Er brun sæbe miljøvenligt?
Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-06-01 22:20

Hej,

brun sæbe bliver af og til nævnt som et harmløst middel til bekæmpelse
af skadedyr.
Men hvor harmløst er det egentligt? (ikke fordi jeg har nogen grund til
at betvivle det, men det kunne være rart at vide lidt mere)
Hvad består brun sæbe af? Bliver det naturligt nedbrudt i jordoverfladen
eller hvordan?

Miljøhilsener,
Johan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-06-01 18:49

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
> [...]
> at betvivle det, men det kunne være rart at vide lidt mere)
> Hvad består brun sæbe af? Bliver det naturligt nedbrudt i jordoverfladen

Bruns sæbe er lavet af fedt + kaliumhydroxid. Det sidste er en
stærk base, der i fast form kaldes ætskali.
Stoffet er giftigt, men opblandet i jorden eller i planter vil
det virke lidt som kalk i jorden.
Jeg har undertiden nævnt det som mere giftigt end
roundup, hvilket er korrekt, men ingen af midlerne gør
nogen skade for det omgivende miljø.

Per A. Hansen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 12-06-01 20:51

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> stærk base, der i fast form kaldes ætskali.
> Stoffet er giftigt, men opblandet i jorden eller i planter vil

Det lyder jo ikke så farligt, bortset fra at det nok også tager nogle
nytteinsekter med.
Men mht. miljøet, så nedbrydes fedtet vel af bakterier i jorden?
Ved du, hvad der sker med kaliumhydroxid? Planter kan vel optage Kalium
så man får vand som rest (planten bytter H+ for K+), eller hvordan?

> Jeg har undertiden nævnt det som mere giftigt end
> roundup, hvilket er korrekt, men ingen af midlerne gør
> nogen skade for det omgivende miljø.

Men set med mine øjne har brun sæbe den fordel, at det har en simpel
kemisk sammensætning, så der ikke opstår ukendte nedbrydningsprodukter.
(Men i øvrigt virker rundop og brun sæbe jo også mod forskellige ting)

--Johan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-01 23:04

> [...]
> kemisk sammensætning, så der ikke opstår ukendte nedbrydningsprodukter.
> (Men i øvrigt virker rundop og brun sæbe jo også mod forskellige ting)

Du glider f.eks. ikke i Roundup. Set med brun sæbe i mine øjne.... Nå spøg
til side, Roundup er giftigt i koncentreret form da det ved indtagelse
påvirker hjertet og man dør af det. Dette må så være lejlighed til at sige,
at man a b s o l u t ikke skal udveksle slatter i fødevaremballage af
ovennævnte grund.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-06-01 19:03

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> [...]
sige,
> at man a b s o l u t ikke skal udveksle slatter i fødevaremballage af

Det er ikke helt korrekt.
Det virksomme stof - glyfosat - har en LD-50 værdi på
5600 mg/kg legemsvægt. Man betegner alt over LD-50 værdi
på over 2700 som ugiftigt.
Stoffet glyfosat har ingen effekt på mennesker og dyr -
det blokerer nogle enzymer til dannelsen af 3 aminisyrer,
som kun planter producerer.
I de sprayflasker, der kan købes i dyre domme til
privat brug, er fortyndet og sprøjteklar.
Men roundup til haver bør kun anvendes hvor det
hele er groet sammen.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-06-01 22:53

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> I de sprayflasker, der kan købes i dyre domme til
> privat brug, er fortyndet og sprøjteklar.
> Men roundup til haver bør kun anvendes hvor det

Men der e r altså rapporteret dødsfald. Det var nok ikke sket hvis de
havde kendt til at det var ugiftigt....
Med slatter mente jeg naturligvis den rene vare. Det vand de sælger til
havebrug ville jeg ikke betale for.
Jeg er iøvrigt holdt op med at anvende Roundup, og hvis jeg gør så er det
ved at pensle det på f.eks. kvik, for at få roden dræbt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-06-01 18:57

> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> Men der e r altså rapporteret dødsfald. Det var nok ikke sket hvis de
> havde kendt til at det var ugiftigt....

Nu skal man ikke tro på alt, hvad man hører om bl.a. dette
middel. Jeg har ikke kunnet få bekræftelse fra seriøse kilder
på historien om dødsfaldet - derfor tager jeg den med nogen
forbehold.

> Jeg er iøvrigt holdt op med at anvende Roundup, og hvis jeg gør så er det
> ved at pensle det på f.eks. kvik, for at få roden dræbt.

Det er også en meget fornuftig måde at anvende dette udmærkede
middel på i en have - med normal pasning er der meget sjældent
behov for midler mod ukrudt.

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-06-01 18:53

> [...]
> Ved du, hvad der sker med kaliumhydroxid? Planter kan vel optage Kalium
> så man får vand som rest (planten bytter H+ for K+), eller hvordan?

Ja til det første.
Kaliumhydroxidet har reageret med fedtet og danner
sæbe ( det forsæber ).
Når det fortyndes i jorden er der såmænd ingen
risiko for hverken skade- eller nyttedyr. Det sker kun, hvis de
får en ret koncentreret dosis af midlerne.

> Men set med mine øjne har brun sæbe den fordel, at det har en simpel
> kemisk sammensætning, så der ikke opstår ukendte nedbrydningsprodukter.

Roundup nedbrydes til CO2 og vand.

> (Men i øvrigt virker rundop og brun sæbe jo også mod forskellige ting)

Det sidste var også kun en sammenligning - det samme kunne siges
om pyrethroider og mange svampemidler, der som oftest er
udenfor fareklasse.
Men du kan roligt bruges diverse sæbemidler - de virker ganske
udmærket på mange ting.

Per A. Hansen