Myre problemer
Fra : JLR.Halgreen

Dato : 11-06-01 22:04

Jeg har store problemer med myre i min have og i mit hus.

Der har tidligere været indlæg omkring brugen af kaffegrums imod myre, jeg
mener dog ikke det er særligt virksomt, idet jeg i min kompostbeholder, som
primært indeholder grønt affald fra køkkenet (store mængder kaffegrums), har
så mange myre, at jeg har opgivet at bruge komposten i haven.

Udover kompostbeholderen har myrene invaderet drivhus, køkkenhave, græsplæne
og sidst men ikke mindst belægningen i min indkørsel som snart er ødelagt.

Jeg er klar over at myrene sikkert har gode funktioner i haven, men jeg
syntes snart at de giver mig så mange ærgelser at jeg godt kunne tænke mig
at få begrænset deres udbredelse en smule.

Er der nogle der har et godt råd med hensyn til "bekæmpelse" af myre, uden
brug af desideret gift vil jeg blive meget glad

Med grønne hilsener

John Halgreen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-06-01 22:36

"JLR.Halgreen" wrote:

> [...]
> primært indeholder grønt affald fra køkkenet (store mængder kaffegrums), har
> så mange myre, at jeg har opgivet at bruge komposten i haven.

Komposten tager vel ingen skade af, at der er myrer i den?
Men inde i huset og under terrassen kan de være irriterende.

Jeg kom til at tænke på, hvilke naturlige fjender en myre har i en have?
Og om man kan fremme disse fjenders livsbetingelser og bekæmpe myrer ad
den vej?

> Med grønne hilsener

Ditto.

--Johan

Fra : havesider.dk

Dato : 12-06-01 13:59

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klip

> [...]
en have?
> Og om man kan fremme disse fjenders livsbetingelser og bekæmpe

se www.havesider.dk Plantebeskyttelse/myrer

der er noget om bekæmpelse af myrer.

mvh
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Nielsen

Dato : 12-06-01 17:56

Hej John

I indkørslen kan du hælde kogende vand over myrerne. Det kan de med garanti
ikke tåle, bare der er vand nok....

Hilsen fra Lisbeth

JLR.Halgreen <jlr.halgreen@get2net.dk> skrev i en

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-06-01 18:45

> [...]
har
> så mange myre, at jeg har opgivet at bruge komposten i haven.

Myrer er ret så harmløse i haven - ja de er nyttige - de bidrager med at
omsætte dødt, organisk stof i jordbunden.

> Er der nogle der har et godt råd med hensyn til "bekæmpelse" af myre, uden
> brug af desideret gift vil jeg blive meget glad

Et uskadeligt og ugiftigt middel er pyrethrummiddel - det virksomme
stof udvindes af en chrysanthemumart. Et godkendt middel til
indendørs brug ( mere harmløst end loppemidler til katte/hunde)
kan købes i sprayflasker - færdigblandet. Et enkelt pust på
myrerne er nok. Lad dem ligge - så flytter myrerne dem ned
i boet, hvor de øvrige forgiftes.
Midlet er ganske ufarligt for mennesker og dyr.
Udendørs er det ingen grund til at bekæmpe dem.

Per A. Hansen

Fra : havesider.dk

Dato : 12-06-01 20:15

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Myrer er ret så harmløse i haven - ja de er nyttige - de
bidrager med at
> omsætte dødt, organisk stof i jordbunden.

ja det er helt rigtigt myrer er nogle irriterende nyttedyr

> [...]
> myrerne er nok. Lad dem ligge - så flytter myrerne dem ned
> i boet, hvor de øvrige forgiftes.
> Midlet er ganske ufarligt for mennesker og dyr.

ja, men det er ikke ufarligt for de nyttige insekter

> Udendørs er det ingen grund til at bekæmpe dem.

rigtigt jeg kalder dem også kun irriterende når de går ind i
huset.

mvh
Leif Johansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-06-01 19:08

havesider.dk <homeleif@get2net.dk> skrev i en

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ja, men det er ikke ufarligt for de nyttige insekter

Det er rigtigt. Til indendørs brug er de heldigvis udenfor
farezonen.
Pyrethroider er udmærkede til pletbehandlinger for myrer
o.a. småkryb, hvis man har en fobi herfor. Mere behøver
det ikke at dreje sig om til havebrug.

Per A. Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-06-01 17:21

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Udendørs er det ingen grund til at bekæmpe dem.

Hmmm - har du prøvet at lægge fliser om efter 2 år pga. de uskadelige myrers
underminering af terassen?

mvh
Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-06-01 19:02

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Hmmm - har du prøvet at lægge fliser om efter 2 år pga. de uskadelige
myrers
> underminering af terassen?

Dog ikke - men et par småfliser har jeg godt haft oppe
for at fylde frisk sand i - men det skal til myrernes ros siges
at de ikke havde skadet fliserne!
I sådanne tilfælde er et par pust med et pyrethrummiddel helt
på sin plads indtil myrerne har lært at indrette sig. ( hos naboen)

Per A. Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-06-01 13:20

> I sådanne tilfælde er et par pust med et pyrethrummiddel helt
> på sin plads indtil myrerne har lært at indrette sig. ( hos naboen)

OK - vi træner videre - men de er sandt for dyden temmeligt fattesvage

mvh
Jan

Fra : Ian

Dato : 17-06-01 21:24

De kan altså også æde sig igennem en flamingo plantekasse i et drivhus
Så myrer skal generelt udryddes i og omkring et hus !

Ian

Fra : Anders Brønholt & Su~

Dato : 15-06-01 00:58

Noget jeg engang har set i TV virker fint her, til pletfjernelse af myrer.

SALT.

drys salt der hvor dyrene kommer og de holder sig væk. Jeg har prøvet det på
min teresse og jeg så ikke myrerne igen.