CSS og JS menuer
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-01-06 18:33

Et lille skræmmeeksempel www.logitech.com.

Man skulle tro at en producent af mus og keyboard vidste bedre, men nej.

Man kan blive meget desperat, når ens mus ikke virker fordi man har en
driver konflikt og man gerne vil hente en opdateret driver, der virker.

Selv når man ved, hvordan man bruger keyboardet alene på en hjemmeside, så
kan man ikke navigere, for links kan kun aktiveres med musen. man kan snyde
og skrive linkteksten i søgefeltet, men så får man blot at vide at webstedet
er under opdatering ;-(

Det er scriptet der synderen, der er ikke nogen keyboard handler til at
erstatte onmouseover og onmousedown så selv om man kan give links fokus, så
kan man ikke aktivere dem.

De er nok holdt op med at sælge keyboards

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-06 19:11

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Et lille skræmmeeksempel www.logitech.com.

> Selv når man ved, hvordan man bruger keyboardet alene på en
> hjemmeside, så kan man ikke navigere, for links kan kun
> aktiveres med musen.

Hvilken browser bruger du? Hvilket sprog vises siden på?

Jeg har ingen problemer med at navigere med tastaturet med Firefox
1.5 (der viser den danske udgave som standard).

> man kan snyde og skrive linkteksten i søgefeltet, men så får man
> blot at vide at webstedet er under opdatering ;-(

Indrømmet, søgesiden er ikke meget værd.

> Det er scriptet der synderen, der er ikke nogen keyboard
> handler til at erstatte onmouseover og onmousedown så selv om
> man kan give links fokus, så kan man ikke aktivere dem.

Fald ned-menuerne virker ganske rigtigt ikke når man bruger
tastaturet - men det er ikke så stort et problem når der er normale
links gennem systemet. Hvis man fx skal bruge et af de seks
undermenupunkter i Support-menuen, kan man trykke enter på Support
hvorefter de seks links dukker op i normal form på hovedsiden for
support.

> De er nok holdt op med at sælge keyboards

Det håber jeg ikke. De to jeg har foran mig er jeg i hvert fald
svært glad for.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-01-06 21:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvilken browser bruger du? Hvilket sprog vises siden på?

Jeg brugte IE fordi den kan navigere på flest elementer via tabulator
tasten.

på indgangsiden kunne jeg godt navigere migfrem til dk. men menuen er død og
kan ikke aktiveres, ved at skrive mig frem til først downlopad og derefter
support der ryger direkte til USA opdagede jeg at siderne deles ikke var i
drift og menuerne heller ikke virkede der -)

> Jeg har ingen problemer med at navigere med tastaturet med Firefox
> 1.5 (der viser den danske udgave som standard).

Jeg fik US versionen automatisk på com adressen.

> Indrømmet, søgesiden er ikke meget værd.

Det kan man vist ikke påstå.

> [...]
> undermenupunkter i Support-menuen, kan man trykke enter på Support
> hvorefter de seks links dukker op i normal form på hovedsiden for

Det er muligt det virker i FF men det gør det med sikkerhed ikke i IE som
eller er meget tolerant på det område. Når jeg tabulerede mig frem til de
relevante punkter og trykkede endter skete der absolut intet ;-(

> Det håber jeg ikke. De to jeg har foran mig er jeg i hvert fald
> svært glad for.

Det er jeg såmænd også, jeg kan faktisk ikke sige noget grimt om deres
produkter.

Men jeg syntes det er lidt sjovt, at et firma der sælger keyboards til
normale brugere og udvikler produkter der kan bruges af handicappede, har en
side der ikke kan klare med keyboard alene. Det sidste reklamere de nu ikke
meget med, men fra blinde ved at deres produkter er mange gange dyre end
normalt. Men det gælder jo også de produkter, vi andre køber.

Når mit raseri er kølet lidt, så tror jeg at jeg vil prøve at gøre dem
opmærksom på det, de er sikkert ikke en gang klar over det

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-06 22:17

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg brugte IE fordi den kan navigere på flest elementer via
> tabulator tasten.

Hvad mener du med det? Er der elementer som FF eller Opera ikke
hopper til med tabulatortasten?

Jeg foretrækker klart Firefox eller Opera hvis jeg skal navigere
uden mus. I stedet for at tabbe sig frem til et link, kan man i
disse browsere skrive sig frem til linket - det er hurtigere, og
samtidig er det lettere at se hvad man vælger (den stiplede boks
man får ved tab-navigation kan godt være svær at finde på mørke
baggrunde).

> på indgangsiden kunne jeg godt navigere migfrem til dk. men
> menuen er død og kan ikke aktiveres,

Jeg har lige haft siden fremme i IE her - med helt samme resultat
som dig.

> Når mit raseri er kølet lidt, så tror jeg at jeg vil prøve at
> gøre dem opmærksom på det, de er sikkert ikke en gang klar
> over det

Held og lykke med det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-01-06 00:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvad mener du med det? Er der elementer som FF eller Opera ikke
> hopper til med tabulatortasten?

IE vil tabulere alle tabel elementer, alle form elementer og selvfølgelig
alle links og tildele fokus på alle disse elemnenter. FF vil tabulere alle
links og intet andet. OP vil ikke tabulere noget. Hvis FF og OP skal kunne
benytte tabulator tasten til andet end links (hvilket OP ikke vil være med
til) kræver det det at der er brugt tabindex, der er meget lidt funktionelt
og ud fra w3c noter også på vej ud. Hvilket jeg ikke helt forstår for den
anbefales i WCAG1.

Med at tabindeks ikke er funktionelt mener jeg at OP vil tabulere alt med et
tabindeks, FF vil tabulere alt med et tabindeks først og efterfølgende
resterende links og IE vil tabullere tabindeks først og derefter alle
elementer der ikke har et tabindex. Ligegyldigt hvilken browser man bruger
bliver navigationen meget lidt sigende eller hensigtmæssigt.

Jeg undrer mig, bruger du det aldrig selv, for så ville du vel have opdaget
at de er mere end lidt uenige på det punkt.

> [...]
> samtidig er det lettere at se hvad man vælger (den stiplede boks
> man får ved tab-navigation kan godt være svær at finde på mørke

Nu skal man så kende destinationen Men det er en mulighed.

Og det kan alle tre browsere så der er der vist ikke nogen stor forskel

> Jeg har lige haft siden fremme i IE her - med helt samme resultat
> som dig.

> Held og lykke med det.

Tjah i de fleste tilfælde bliver webdesignere fornærmet når man påpeger
åbenlyse fejl, nogen svarer ikke, andre sender vrede mails, men det er ok,
fra den smule jeg ved om dem, så tror jeg faktisk de tager det alvorligt.

Man kan næppe sælge special udstyr til handicappede og være ligeglad med
kunderne. Det lyder i mine ører meget lidet sandsynligt Men jeg har hørt
om firmaer der praktiserer det ;-( Jeg behøver ikke nævne Jaws vel?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-06 10:44

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> IE vil tabulere alle tabel elementer,

Hvordan det? Jeg har lige prøvet efter på sider med tonsvis af
tabelceller - og kan ikke se at IE stopper ved andet end links og
formelementer.

> alle form elementer og selvfølgelig alle links

Jep - den opførsel kender jeg.

> FF vil tabulere alle links og intet andet.

Hvilken Firefox-udgave opfører sig sådan? Min (1.5) stopper i hvert
fald både ved formelementer og links. Prøv fx på
<http://www.krak.dk/> (og der er ikke benyttet tabindex).

> OP vil ikke tabulere noget.

Her (Opera 8.5) vil Opera gerne tabulere en form (tjek igen på
Krak-siden), mens den ikke tabber gennem links. Jeg kender ikke
Opera godt nok til at vide om der er noget der svarer til tab-
funktionen, men Opera har generelt langt flere tastaturgenveje end
både IE og FF, så mon ikke der gemmer sig en brugbar funktion et
sted [tjekker lige...] - Jo, den var der.

Opera kan navigere til næste link med "A" eller Ctrl-Pil Ned og
baglæns med "Q" eller Ctrl-Pil Op. I modsætning til tab-navigation
i IE og FF bliver hele linket fremhævet - det gør det noget lettere
at se hvad der er valgt.

> Og det kan alle tre browsere så der er der vist ikke nogen
> stor forskel

IE har ikke "find as you type" eller lignende. Man kan selvfølgelig
søge internt på en side, men søgningen skelner for det første ikke
mellem links og normal tekst, og for det andet kan man ikke
aktivere et fundet link direkte (man skal først annulere søgningen,
derefter trykke tab for at gøre linket aktivt og endelig trykke
enter for at følge linket).

I mine øjne er der kolossal forskel på tastaturnavigation i IE
sammenlignet med FF og Opera - og det er ikke til IE's fordel.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-01-06 21:31

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvordan det? Jeg har lige prøvet efter på sider med tonsvis af
> tabelceller - og kan ikke se at IE stopper ved andet end links og
> formelementer.

Du har ret, jeg var eller helt sikker på at det var en de ting der skille IE
ud da jeg testede det i foråret.

> Hvilken Firefox-udgave opfører sig sådan? Min (1.5) stopper i hvert
> fald både ved formelementer og links. Prøv fx på
> <http://www.krak.dk/> (og der er ikke benyttet tabindex).

Da jeg testede det i foråret tog den ikke form elementer med hvilket undrede
mig. Men vi skal i al fald et par numre tilbage. Det var i marts, april, maj
jeg er ikke helt sikker.

> [...]
> baglæns med "Q" eller Ctrl-Pil Op. I modsætning til tab-navigation
> i IE og FF bliver hele linket fremhævet - det gør det noget lettere

I IE og FF bliver links der har fokus også fremhævet men med den
traditionelle "prikkede" boks.

OP vil tabulere men ikke med tabulator tasten og det er noget af et
handicap, for det vil alle de browsere jeg kender nemlig godt, selv om de
har deres særheder.

OP's specielle fremhævning er klart bedre end de to andres, det kan jeg kun
være enig i.

Det er ikke specielt godt ændre på almen praksis som brugerne er vant. (det
er Jacob Nielsen faktisk blevet mililonær på at sige) I øvrigt ligger
tabulatortasten rigtig godt på tastaturet, hvis man navigere med en pind.
Den idelle placering er faktisk der hvor esc tasten sidder.

Hvis du kigger på tastaturet så vil du se at ved minimale fejlslag på
tabulator tasten så får du fem mulige fejlslag.

Hvis du ser på a tasten så får du mindst otte mulige fejlslag.

Hvis du ser på escape teksten så får du maksimalt to mulige og så skal du
også ryste pænt på hånden.

Ud over det er OP den mest standard overholdende browser og den der er
tættest på CSS2 jeg er lige ved at tro den klare det hele men det er et gæt.

> [...]
>
> I mine øjne er der kolossal forskel på tastaturnavigation i IE
> sammenlignet med FF og Opera - og det er ikke til IE's fordel.

Til gengæld vil FF ikke navigere til et bogmærke hvis det ikke har en href
og så er det ikke et bogmærke men et link og det er ikke efter standarden,
men burde gøre det alene.

Men du har ret har ret IE har meget at lære, men det tager nok lang tid før
det sker.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 18-01-06 05:28

On Tue, 17 Jan 2006 21:31:09 +0100, Johnny Winther Ronnenberg
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> OP vil tabulere men ikke med tabulator tasten og det er noget af et
> handicap, for det vil alle de browsere jeg kender nemlig godt, selv om de
> har deres særheder.

Jeg ser det klart som en fordel, at tabulator-tasten udelukkende virker på
formelementer.
Prøv at søge efter en film på <url:http://imdb.com/>.
I IE kræver det 22 tryk på tab, i Firefox kræver det 25 og i Opera kræver
det 2.

Det kan godt være at tab-tasten er lettere at ramme, men hvis man skal
trykke så mange gange, så vil jeg foretrække at skulle bruge 3 forsøg på
at ramme komma, for derefter at skrive mig frem til linket.

--
Ryan Kristensen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-01-06 12:12

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> trykke så mange gange, så vil jeg foretrække at skulle bruge 3 forsøg
> på at ramme komma, for derefter at skrive mig frem til linket.

Det kan godt være at det er smart under nogle omstændigheder, men det bryder
med den grundlæggende forståelse af hvordan ting virker.

I alle programmer er det første menupunkt Filer og det åbnes med alt-f. Hvis
man ændrer på det, forringes brugerens chance for gøre ting på en måde som
man er fortrolig med. Der er ingen love der siger det skal være sådan, men
jeg kan godt love dig, at et program der ændrer på noget så grundlæggende,
det bliver ikke ret populært.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-06 23:01

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

[om tabbing i FF]

> Da jeg testede det i foråret tog den ikke form elementer med
> hvilket undrede mig. Men vi skal i al fald et par numre
> tilbage. Det var i marts, april, maj jeg er ikke helt sikker.

Jeg har lige testet i 1.0.7 - der opfører sig lige som 1.5 (altså
med tabstop på formelementer). Men den er vist også kun fra
september 2005.

> OP vil tabulere men ikke med tabulator tasten og det er noget
> af et handicap, for det vil alle de browsere jeg kender nemlig
> godt, selv om de har deres særheder.

Ja, det er lidt underligt at Opera går sine egne vegne på dette
felt. Men Opera er på den anden side ikke bange for at være
anderledes på mange andre punkter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen