Height 100% og baggrundsbillede - probleme~
Fra : Jens Gregersen

Dato : 18-01-06 01:12

Hej.

På denne side:

.... har jeg et problem med græsset i bunden. Den letteste måde at
forklare hvordan jeg gerne vil have det, er at åbne siden i IE. For dem,
som ikke har IE vil forsøge at forklare problematikken:

Græsset skal gerne være helt i bunden hvis ikke indholdet fylder hele
siden. /Hvis/ indholdet derimod fyldere mere end højden af vinduet skal
græsset ikke følge bunden af browseren, men altid stå under teksten. Som
det er nu i Firefox og Opara flyder græsset oveni teksten idet grafikken
altid følger bunden af browseren.

Jeg håber, at jeg har gjort mig forståelig - og jeg håber, I kan hjælpe :)

Jeg har en mistanke om, at IE's måde at gøre det på er forkert, men jeg
håber meget på en løsning, der virker i "alle" browsere.

--
Jens Gregersen, Aalborg
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-06 01:27

Jens Gregersen skrev:

> Græsset skal gerne være helt i bunden hvis ikke indholdet
> fylder hele siden. /Hvis/ indholdet derimod fyldere mere end
> højden af vinduet skal græsset ikke følge bunden af browseren,
> men altid stå under teksten.

Erstat height: 100%; med min-height: 100%; på #sitecontainer.

Det løser problemet i FF - har ikke tjekket i Opera, men jeg tror
også Opera kommer med på vognen.

Til gengæld skal du nok stadig bruge height: 100% til IE - du kan
fx putte det ind i en conditional efter de almindelige css-regler.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 18-01-06 01:53

> Erstat height: 100%; med min-height: 100%; på #sitecontainer.
>
> Det løser problemet i FF - har ikke tjekket i Opera, men jeg tror
> også Opera kommer med på vognen.

Yes sir. Det virker efter hensigten i FF og Opera nu. Men desværre ikke
i IE.

> Til gengæld skal du nok stadig bruge height: 100% til IE - du kan
> fx putte det ind i en conditional efter de almindelige css-regler.

Lige nøjagtigt. Jeg satte

<!--[if IE]>
#sitecontainer { height: 100%; }
<![endif]-->

ind i min index-fil.

Kan det på nogen (simpel) måde flettes ind i selve stylesheetet? Jeg
læste lige på google ang. noget @import osv., men så længe det eneste
conditional er ovenstående finder jeg ikke dette mere hensigtsmæssigt.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-01-06 02:18

Jens Gregersen <jens.gregersenGIRAF@gmail.com> writes:

> [...]
> læste lige på google ang. noget @import osv., men så længe det eneste
> conditional er ovenstående finder jeg ikke dette mere hensigtsmæssigt.

Man kan udnytte fejl i forskellige browseres CSS-understøttelse til at
skrive noget der er korrekt CSS, men bliver fortolket forkert i nogle
tilfælde. Man kan så bruge det til at få noget CSS fortolket kun i
de browsere der har, eller ikke har, en bestemt fejl.

Det er dog altid usikkert at løbe an på fejl. De har det med at blive
rettet, og nogle gange ikke på den måde man forventer.
Jeg foretrækker helt klart IE's betingede kommentarer frem for
CSS-fusk.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-06 02:14

Jens Gregersen skrev:

> Kan det på nogen (simpel) måde flettes ind i selve
> stylesheetet?

Tjo - der er css-hacks nok at tage af. Du kan fx prøve med
følgende:

/* Alle browsere */
   #sitecontainer { height: 100%; }
/* Minus IE */
   html>body #sitecontainer { height: auto; min-height: 100%; }

- eller den her:

/* Kun IE */
* html #sitecontainer { height: 100%; }

Sidstnævnte tager også MacIE med - du må selv finde ud af om det er
godt eller skidt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen