen endelser på,
> og der står så kun "Spor 1"/"Track 1" osv..

Sådan gemmer Toast også.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-05 21:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på
> CDen af typen .aiff, som udmærket afspilles af QuickTime, men altså ikke

Jeg plejer altid (de tre gange jeg for sjov har prøvet) at lave en
spilleliste i iTunes. Den må naturligvis ikke være på mere end en times
tid som en almindelig cd. Så skal iTunes være indstillet til at brænde i
almindeligt audio-format. Så sætter jeg en tom cd i og beder iTunes om
at brænde den. Den kan afspilles i enhver cd-afspiller f.eks. i bilen.
Jeg aner ikke, hvad filerne hedder, for jeg har aldrig set efter. Bruger
du samme metode? For så er der noget galt, hvis det ikke virker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:14

> [...]
> Jeg aner ikke, hvad filerne hedder, for jeg har aldrig set efter. Bruger
> du samme metode? For så er der noget galt, hvis det ikke virker.

Samme metode, ja.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-05 21:51

> [...]

> under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på
> CDen af typen .aiff, som udmærket afspilles af QuickTime, men altså ikke

Du har fået brændt aiff filerne som en "data cd". Det skal de ikke. Det
skal være en "audio cd".

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:14

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Du har fået brændt aiff filerne som en "data cd". Det skal de ikke. Det
> skal være en "audio cd".

iTunes er indstillet til audio-CD.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tom

Dato : 25-11-05 21:55

Tror.. Men ved ikke om det er fordi lyden - også - er i mpeg2 på en DVD
afspiler.
Hvis almindelige Cder spilller fint, dur denne teori dog ikke..!
Omvendt kan du evt selv prøve at kigge på en DVD.. Der kan du se at lyd og
billede ligger for sig..
Prøv evt .. Hvis du kan finde noget DVD brænder soft, at se om du kan lave
"film" i stedet, hvor der bare ikke er nogle billeder. Men Kun lyd!
Tom

On 25/11/05 20:54, in article 1h6loho.3rcsmyfbz4gfN%per@RQNNE.invalid, "Per

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:14

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Tror.. Men ved ikke om det er fordi lyden - også - er i mpeg2 på en DVD
> afspiler.
> Hvis almindelige Cder spilller fint, dur denne teori dog ikke..!

Det gør de.

> [...]
> Prøv evt .. Hvis du kan finde noget DVD brænder soft, at se om du kan lave
> "film" i stedet, hvor der bare ikke er nogle billeder. Men Kun lyd!

Nero kan i hvert fald ikke klare wav-filer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 25-11-05 22:17

> [...]

> maskiner er naturligvis forsynet med DVD-brænder.
>
> Og der har altså ikke været problemer med video-DVDere ...

Gå ind i iTunes under Preferences...
Klik på fanebladet Advanced
Klik på underfanebladet Burning
Klik på Disc Format: Audio CD
Klik OK

Nu kan du lave audio CDer der kan bruges overalt.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:14

> [...]
> Klik på Disc Format: Audio CD
> Klik OK
>
> Nu kan du lave audio CDer der kan bruges overalt.

Nu prøver jeg en gang til, med »Kontroller lydspor« slået fra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu prøver jeg en gang til, med »Kontroller lydspor« slået fra.

Den hed nu »Brug lydkontrol« - virkede heller ikke;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Jensen

Dato : 25-11-05 22:50

Som foreslået af andre:

Du skal lave en spilleliste i iTunes (jeg har fx en permanent
spilleliste i iTunes jeg kalder BURN).

Der samler du de lydfiler du vil oversoille til CD/DVD

I øverste hjørne af iTunes klikker du på 'Brænd', efter at have valgt
audio-format i egenskaber under brænding.

Works for me...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-11-05 20:09

> [...]

> under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på
> CDen af typen .aiff, som udmærket afspilles af QuickTime, men altså ikke

Hvad sker, hvis du først konverterer filerne til mp3 i iTunes?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-11-05 22:21

> [...]

> under Windows med Nero eller MacOS X med iTunes, lejrer der sig filer på
> CDen af typen .aiff, som udmærket afspilles af QuickTime, men altså ikke

Hvis du sætter en af dine brændte cd'ere i Mac'en og ser info på den
(æble+i) hvilket format står der så at disken er? En alm. audio cd er,
ikke overraskende, i formatet "CD Audio-arkivsystem". Hvis din brændte
cd er det rette format kunne det jo være din dvd afspiller som ikke gør
som den burde.

--
Mvh Martin

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-11-05 22:36

Jeg tror du skal se på din DVD-afspiller. Er den "CD-R compatible".
Lyd-cd'er jeg selv har brændt vil ikke spille på min søns PowerBook(!)
men gerne på hans billige musikafspiller, der netop har en "CD-R
compatible"-etiket. Så jeg tror det er noget med det fysiske cd-format.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-05 22:52

Hej Jens

Det tror jeg ikke! - Jeg har produceret og brændt musik CD'ere til
udgivelse, og af de ca. 1500 stk. solgte indtil nu, er der ikke _én_
eneste, der har reklameret over ikke at kunne afspille dem. - Og når
selv en 17år gammel Philips CD afspiller ikke brokker sig, - og når ikke
engang en Technics CD afspiller, der ellers er berygtede for at være
'kræsne', så tror jeg heller ikke, andre CD afspillere vil det.

Kun hvis der bruges CD-RW til audio CD'ere vil det højst sandsynlig give
problemer, da det er meget få afspillere, der kan læse de intro-koder,
der bruges på RW medier.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-05 00:30

On 2005-11-27 22:51:55 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> det er meget få afspillere, der kan læse de intro-koder , der bruges på
> RW medier.

det er intet m "introkoder" at gøre, det er laseren der ikke vil kendes
v. -RW medier i en del tilfælde.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen