OSX CPU vs lang oppetid
Fra : [92xx] Maciek

Dato : 22-11-05 22:11

Hej allesammen igen. Så har jeg fået mac igen, langt om længe :) :)
Jeg har dog lidt problemer med den, navnlig:
Når computeren (ibook 1,33 768RAM) har haft en oppetid på 4+ dage,
begynder den stille og roligt at arbejde langsommere og langsommere.
Ved analyse (TOP + aktivitetsoversigt) ses at ingen processer
tilsyneladende bruger CPU, alligevel er kun ca. 70% idle.
Log ud - Log ind løser ingen problemer, kun en genstart, så er maskinen
frisk igen i nogle dage.
Har lagt mærke det sker mest hvis jeg i løbet af oppetiden har haft gang
i mange tunge programmer, såsom videoredigering, 30 åbne safari og
mozilla sider på en gang, photoshop arbejde osv.
Kan det mon skyldes cachefilerne på den ene eller anden måde?
Selvom jeg selv mener der er rimeligt meget RAM i maskinen, er det slet
ikke unormalt med 140.000 pageins og 80-120.000 pageouts, nogle gange
flere pageouts end pageins (mere RAM?)

I håb om lidt hjælp herinde
-Maciek (Nu i 9200 postnummer)

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-11-05 06:25

[92xx] Maciek <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> Log ud - Log ind løser ingen problemer, kun en genstart, så er maskinen
> frisk igen i nogle dage.

Kender det - mener det er (disk)cache: Prøv næste gang at se, hvor meget
plads der frigøres på din HD efter genstart. Hos mig er det typisk
omkring 1 GB efter mange dages oppetid....

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-11-05 07:26

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> Når computeren (ibook 1,33 768RAM) har haft en oppetid på 4+ dage,
> begynder den stille og roligt at arbejde langsommere og langsommere.

iBog brother$ uptime
7:20 up 48 days, 13:35, 1 user, load averages: 0.10 0.07 0.14
iBog brother$

Også en iBook, som jeg klapper sammen når jeg ikke bruger den.

> Har lagt mærke det sker mest hvis jeg i løbet af oppetiden har haft gang
> i mange tunge programmer, såsom videoredigering, 30 åbne safari og
> mozilla sider på en gang, photoshop arbejde osv.

Jeg synes ikke jeg har oplevet problemer der har tydet på en
resurse-læk i selve styresystemet. Jeg har oplevet at Safari bruger
flere og flere resurser, men altid noget der er blevet afhjulpet ved
at lukke Safari og starte det op igen.

Men jeg bruger primært Safari, iTunes og unix-komandolinje ting i
xterm'er.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either