mere oldtidsspørgsmål (9.2 vs DVD)
Fra : thomas t

Dato : 19-11-05 22:00

Jeg kører 9.2.2 (US).
Jeg købte en Pioneer DVR-109. Jeg kan se dvd-film, men ikke brænde.
Så booter jeg i X og brænder en dvd i samme drev. Den virker fint.

Men tilbage i 9 kan kun ca de første 2-300 Mbs læses.

Det foreslås at rename Toast-driveren med et mellemrum forrest, så den
indlæses først. Og disable Apples cd/dvd driver. Det gør ingen forskel.

(Vi prøver en masse, deriblandt her til sidst at flashe dvd-drevet ved at
flytte det over i en pc. Der skete ingenting. Drevet vil åbenbart ikke
flashes).

Kammerat siger "okay, vi bytter, jeg skal ikke brænde i os9 længere, så du
kan bytte med mit Pioneer 108. På det har jeg brændt masser af dvd'er under
os9."

- Det gør vi så: Men mærkeligt nok er alt uændret.

Prøver endda at sætte en harddisk i med 9.2.2 (international version) -- som
er den version, kammerat kørte, da han kørte os9.

Stadig det samme.

Kamerat konkluderer, at det *kan* skyldes, at han aldrig havde drevet
installeret internt. Kun brugt det gennem Firewire. Aldrig problemer.

------

Nu ville jeg jo meget helst undgå at skulle ud og indkøbe et "shell" (øh,
hvad hedder det rigtigt-?) til firewire. Det er jo typisk 800 Kr, ikke? Jeg
er RET flad, har lige måttet købe ny breakoutbox, fordi DeltaOmni'en var
slidt, og nu er det jo juleforbrug igang o.s.v.

Så : Jeg håber der skulle være en klokke der ringede hos nogen, der liiige
har prøvet samme problem og sidder inde med det FEDE tip.

Havde I problemer med at brænde (og læse brændte) dvd'er under 9.2.2?

--
"sid ned, Dumbo, nu skal jeg fortælle dig om Julemanden"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-05 01:24

Hej Thomas

thomas t wrote:
> [...]
> Så booter jeg i X og brænder en dvd i samme drev. Den virker fint.
>
> Men tilbage i 9 kan kun ca de første 2-300 Mbs læses.

Har du checket, at alle 'Authoring support' filer + DiskBurner' er væk
fra systemmappens 'Extensions'? - Det er en særdeles velkendt konflikt
mellem Toast og DiskBurner

> Det foreslås at rename Toast-driveren med et mellemrum forrest, så den
> indlæses først. Og disable Apples cd/dvd driver. Det gør ingen forskel.

Hvis du mener 'Toast Firewire Enabler' og 'Toast Firewire Support', så
må du ikke omdøbe dem. Det kan forvirre systemet. Men hvis du mener
'Toast CD Reader', så er det bedst, den starter sidst og altså ikke
først. Sæt en '~' (tilte) foran navnet, så vil den ryge helt ned i
bunden af udvidelserne.

Hvis du har ConflictCatcher 8.x eller 9.x, så ligger 'Toast CD Reader' i
mappen 'reordable Items'. Her kan du så blot trække den helt ned i
bunden af listen.

Åbn nu Toast -> Edit -> Preferences. Her checker du, at 'Read from' står
til Apple CD/DVD Driver Extension og ikke Toast CD Reader.

> (Vi prøver en masse, deriblandt her til sidst at flashe dvd-drevet ved at
> flytte det over i en pc. Der skete ingenting. Drevet vil åbenbart ikke
> flashes).

Hvis det er tilfældet, betyder det, at det heller ikke er nødvendig.

> [...]
> os9."
>
> - Det gør vi så: Men mærkeligt nok er alt uændret.

Altså, - nu er jeg (næsten) heller ikke med mere... Men igen, check
lige, at alle 'authoring Support' filer er væk fra udvidelsesmappen -
også mappen 'Authring Support Files'.

> Prøver endda at sætte en harddisk i med 9.2.2 (international version) -- som
> er den version, kammerat kørte, da han kørte os9.
>
> Stadig det samme.

Hm... Kun en strøtanke'... Hvordan sidder DVD drevet på ATA BUS'en? -
Sidder den som 'Master' eller som 'Slave'? Drevet skal sidde på ATA BUS
0 (ATA-3 BUS) ID 0 _eller_ ATA BUS 1 (ATA-4) ID 0 - altså i begge
tilfælde som 'Master'.

> Kamerat konkluderer, at det *kan* skyldes, at han aldrig havde drevet
> installeret internt. Kun brugt det gennem Firewire. Aldrig problemer.

Nu har jeg haft flere forskellige Pioneer drev i forskellige maskiner -
uden problemer - hverken i OS 9.2.2 eller 10.3.x eller 10.4.x. - Bruger
Toast 5.1.2 på OS 9.2.2 og Toast 6.02 på X...

> [...]
> er RET flad, har lige måttet købe ny breakoutbox, fordi DeltaOmni'en var
> slidt, og nu er det jo juleforbrug igang o.s.v.

Det hedder en ekstern Firewire box, men de koster nu typisk kun omkring
350-400kr. Du kan få en Transcend ICYBox fra SHG til 399kr.. Den har
Oxford911+ chipset, og drevet er dermed også bootable med en system
CD/DVD i.

Fordelen er jo helt klart, at man med en ekstern box kan flytte den
mellem flere computere. Så det er da værd at overveje.

> Så : Jeg håber der skulle være en klokke der ringede hos nogen, der liiige
> har prøvet samme problem og sidder inde med det FEDE tip.

Strøtanken omkring forkert montering?

> Havde I problemer med at brænde (og læse brændte) dvd'er under 9.2.2?

Jeg har ihvertfald ikke - hverken med et Pioneer DVR-106D, DVR-107D, NEC
ND2510A eller min gamle Pioneer DVR103D (indtil laseren stod af).

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : thomas t

Dato : 21-11-05 14:22

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk:

> Jeg har ihvertfald ikke - hverken med et Pioneer DVR-106D, DVR-107D, NEC
> ND2510A eller min gamle Pioneer DVR103D.

De er vist også hele striben nævnt som værende understøttede af os9. Det er
108 og 109 ikke.

Anyway, der var ikke noget, der hjalp.

Men da kammerat kom forbi med sin eksterne Firewire-box, så spillede det.
(*pyh*).

Så jeg må bide i mere-indkøb-æblet. Heldige kammerat havde fået sin for 100
kr på "mediamac", sagde han, ovenikøbet /med/ et cd-drev, han ikke skulle
bruge - og det var noget tid siden.

Så måske kan jeg være heldig, også.

Tak for hjælpen.