Spørgsmål vedr. CSS?
Fra : Jakob Munck

Dato : 25-01-06 13:49

jeg forsøger at sætte mig bedre ind i css, men der er nogle ting jeg ikke
kan finde ud af:

1. Et element kan i et stylesheet være betegnet som "img.forside{}" eller
som img#forside{}. Hvad er forskellen mellem punktum og # i denne
forbindelse?

2. Kan man sætte alle former for elementer (f.eks. billeder, forme) indenfor
en ramme lavet med "div"?

3. Hvad betyder det at der ved css for et billede står: "left: 50%;
margin-left: -290"? Hvordan udregnes de 50% og hvad menes med margin-left?

Konkrete besvarelser modtages med glæde.

På forhånd tak.

v.h.
Jakob

PS. Jeg læser p.t. Jørgen Farum Jensens bog om Webdesign, men jeg kan ikke
finde, hvor i bogen kan besvarer ovenstående spørgsmål.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-06 14:55

Jakob Munck skrev:

> 1. Et element kan i et stylesheet være betegnet som
> "img.forside{}" eller som img#forside{}. Hvad er forskellen
> mellem punktum og # i denne forbindelse?

Punktummet er en klasse-selektor, havelågen (#) er en id-selektor.
De svarer til to forskellige måder at koble html og css sammen på.

ID:

HTML: <h1 id="start">Her er en overskrift</h1>
CSS: #start{ color: blue; }

Klasse (class):

HTML: <p class="artikel">Her er lidt brødtekst</p>
CSS: .artikel{ color: blue; }

Man kan godt bruge id og klasse på samme element:

HTML: <h2 id="omCss" class="lilleoverskrift">
CSS:
   #omCss{ ... }
   .lilleoverskrift{ ... }

Der er et par forskelle på id og klasseangivelser. Id-værdier skal
være unikke for en side - der må altså kun være én forekomst af fx
id="foo" på en html-side. Klasser kan bruges mange gange på samme
side.
I css-koden er der ikke noget i vejen for at have flere regler med
samme id-værdier:

   #foo{ color: red; }
   #foo, #bar{ width: auto; }

Derudover vægtes id-baserede regler højere end klassebaserede
regler - hvis der på samme element fx er specificeret farve med
#foo{ color: red; } og .bar{ color: blue; }, vil id-reglen "vinde"
(elementet bliver rødt).

Fælles for id- og klasse-selektorer er at man kan bruge dem både
med og uden foranstillet html-element (p.artikel matcher kun p-
elementer med class=artikel, mens .artikel matcher alle elementer
med class="artikel" - tilsvarende for id)

> 2. Kan man sætte alle former for elementer (f.eks. billeder,
> forme) indenfor en ramme lavet med "div"?

Ja. Div-elementet kan indeholde alle slags (normale) html-
elementer.

> 3. Hvad betyder det at der ved css for et billede står: "left:
> 50%; margin-left: -290"? Hvordan udregnes de 50% og hvad menes
> med margin-left?

Det er en (dårlig) måde at centrere på. Tricket er at placere
venstrekanten af billedet præcis midt på siden og så forskyde
billedet på plads med en negativ margen. Det er den eneste måde at
centrere lodret med valid kode - men i eksemplet er det brugt til
vandret centrering, her findes der langt bedre metoder (margin:
auto). Husk i øvrigt at der altid skal enheder på talangivelser
forskellig fra 0 i css. Værdien "-290" er en fejl i eksemplet
herover (skal sikkert være "-290px").

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck