Ignorere style sheet i afsnit?
Fra : Palle Jensen

Dato : 15-01-06 21:39

Hej,

Jeg har et stylesheet, hvor der er lidt konflikt imellem hvad JEG vil
og det stylesheet som styrer en side.

Kan man indsætte et tag så man kan sige at et givent afsnit IKKE skal
benytte et stylesheet til af formattere tekst med..

Jeg vil bare have standard formattering af links i et afsnit på en
side, og ikke den style som mit stylesheet angiver.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-06 21:53

Palle Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil bare have standard formattering af links i et afsnit på en
> side, og ikke den style som mit stylesheet angiver.

Det er nok lettere at sætte en class på det pågældende afsnit og derefter i
css definere, hvordan links skal se ud i det afsnit:

I html:

I css:

p.standardlink a:link {
dine definitioner her
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-01-06 19:37

On 15 jan 2006, Erik Ginnerskov wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er nok lettere at sætte en class på det pågældende afsnit og
> derefter i css definere, hvordan links skal se ud i det afsnit:

Fatter squad?! Har læst 40 sider på diverse tutorials sider uden at
fatte syntaxen i selv HTML dokumentet.

Jeg lavede et nyt rent dokument:

HTML

- Linket til palle.dk skulle jo så gerne skifte stil.

CSS:
p.standardlink a:link {
A:link {color:#FFFFFF}
A:visited {color:#FFFFFF}
A:active {color:#FFFFFF}
}

Hvorfor virker det ikke?

Skal man indramme hvert enkelt link? Eller kan jeg bare tage et helt
afsnit af en side?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-06 19:53

Palle Jensen skrev:

Her er dit problem. Ovenstående tolkes som følger:

- eftersom p-elementer ikke må indeholde andre p-elementer (og
slutkoden </p> i øvrigt er valgfri).

Derfor ligger det følgende link:

- ikke under p.standardlink.

Hvis du dropper det ekstra p-element, skulle det gerne virke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-01-06 20:53

On 16 jan 2006, Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du dropper det ekstra p-element, skulle det gerne virke.

Nu har jeg prøvet dette. Fjernet alle de P'er.

-------------------------------
Her er tre links:

target="_blank">Palle</a><br>

target="_blank">Ulla</a><br>

target="_blank">Side 9</a><br>
-------------------------------

Virker heller ikke...

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : TL

Dato : 17-01-06 11:22

"Palle Jensen" skrev i en meddelelse

> Nu har jeg prøvet dette. Fjernet alle de P'er.
>
> -------------------------------
> Her er tre links:

> target="_blank">Palle</a><br>

> target="_blank">Ulla</a><br>

> target="_blank">Side 9</a><br>
> -------------------------------
>
> Virker heller ikke...

Nu mangler du at afslutte med </p> 3 gange...

TL

Fra : Palle Jensen

Dato : 18-01-06 20:12

On 17 jan 2006, TL wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu mangler du at afslutte med </p> 3 gange...

Gjort her:

http://home19.inet.tele.dk/phj/usenet/testp.htm

Det måvære stylesheetet der stinker...

-----------------------
p.standardlink a:link {
A:link {color:#FFFFFF}
A:visited {color:#FFFFFF}
A:active {color:#FFFFFF}
}

Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-06 02:17

Palle Jensen wrote:

> Det måvære stylesheetet der stinker...
>
> -----------------------
> p.standardlink a:link {
> A:link {color:#FFFFFF}
> A:visited {color:#FFFFFF}
> A:active {color:#FFFFFF}
> }
> -----------------------

Hvis du vil styre udseendet på links i en p med klassen standardlink, skal
det gøres på denne måde:

..standard.link a:link, .standardlink a:visited; .standardlink a:active {
color #00c;
text-decoration: underline;
}
..standardlik a:hover {
color: #c0c;
}

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/link.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-06 22:18

Palle Jensen skrev:

> Nu har jeg prøvet dette. Fjernet alle de P'er.

Må vi se siden online?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Palle Jensen

Dato : 18-01-06 20:07

On 16 jan 2006, Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Må vi se siden online?

Ja da... (Undskyld sent svar. Har været på job i det jyske

http://home19.inet.tele.dk/phj/usenet/test.htm

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-01-06 07:44

On 18 Jan 2006 19:06:49 GMT, Palle Jensen <palle.jensen@post.tele.dk>
wrote:

>On 16 jan 2006, Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
>dk.edb.internet.webdesign.html:

>Ja da... (Undskyld sent svar. Har været på job i det jyske

> [...]

color:#cccccc;
}

p.standardlink a:visited {
color:#cccccc;
}
p.standardlink a:active {
color:#cccccc;
}

Se <url: http://www.marxisme.dk/test/palle/test.htm>
(Jeg har ændret farven en smule, så de ikke bliver helt usynlige.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-06 12:07

TL skrev:

> Nu mangler du at afslutte med </p> 3 gange...

Ikke i traditionel html (selv om det da ikke skader at anvende
p-element automatisk vil lukke det foregående, er det ikke strengt
nødvendigt at lukke p-elementerne.

I xhtml skal alle elementer lukkes, så der vil ovenstående kode
give fejl.

De tre br-elementer er i øvrigt nok overflødige. P-elementet sørger
selv for et linjeskift og evt. margen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen