Mundharper?
Fra : MARTIN HANSEN

Dato : 11-06-01 21:29

Hej

Jeg er en ivrig akkustisk guitar spiller og vil krydre mit spil med
mundharper som jeg vil spille på samtidig. Forleden dag var jeg inde i en
musikforretning for at købe et par mundharper. Jeg ved at jeg skal have en
D-mundharpe når mine sange går i D og G-mundharper i G osv. Men hvad når
mine sange fx går i Dm eller Am?. Ekspedienten påstod at dem kunne jeg ikke
få! Kan det virkelig passe? Og i så fald, hvad gør jeg så, når mine sange
går i disse?

Håber på kvalificerede svar.

Martin

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 12-06-01 15:32

MARTIN HANSEN wrote:

> [...]
> få! Kan det virkelig passe? Og i så fald, hvad gør jeg så, når mine sange

Nu ved jeg tilfældigvis ikke noget som helst om mundharper, men kan du
ikke bare købe en i den tilsvarende dur-toneart. Altså hvis sangen er i
Am, så bruge en C-mundharpe - det er jo de samme toner...

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Michael Bas

Dato : 12-06-01 20:43

Hej Martin,

Jeg ved ikke om kan få mol-harper, men du kan jo altid bruge harper der går
i parallel-tonarten til den dur/mol du spiller i.

Til Dm vil en F-harpe virke ganske godt, og til Am passer en C-harpe. Nu ved
jeg ikke, hvor stærk du er i musikteori, men du ser sikkert sammenhængen.
Ellers spørg du bare.

Mvh
Michael Bas