Elektronisk støj fra PowerBook G4?
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-11-05 22:21

Jeg har fornyligt anskaffet mig en PowerBook G4 1,5 GHz. Den er knapt et
år gammel og kører upåklageligt. Men jeg synes den støjer en del ift.
min gamle iBook G4. Ikke fordi blæseren kører, men snarere en form for
elektronisk støj (og det er ikke harddisken). Jeg kan tydeligt høre
forskel hvis jeg fx. i Energibesparelse under processerydeevne skifter
mellem høj, lav og automatisk - hvor støjen er mest udpræget på høj. Det
er slet ikke nogen voldsom støj, men jeg er lidt interesseret i at vide
om dette mon er normalt for PowerBooks? (eller om jeg skal skride til
handling inden AppleCare udløber...)

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 09:27

Jesper Møller-Fink wrote:
> [...]
> er slet ikke nogen voldsom støj, men jeg er lidt interesseret i at vide
> om dette mon er normalt for PowerBooks? (eller om jeg skal skride til

Det lyder som noget dårlig strøm et eller andet sted?!?
(ex. en strømforsyning el. lign kredsløb der har det skidt)

Jeg synes du skal få den smidt ind på din AppleCare i en fart.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-11-05 18:39

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Det lyder som noget dårlig strøm et eller andet sted?!?
> (ex. en strømforsyning el. lign kredsløb der har det skidt)

Ok, det lyder ikke så godt...

> Jeg synes du skal få den smidt ind på din AppleCare i en fart.

Ja, for pokker... Det kræver lige lidt logistisk arbejde, da det er min
eneste maskine - og jeg er temmelig afhængig af den indtil jul :-|

Er der andre PowerBook-ejere, der har nogle kommentarer, råd, forslag?

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-05 19:50

Jesper Møller-Fink <jmfinkfalsk@mac.com> wrote:

> Er der andre PowerBook-ejere, der har nogle kommentarer, råd, forslag?

Det er lidt svært at vide, hvad det er for en lyd, du tænker på. Jeg har
tit bemærket "elektrisk" lyd fra computere. Min mors iMac G4 skifter
tone, afhængig af, hvor meget processoren arbejder. Jeg har ofte
bemærket en tikkende lyd fra computere, når man f.eks. bevæger musen.
Det gælder også min nuværende TiBook, uanset om jeg bruger mus eller
pegeplade. Det er dog som regel sent om aftenen, når der ellers er helt
stille, man hører det. Og jeg tør ikke sige det til andre, for så tror
de, jeg er tosset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-11-05 23:31

Henrik Münster wrote:

> [...]
> pegeplade. Det er dog som regel sent om aftenen, når der ellers er helt
> stille, man hører det. Og jeg tør ikke sige det til andre, for så tror

Hehe, jamen jeg tror det er noget lignende her. Det er nok fordi, jeg
ikke hører så meget iTunes-muzak herunder projektskrivning. Men jeg tror
også det er noget processorstøj. Sjovt nok er der en del skratte-støj
hvis jeg fx. scroller i Safari eller Word. Og som sagt svinger støjen
meget efter om ydeevnen er sat til høj eller automatisk. Har søgt lidt i
PB-forum på MacNN, samt i Apple discussions, men der nævnes der også
bare at man kan sætte ydeevne til automatisk i stedet for høj. Det
reducerer støjen.

Hilsen Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-11-05 21:29

> Det gælder også min nuværende TiBook,

Min TiBook har også haft lidt træls elektronikstøj i de sidste par år.
Jeg har fundet frem til at det er en meget lille spole, der er placeret
lige under tastaturet lidt til højre, som støjer. Det "sjove" er at den
holder op når jeg holde musetasten nede!!?

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-05 22:45

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Min TiBook har også haft lidt træls elektronikstøj i de sidste par år.

Støjen generer mig nu ikke. Den overdøves næsten altid af blæseren.

> Jeg har fundet frem til at det er en meget lille spole, der er placeret
> lige under tastaturet lidt til højre, som støjer. Det "sjove" er at den
> holder op når jeg holde musetasten nede!!?

Min mors iMac G4 har et lignende fænomen. Og prøv at lægge øret helt ned
til computeren, når I kører langsomt med musen. Den siger et lille tik,
for hver millimeter, den kører.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 22-11-05 23:32

Har du prøvet at slukke belysningen på skærmen, for at se om det er pga.
den, lyden kommer?
Jeg har personligt lagt mærke til at min Nikon F100 laver en elektrisk
støj når jeg tænder lyset i displayet, det er en slags elektrisk susen,
ligesom en masse sagte 'klik' lyde med måske 10ms interval eller noget
-Maciek