Hvad hedder TV-2's nye album?
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-05 20:06

Hvad hedder TV-2's nye album? På iTunes Music Store hedder det bare "De
første kærester", men på omslaget, der er billede af, hedder det "De
første kærester på månen".
Det er nogle gange lidt tilfældigt, hvad album og numre kommer
til at hedde på iTunes Music Store eller når navnet bliver fundet på
nettet. Det skyldes vist, at det er private, der sender titlerne ind til
Gracenote, som har databasen. Hvad ITMS angår, så tror jeg, det danske
sprog er lidt svært for dem. Der er tit problemer med æ, ø og å. Jeg har
for nylig siddet og omdøbt alle Bethovens klaversonater med Anne Øland
til noget mere logisk. Ud over at titlerne ikke var logiske, så var de
ti cd'er ikke navngivet ens.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-11-05 22:11

> Hvad hedder TV-2's nye album? På iTunes Music Store hedder det bare "De
> første kærester", men på omslaget, der er billede af, hedder det "De
> første kærester på månen".

Det hedder: De første kærester på månen.

Men mon ikke det er fordi de har kaldt singlen for "De første kærester
på månen", at de ikke kalder albummet det samme?

> [...]
> for nylig siddet og omdøbt alle Bethovens klaversonater med Anne Øland
> til noget mere logisk. Ud over at titlerne ikke var logiske, så var de

Hvis du prøver at finde Monrad og Rislund på iTMS, så skal du kigge tre
steder:
Monrad Og Rislund
Monrad & Rislund
Monrad Rislund

Altså samme kunstnere under tre forskellige, men ret ens, kunstnernavne.
DUMT.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 22:43

In article <1h6g7zr.1iq4h8a14wsl1cN%newsplus@website.dk>, Ole Jensen wrote:

> Hvis du prøver at finde Monrad og Rislund på iTMS, så skal du kigge tre
> steder:
> Monrad Og Rislund
> Monrad & Rislund
> Monrad Rislund

Hvad med totalpetroleum ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-05 23:05

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Hvad med totalpetroleum ?

Albummet "Øl er Gud" står under Monrad & Rislund. Der står
Totalpetroleum på etiketten på omslaget. Ellers kan jeg ikke finde
noget. Det er også sjovt med genrene. Monrad & Rislund står under
"World", "Rock" og "Pop". Jeg ved ikke, hvad der er mest forkert. Jeg
synes, der engang var en genre for komik, men den er der vist ikke mere.
Nogle gange tror jeg, der sidder en amerikaner, som ikke forstår dansk,
og hører musikken igennem. Han aner ikke, om det er humor eller alvor.
Han går bare efter lyden og anbringer det så i en genre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-05 22:58

Ole Jensen <newsplus@website.dk> wrote:

> Det hedder: De første kærester på månen.
>
> Men mon ikke det er fordi de har kaldt singlen for "De første kærester
> på månen", at de ikke kalder albummet det samme?

Det plejer nu ikke at være et problem for ITMS at have flere album med
samme titel. Det ser man mange steder. Men tak til jer begge to for
opklaringen. Jeg har ændret det i mit bibliotek.

> [...]
> Monrad & Rislund
> Monrad Rislund
>
> Altså samme kunstnere under tre forskellige, men ret ens, kunstnernavne.

Det er det samme med D:A:D. Der er en D-A-D, en "7512 Pa D-A-D", en
D.A.D. og en Disneyland After Dark. Jeg har opgivet at finde ud af, hvad
gruppen efterhånden hedder.
ITMS er jo en stor forretning at holde styr på, så nogle fejl
vil der ske. Når det så er danske navne, så fornemmer jeg, at de ikke
rigtig ved, hvem der er hvem. Mange titler med danske specialbogstaver
er også forkerte. På en måde er det vel også forståeligt. Det er jo også
svært at lave databaser over den slags. Selv hvis man er meget
omhyggelig, er det svært at opretholde en streng logik hele vejen
igennem. Kunstnere har det jo med at slå sig sammen, gæsteoptræde hos
hinanden og den slags. Hvor skal det så rubriceres? Selv om der er en
del fejl i ITMS, så forstår jeg også godt, at de har svært ved at
anbringe musikken logisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 23-11-05 08:54

Hej Henrik

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det er det samme med D:A:D. Der er en D-A-D, en "7512 Pa D-A-D", en
> D.A.D. og en Disneyland After Dark. Jeg har opgivet at finde ud af, hvad
> gruppen efterhånden hedder.

Det er vel ikke kun Apples skyld D-A-D (eller hvordan de lige nu
staver det) har jo faktisk heddet noget forskelligt over tiden

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-05 16:43

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej Henrik

> Det er vel ikke kun Apples skyld D-A-D (eller hvordan de lige nu
> staver det) har jo faktisk heddet noget forskelligt over tiden

De har i hvert fald ikke heddet "7512 Pa D-A-D". Det er rigtig nok, at
de har heddet noget forskelligt, men det ville jo være mere
overskueligt, hvis alle gruppens album blev lagt samme sted. Man burde
så blive dirigeret dertil, uanset hvilken stavemåde man søgte på.
Samtidig viser det jo også, at det er umuligt at gøre det perfekt. Det
er til at finde ud af, at D-A-D, som de vist hedder nu, er det samem
band. Men der er jo også grupper, der skifter besætningen ud, splitter
op, slår sig sammen med andre, har projekter med andre kunstnere etc.
Hvor går grænsen? Jeg har album, hvor enkelte numre er med sangeren, der
har udgivet albummet, og en anden sanger. Disse enkelte numre bliver så
af iTunes placeret under et andet kunstnernavn. Nu er det jo ikke Sting,
men f.eks. Sting & Cher. Det er lidt forvirrende. Jeg har så manuelt
fjernet den anden kunstners navn, så alle numre i et album bliver
sammen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 24-11-05 09:18

Hej igen

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
> De har i hvert fald ikke heddet "7512 Pa D-A-D". Det er rigtig nok, at

Nej hvor mon det navn kommer fra :-/

> [...]
> men f.eks. Sting & Cher. Det er lidt forvirrende. Jeg har så manuelt
> fjernet den anden kunstners navn, så alle numre i et album bliver

Jeg synes de tags der findes på mp3-filer er meget begrænsede. Der
burdde være mulighed for at skirve band-navn uafhængig af af at man
også burde kunne skrive kunstnere. Jeg hører en del electronica og der
er der jo tit remixes af andre numre. Så vil man gerne kunne finde
nummeret på både den oprindelige kunstner/band og remixeren..,

Men dem der har lavet de tags har vist ikke været bibliotekarer, eller
database-nørder for den sags skyld

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-05 20:58

> [...]

> nummeret på både den oprindelige kunstner/band og remixeren..,
>
> Men dem der har lavet de tags har vist ikke været bibliotekarer, eller

I iTunes kan man også skrive kommentarer til hvert nummer. Jeg ved ikke,
om de også kommer til at ligge i tags. Man kan vist ikke søge på dem,
men må tage en "information" om nummeret for at se dem. Jeg plejer at
bruge det felt til at skrive den slags ekstra informationer. Jeg har
lige set på noget musik, jeg lige har købt på ITMS, at feltet med
komponist var udfyldt, ligesom der i kommentarfeltet stod navnet på det
pågældende remix. Jeg tror bare ikke, det er så almindeligt, at de
felter er udfyldt.
--
Henrik Münster
Esbjerg