a rel og rev
Fra : Christoffer

Dato : 08-01-06 18:18

Hej, et undre spørgsmål fra min side, skal ikke bruge det til noget
specielt.
Ser jeg på html 4.01 dtd finder jeg nogle værdier for a-attributen.
Rel og Rev
rel %LinkTypes; #IMPLIED -- forward link types --
rev %LinkTypes; #IMPLIED -- reverse link types --Nogen der kan
forklare mig hvordan jeg bruger det?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-01-06 21:49

Christoffer wrote:

> [...]
> rel %LinkTypes; #IMPLIED -- forward link types --
> rev %LinkTypes; #IMPLIED -- reverse link types --Nogen der kan

<a rel="next" href="side3.html">Side 3</a>
<a rev="prev" href="side1.html">Side 1</a>

Nøgleordsværdier:
alternate, appendix, bookmark, chapter, contents,
copyright, glossary, help, index, next, prev,
section, start, stylesheet, subsection.

Meningen med disse attributter er, at browseren
skal bruge dem til at tegne fremadrettede og
tilbagerettede links forskelligt. Jeg mener ikke at
nogen browser understøter disse attributter.

<link rel="alternate" type="text/css" href="stylesheet"
title="Stor tekst" href="bigtext.css" />

er den eneste konkrete anvendelse, jeg kender for
rel-attributten. Som attribut til link-elementet
kan den antage de samme værdier som nævnt ovenfor.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-01-06 22:12

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> rel-attributten. Som attribut til link-elementet
> kan den antage de samme værdier som nævnt ovenfor.

Det er altså ikke browserne der skal forstå dem, men søgemaskinerne

Læs venligt standarden.

Note det refererer også til brugen af metatags og hænger sammen med disse.

At ingen kan dokumentere at korrekt brug af tags ikke hjælper en på
søgemaskinerne. Er ikke en grund til at ignorere det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://80.62.61.212/webaccessibility/lettheuserchoice.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-06 23:02

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Meningen med disse attributter er, at browseren
> skal bruge dem til at tegne fremadrettede og
> tilbagerettede links forskelligt.

Nej. Meningen med dem er at fortælle browseren om relaterede links.

> Jeg mener ikke at nogen browser understøter disse attributter.

Det er ikke korrekt.

Navigationslinks - som fx

<link rel="next" href="page2.html" title="Næste side">

- og tilsvarende med prev, index, help, author m.fl. understøttes
fuldt ud af Opera. Prøv fx at besøge Operas hjemmeside (opera.com)
og slå værktøjslinjen "Navigationsbjælke" til.

Mozilla-browseren har også understøttelse af navigationslink, men
værktøjslinjen er desværre ikke med som standard i Firefox. Her kan
man i stedet bruge en udvidelse som cmSiteNavigation
(<http://www.christophm.de/software/firefox/cmSiteNavigation/>)

Firefox kan til gengæld som standard benytte <link rel="next"...>
og <link rel="prefetch"...> til link prefetching (se
<http://www.mozilla.org/projects/netlib/Link_Prefetching_FAQ.html>
og evt. <http://www.edochan.com/programming/pf.htm>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-01-06 12:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

> Nej. Meningen med dem er at fortælle browseren om relaterede links.

Det kan godt være jeg er dum (ikke nogen bekræftende kommentarer, tak!), men
jeg mangler stadig at forstå, hvad jeg og browseren kan bruge forskellen
mellem rel og rev til rent praktisk.
Er der ikke nogen, der vil forbarme sig over mig?

--
Kurt Lund

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-06 23:37

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det er altså ikke browserne der skal forstå dem, men
> søgemaskinerne

Hvor ser du det?

Link-elementerne kan både bruges af browsere og af søgemaskiner -
og der er eksempler på begge dele i html-standarden
(<http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#edef-LINK>)

> Læs venligt standarden.

God ide.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-01-06 10:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvor ser du det?
>
> Link-elementerne kan både bruges af browsere og af søgemaskiner -
> og der er eksempler på begge dele i html-standarden
> (<http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#edef-LINK>)

Jeg læste nu afnittet om links færdigt så jeg referede til

http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#h-12.3.3

Det standarden siger er at browserne og søgemaskinerne "må" bruge link
elementet ikke at de skal. Og browseren har ikke tidligere brugt dem IE4-5
og NS4 og så vidt jeg husker heller ikke 6 brugte dem ikke.

Men det vil være til stor gavn for en søgemaskine at bruge dokument
relationer til at skabe sammenhæng i opslag på et site.

Men det er interressant hvis browseren begynder at bruge dem. At OP er foran
kan kke undre og at FF er på vej er gode tegn, men det bliver nok først
omkring IE10 at MS kommer med

Ud over den åbenlyse fordel i at dokumenter kan kædes sammen in en logisk
række følge og med veldefinerede metatags kan komme til at fremstå som et
samlet værk.

Så er der en anden gevinst nemlig at det giver brugene mulighed for at
arbejde sig igennem et sæt dokumenter via keyboard alene og det letter lidt
på presset for sigende menuer.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-01-06 00:33

Google bruger også rel="nofollow".
<url:http://www.google.com/webmasters/bot.html#www>

--
Ryan Kristensen

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 10-01-06 01:26

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Ja gid det var så vel, men interessant er det nu!
> [...]
> rel-attributten. Som attribut til link-elementet
> kan den antage de samme værdier som nævnt ovenfor.

Skrev Jøgen F.
Det måtte jeg da se hvad kunne bruges til!

Det er jo ren underholdning, næsten som at fremkalde et tilfældigt 'skørt udsagn'
ved en randum verdi!
Jeg indsatte disse to linier, i et eller ligegyldigt experiment!

<link rel="alternate" type="text/css" href="../skrald.css"
title="Stor tekst" href="../text_style-4.css" />
<link rel="alternate" type="text/css" href="../text_style-4.css"
title="L tekst" href="../skrald.css" />
i head og:

<a rev="L Tekst" href="../skrald.css">Skift Tilbage</a>

i Body. Og sære ting sker - ikke i den fil, men alle andre steder?
når jeg klikker på linket på nettet, skifter den stylesheet i min editor nede.
uanset om det er FF IE Opera - ret specielt, hvad der sker, hos jer, ved jeg af
gode grund ikke - men ville gerne vide det!

http://www.anett-h.dk/inc/info.asp

og denne asp bliver så vist uden styles sheet!

m.v.h.
Ole H
www:anett-h.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 10-01-06 01:45

Jeg ser nu, hvordan det jeg lavede hænger sammen.
Det er en tanketorsk!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-06 11:25

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det standarden siger er at browserne og søgemaskinerne "må"
> bruge link elementet ikke at de skal.

Ja.

> Og browseren har ikke tidligere brugt dem IE4-5 og NS4 og så vidt
> jeg husker heller ikke 6 brugte dem ikke.

Mozilla fik sin Site Navigation Bar med version 1.1 (efterår 2002)
og Opera fik sin tilsvarende navigation bar med version 7 fra
januar 2003.

Desværre har Firefox ikke fået Mozillas Site Navigation Bar med som
dåbsgave - så pt er Opera ene om at holde fanen højt.

> Men det vil være til stor gavn for en søgemaskine at bruge
> dokument relationer til at skabe sammenhæng i opslag på et
> site.

Ja. Spørgsmålet er om der er søgemaskiner der bruger det. Hvis det
kun er en brøkdel af alle websites der bruger link-elementer til
noget fornuftigt, kan det næppe svare sig at programmere
søgemaskinerne til at håndtere relationslinks.

> Men det er interressant hvis browseren begynder at bruge dem.
> At OP er foran kan kke undre og at FF er på vej er gode tegn,
> men det bliver nok først omkring IE10 at MS kommer med

Den primære brug i øjeblikket er nok til link prefetching - der
udover Firefox også bruges af Google Web Accelerator.

Jeg ved ikke om der kommer nogen form for udvidet link-
understøttelse med i IE7, men man har da lov at håbe lidt endnu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-01-06 13:02

On Tue, 10 Jan 2006 11:25:11 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Den primære brug i øjeblikket er nok til link prefetching

Hvad betyder det?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christoffer

Dato : 10-01-06 20:39

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rel-attributten. Som attribut til link-elementet
> kan den antage de samme værdier som nævnt ovenfor.

Som jeg har forstået det, så bør man bruge rel="værdi" på links som gå ned i
mapper, eller har en "fremadrettet" sti? href="mappe/fil.txt" og bruge rev
ved bagudrettede/tilbagegående stier? href="../mappe/fil.txt"

Jeg havde den opfattelse at det ville bruges til at fortælle browsere om der
kom noget i næste side, evt. fremkalde en "frem-knap" i browseren hvis rel
var sat. Eksempelvis ved pageing.
Nu kan jeg godt genkende rel-attributen fra link-elementet i stylesheetet og
includes generalt, men jeg må indrømme jeg stadig ikke kan se effekten som
søgemaskiner kan have af det? Er det noget jeg bør overveje at bruge i min
kodning af sider eller bare lade det ligge?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-06 12:31

Jørn Andersen skrev:

> Hvad betyder det?

Det er en teknik der kan gøre browseren hurtigere. Ideen er at
browseren læser et hint om en eller flere filer som brugeren
formodes at få brug for snart - og så begynder den at hente dem
hvis den er færdig med at hente det indhold der hører til den
aktuelle side.

Når man browser, er der ofte ret lange perioder hvor browseren ikke
har noget at lave (mens man læser en side). Hvis browseren kan
benytte noget af den tid til at hente den næste side man skal se,
bliver den ventetid man oplever ved et sideskift nedsat.

Teknikken fungerer kun når browseren henter indhold der rent
faktisk skal bruges - og det er derfor ikke helt simpelt at afgøre
hvad der skal hentes. Men hvis man ud af en serverlog kan se at fx
30-40 % af alle besøgende går til katalogsiden efter at de har
besøgt forsiden, kan det være en hjælp at angive denne sammenhæng
til browseren. Det kan gøres enten med <link rel="next"
href="katalog/"> eller med <link rel="prefetch" href="katalog/">.

Det er ikke alle sider der hentes som prefetch - af
sikkerhedsårsager bliver der ikke prefetchet på https-sider, og
links med en querystring (fx search?q=foobar) bliver også
ignoreret.

I et tidligere indlæg henviste jeg til følgende to sider - de
forklarer en del om begrebet og hvordan man kan anvende det:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-06 23:50

Kurt Lund skrev:

> Det kan godt være jeg er dum (ikke nogen bekræftende
> kommentarer, tak!), men jeg mangler stadig at forstå, hvad jeg
> og browseren kan bruge forskellen mellem rel og rev til rent
> praktisk.

Browseren kan nok ikke bruge det til så meget - men du kan som
sideforfatter markere sammenhænge "fremad" og "baglæns" i forhold
til det aktuelle dokument.

I html-specifikationen står der bl.a.

   Document A: <LINK href="docB" rel="foo">

   Has exactly the same meaning as:

   Document B: <LINK href="docA" rev="foo">

I praksis kunne det fx se ud som her:

   side1.html: <link href="side2.html" rel="next">

   side2.html: <link href="side1.html" rev="next">

Ovenstående sammenhæng kan imidlertid lige så godt skrives som her:

   side1.html: <link href="side2.html" rel="next">

   side2.html: <link href="side1.html" rel="prev">

- eftersom et "baglæns next-link" bliver det samme som et normalt
prev-link.

Med relationslinks som Copyright, Start, Contents, Index, Glossary,
Help o.l. kunne man godt forestille sig et "tilbagelink" til de
sider der bruger rel-parameteren. Det kunne fx være et link fra en
forside til en hjælpeside:

   forside.html: <link href="hjaelp.html" rel="help">

   hjaelp.html: <link href="forside.html" rev="help">

Ofte vil der bare være mange sider der bruger rel-linket -
eksempelvis mange sider der henviser til samme hjælpeside. Hvis
hjælpesiden skal lave baglænslinks til alle de sider der henviser
til den, bliver det en lang række <link rev="help" href="..."> i et
enkelt dokument.

I praksis er det derfor stort set kun rel-attributten der benyttes
- man vil gerne angive strukturen set fra det aktuelle dokument,
mens der ikke er megen ide i at forsøge at angive strukturen i
forhold til et andet dokument (idet man typisk ikke ved hvilket
dokument brugeren er kommet fra).

Det var en længere smøre - jeg håber den kan bruges.

--
Jens Gyldenkærne Clausen