er siden for "gammeldags" i html sproget
Fra : Poul E Møller

Dato : 24-01-06 14:23

Hejsa

Jeg er ved at lave en hjemmeside, til en vens firma, og når jeg tester den i
http://validator.w3.org/ får jeg en uhyggelig masse fejl (synes jeg selv.)
Siden er lavet med frontpage, er det "forkert" stadig at lave sider hvor
linkene og hovedet bliver og kun main siden skifter. Det drejer sig om
www.tommyslagter.dk

Håber i forstår hvad jeg ævler om.

Hilsen Poul E M

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 14:45

Poul E Møller wrote:

> [...]
> Siden er lavet med frontpage, er det "forkert" stadig at lave sider hvor
> linkene og hovedet bliver og kun main siden skifter. Det drejer sig om

Rammer har vel aldrig været en "rigtig" måde at lave hjemmesider på.
Rammer har lige fra starten var en nødløsning, som gav amatører som mig
nem mulighed for at lave hjemmesider, hvor ting som en menu var nem at
opdatere, eftersom den lå i sin egen ramme.

Når det er sagt, så burde en side med rammer naturligvis kunne validere
lige så godt som enhver anden side. At din side ikke gør det, skyldes
nok, at Frontpage er noget klamp.

Fra : Poul E Møller

Dato : 24-01-06 14:48

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Når det er sagt, så burde en side med rammer naturligvis kunne validere
> lige så godt som enhver anden side. At din side ikke gør det, skyldes nok,
> at Frontpage er noget klamp.

Hvilket program skal man så satse på, og nu må du ikke sige notepad det
tager så lang tid synes jeg.

Hilsen Poul E M

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 15:00

Poul E Møller wrote:

> Hvilket program skal man så satse på, og nu må du ikke sige notepad det
> tager så lang tid synes jeg.

Det skal jeg ikke gøre mig for klog på. Jeg laver selv mine hjemmeside i
WordPad, men det er mere i mangel af bedre editor. Jeg har længe
overvejet at finde mig en bedre editor til Windows, men jeg har ikke
fået gjort noget ved det. WordPads funktionalitet er alt for ringe i
forhold til CygnusEd, som jeg var vant til på min Amiga, men WordPads
målgruppe er nok heller ikke lige mig.

Men skal du have noget, der laver hjemmesiden for dig, som Frontpage
gør, så kan jeg ikke vejlede dig. Frontpage burde jo også levere output,
som kunne valideres korrekt. Men det gør Frontpage åbenbart ikke. Du må
høre, hvad andre har at sige.

Fra : Steven A. Sejr

Dato : 24-01-06 15:22

Holst wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
---------
Der findes rigtig mange forskellige editorer, som man kan bruge til at lave
hjemmesider.
Hvis man skal lave noget, hvor programmet hjælper dig med at skrive
kommandoerne, og er nogenlunde til at hjælpe med det grafiske.. kan man altid
bruge Macromedia Dreamweaver. Det koster dog penge, men man kan altid lige prøve
det på en 30-dages trial.
----------------------------
> [...]
> fået gjort noget ved det. WordPads funktionalitet er alt for ringe i
> forhold til CygnusEd, som jeg var vant til på min Amiga, men WordPads
-------
Hvis man ellers er lidt hård til at skrive kommandoerne selv, og vide hvad man
skriver, kan man altid bruge det program der hedder Editplus, som også kan
bruges på en 30-dage trial, men tror vist nok man kan gå lidt over det uden den
brokker sig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 24-01-06 15:34

Steven A. Sejr <steven.sejr@gmail.com> wrote:

> [...]
>bruges på en 30-dage trial, men tror vist nok man kan gå lidt over det uden den

Jeg en version installeret der kører fint.
Den popper godt nok op med en dialog ved start der fortæller at jeg er
på dag 801 af min 30 dages prøveperiode

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-06 16:03

Poul E Møller wrote:

> Hvilket program skal man så satse på, og nu må du ikke sige notepad det
> tager så lang tid synes jeg.
>
> Hilsen Poul E M

Stones Webwriter er et fremragende danskudviklet
program (HTML teksteditor), der kan downloades
fra www.stoneware.dk.

Gratis til privat brug, ganske billigt at købe.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-06 16:00

Holst wrote:

> Når det er sagt, så burde en side med rammer naturligvis kunne validere
> lige så godt som enhver anden side. At din side ikke gør det, skyldes
> nok, at Frontpage er noget klamp.

Det har du meget ret i, men en del af fejlene skyldes altså at
der ikke er nogen dokumenttypeerklæring på frameset-filen.

Frames er noget af det mest misbrugte, der er kommet fra
w3c, men de har altså deres berettigelse i enkelte sjældne
tilfælde.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul E Møller

Dato : 24-01-06 20:12

> [...]
>
> Frames er noget af det mest misbrugte, der er kommet fra
> w3c, men de har altså deres berettigelse i enkelte sjældne

Vil det sige jeg skal fjerne frames og så lave en hel side der ændres, med
links og det hele hver gang man trykker på et link.

Hilsen Poul E M

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 20:24

Poul E Møller wrote:

> Vil det sige jeg skal fjerne frames og så lave en hel side der ændres, med
> links og det hele hver gang man trykker på et link.

Det er den "rigtige" måde at gøre det på, men det kræver også noget mere
af den person, som laver hjemmesiden. Kigger du på professionelle sider,
vil du også se, at der så godt som ingen steder er rammer.

Men det er naturligvis op til dig at beslutte, hvordan du vil lave det.
Selvom rammer ofte er en "forkert" måde at gøre det på, så er det jo
stadig en måde, som virker.

Fra : Poul E Møller

Dato : 24-01-06 20:31

> Men det er naturligvis op til dig at beslutte, hvordan du vil lave det.
> Selvom rammer ofte er en "forkert" måde at gøre det på, så er det jo
> stadig en måde, som virker.

Jeg har bare altid synes at det er irriterende at link siden forsvinder
sammen med den side man forlader, for derefter at dukke op nøjagtig samme
sted igen, men det er måske en ide jeg fra 28.000 kb modemet.
Jeg vil da prøve at lave det om og se hvad jeg selv synes om det. Som det
tydeligt fremgår så er siden jo stadig på begynderstadiet

Hilsen Poul E M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 21:03

Poul E Møller skrev:

> Jeg har bare altid synes at det er irriterende at link siden forsvinder
> sammen med den side man forlader, for derefter at dukke op nøjagtig samme
> sted igen

Det sker ikke længere. Computere og udstyr er blev tså hurtigt at
den slags sker usynligt. På Fidusos sider ser det ud som om der
er frames fordi menuen bliver stående, men i virkeligheden er det
en ny menu magen til der kommer hver gang man skifter side.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-06 02:41

Poul E Møller skrev:

> Jeg vil da prøve at lave det om og se hvad jeg selv synes
> om det.

Det er jo ikke dig selv der skal bruge det - det er brugerne.
Spørg hellere hvad brugerne synes om det

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 24-01-06 20:30

On Tue, 24 Jan 2006 20:12:20 +0100, Poul E Møller wrote:

> Vil det sige jeg skal fjerne frames og så lave en hel side der ændres, med
> links og det hele hver gang man trykker på et link.

Nej det skal du ikke .. du skal bruge SSI
http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp

Regards

--
:: J.K.Arning ::

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 22:29

J.K.Arning wrote:

> Nej det skal du ikke .. du skal bruge SSI
> http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp

Det var dog smart, at SSI endog formår at sætte det manglende komma ind,
som mangler mellem tekst1.htm og tekst2.htm. Det er smart, at
grammatiske fejl rettes på samme tid.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-06 22:17

Poul E Møller wrote:

> Vil det sige jeg skal fjerne frames og så lave en hel side der ændres, med
> links og det hele hver gang man trykker på et link.

Netop. Det er den moderne (og jeg vover at skrive rigtigere)
måde at gøre på.

Du kan finde en del eksempler, hvordan du bærer dig ad på
websiden

http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

Fra den simple og lette til det noget mere langhårede.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 14:04

On Tue, 24 Jan 2006 14:23:09 +0100, "Poul E Møller" <dvd@hafnet.dk>
wrote:

> [...]
>Siden er lavet med frontpage, er det "forkert" stadig at lave sider hvor
>linkene og hovedet bliver og kun main siden skifter. Det drejer sig om

Vil ikke gentage de andre udmærkede indlæg, men gør dig selv en tjeneste
at ændre billedet af fadølsanlægget til noget gif eller jpg. Et billede
på 250 x 289 pixels bør ikke være 215KB stort...

Prøv at se det fra den fattige studerendes side med et lille modem...
(OK---hvis han er så fattig skal han vel egentlig heller ikke leje
fadølsanlæg..:) )

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Poul E Møller

Dato : 25-01-06 22:17

> [...]
> at ændre billedet af fadølsanlægget til noget gif eller jpg. Et billede
> på 250 x 289 pixels bør ikke være 215KB stort...

tak for det, jeg havde slet ikke opdaget at det var et bmp billede jeg havde
fået lavet.

Hilsen Poul E M