css. er det muligt at centrer en wrap box ~
Fra : Christian Bach Ander~

Dato : 24-01-06 11:55

Hej
jeg ville spørge om det er muligt at centrer en wrap box i højden
i browseren. Jeg kan godt finde ud af at centrer den i siderene
med auto, det er jo logik at man ikke kan bruge denne funktion i
højden, men er der overhovedet nogen mulighed for at centrer
boxen i højden (ikke dens indhold)?
jeg håber ikke det er et latterligt spørgsmål.
Med venlig hilsen Christian Bach Andersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-06 14:25

Christian Bach Andersen wrote:
> [...]
> boxen i højden (ikke dens indhold)?
> jeg håber ikke det er et latterligt spørgsmål.
> Med venlig hilsen Christian Bach Andersen

"De dummeste spørgsmål er de spørgsmål, der ikke
bliver stillet"
   Mark Twain

Svaret på dit spørgsmål er, at du kun kan centrere lodret,
hvis du har en definitiv høje på det element, du vil
centrere. For eksempel

div#boks {
width:600px;
height:400px;
border:1px solid black;
position:absolute;
overflow:auto;
left:50%;
top:50%;
margin-left:-301px;
margin-top:-201px;
}
Se også for eksempel:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4a.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-06 02:24

Jørgen Farum Jensen skrev:

> hvis du har en definitiv høje på det element, du vil
> centrere.
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4a.html

Ulempen ved den metode skal også med. Er browservinduet
ikke højt nok til det element der skal centreres, kan man ikke
se det hele, heller ikke scrolle hen til det.

Det samme gælder med negative margener på den anden led,
se for eksempel http://www.loweneck.dk i et smallere vindue end
800 pixels, her er problemet tydeligt.

Det er den vigtigste grund til at jeg er meget forsigtig med negative
margener.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christian Bach Ander~

Dato : 27-01-06 17:20

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> 800 pixels, her er problemet tydeligt.
>
> Det er den vigtigste grund til at jeg er meget forsigtig med negative

Først tak for svarene

Og det var jo lige det jeg skulle til at spørge om he he.

Så det virker men jeg tør ikke bruge det. Er mine muligheder så udtømt?
for det ser jo ret noller ud når siden hænger der oppe i toppen af
browseren, hvis brugeren benytter en høj opløsning.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-06 23:17

Christian Bach Andersen wrote:

> Så det virker men jeg tør ikke bruge det. Er mine muligheder så
> udtømt?

Tjah, man kan ikke få alt i denne verden. Nogle ting koster ulemper på andre
fornter

> for det ser jo ret noller ud når siden hænger der oppe i
> toppen af browseren, hvis brugeren benytter en høj opløsning.

Hvis brugeren har valgt at åbne et megastort browservindue, er det vel ikke
noget, du behøver at bekymre dig så meget om?

Hovedsagen må vel være, at siden fungerer uden vandret scroll - også ved små
browservinduer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-01-06 03:33

Christian Bach Andersen skrev:

> Så det virker men jeg tør ikke bruge det.

Du kan godt bruge det, men jeg har fortalt om ulemperne
ved det, og har givet et eksempel på det.

> Er mine muligheder så udtømt?

Ja, i forhold til negative margener, det vil jeg ikke anbefale.

> for det ser jo ret noller ud når siden hænger der oppe i
> toppen af browseren, hvis brugeren benytter en høj
> opløsning.

Du ved ikke hvilken opløsning brugeren anvender, derfor
skal du bruge den laveste fællesnævner.

Mange brugere har ikke anden mulighed end 800 x 600, og
her ser din side sikkert fin ud.

Lad helt være med at tænke på hvad folk bruger, lav din
side så den kan bruges af alle, uanset om de har browseren
maksimeret eller ej, eller bruger 800x600 eller 1600*1200,
du kan aldrig ramme det rigtige alligevel for alle.

Forsøger du alligevel, vil det sikkert ikke give problemer for
dig, men i høj grad dine brugere, og det er jo dem der skal se
resultatet, ikke?

Jeg har også tænkt som dig engang, det er mig der er
webdesigneren, det er mig der bestemmer, det var tilbage i
1998, men i dag i dag har jeg en helt anden opfattelse.

Meget mere end dengang kan lade sig gøre i dag, men der
er fortsat begrænsninger og uhensigtsmæssigheder i
forbindelse med web-design - det må vi leve med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christian Bach Ander~

Dato : 31-01-06 22:56

> Jeg har også tænkt som dig engang, det er mig der er
> webdesigneren, det er mig der bestemmer, det var tilbage i
> 1998, men i dag i dag har jeg en helt anden opfattelse.

Det barer det at jeg er i lærer som grafiker (vi lærer nu ikke
meget om web, det jeg kan har jeg lært her siden sommeren 2005)
og på papir er man jo vant til, at det man sender afsted det er
også det beskueren ser.

> Meget mere end dengang kan lade sig gøre i dag, men der
> er fortsat begrænsninger og uhensigtsmæssigheder i
> forbindelse med web-design - det må vi leve med.

Ja jeg håber nu med tiden at der bliver flerer muligheder.
Jeg kan nu godt huske nettes barndom, så mon ikke det udvikler
sig :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-06 00:28

> [...]

> meget om web, det jeg kan har jeg lært her siden sommeren 2005)
> og på papir er man jo vant til, at det man sender afsted det er

Sådan forholder det sig bare ikke på nettet.

Hvad brugeren ser, afhænger af størrelsen på brugerens browservindue - og
den størrelse har ikke nødvendigvis sammenhæng med størrelsen på brugerens
skærm eller indstillingerne for opløsning på samme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/