God bog om XHTML og CSS søges
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-06 12:32

Hejsa,

Jeg vil gerne lære at lave hjemmesider på den moderne måde, med XHTML
og CSS, så jeg kan adskille design og indhold og samtidig kan lave et
spændende design.

Jeg har et rimeligt HTML kendskab og kan lave pæne hjemmesider med
tables, men det skal være slut nu. Mit kendskab til CSS er ret
begrænset, og har kun været brugt til at styre lidt tekstegenskaber.

Er der nogen der kender en eller to goder bøger om emne, som forklarer
det på en rimelig pædagoisk måde? Det skal ikke være et kæmpe
opslagsværk, der forklarer hver enkelt detalje minutiøst, for jeg vil
hellere have lidt eksempler som guider mig på vej.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-06 18:04

René Frej Nielsen skrev:

> Er der nogen der kender en eller to goder bøger
> om emne, som forklarer det på en rimelig
> pædagoisk måde?

Bøger bliver hurtigt forældede i denne branche, læs
hellere de mange tiltag der er på nettet:

http://html.dk
http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk
http://9am.dk
http://webdesign101.dk
og mange flere.

Du lærer også en masse af at følge med i webdesign-
grupperne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-06 20:16

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> B?ger bliver hurtigt for?ldede i denne branche, l?s
> hellere de mange tiltag der er p? nettet:
>
> http://html.dk
> http://hjemmesideskolen.dk
> http://html-faq.dk
> http://9am.dk
> http://webdesign101.dk
> og mange flere.
>
> Du l?rer ogs? en masse af at f?lge med i webdesign-
> grupperne.

Der er uden tvivl mange gode resourcer på nettet, men ovenstående
danske sites virker en smule kortfattede. Det virker som om der
forventes et vist niveau og selvom jeg godt kan forstå det, så ville
jeg gerne have noget materiale, hvor man får forklaret fra bunden af,
hvordan man skal gøre.

Er der nogen udenlandske sites der er særdeles anbefalelsesværdige?
Eller bøger, danske eller engelske?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-01-06 20:49

"René" Frej Nielsen wrote:
> [...]
> hvordan man skal gøre.
>
> Er der nogen udenlandske sites der er særdeles anbefalelsesværdige?

De sites som Alan Vebel refererer til, vil tage dig fra absolut begynder til
ekspert niveau inden for tre måneder, hvis du virkelig prøver tingene af.
Hvis du leder efter en færdig løsning du bare kan bruge uden at tænke, så
leder du forgæves.

> Eller bøger, danske eller engelske?

Den eneste XHTML bog jeg har, er Jørgen Farums og selv om jeg ikke er
specielt glad for den, så har den overlevet på mit skrivebord mellem 8 til
10 andre, der har en fast plads i bunken.

Jeg foretrækker selv bøger og at kunne sidde i min lænestol og lave noter.

Men de ovennævnte websteder giver dig, hvad du har brug for, hvis du har
viljen til at prøve tingene af.

Det er ikke kildematerialet der er afgørende, det er hvordan man bruger
det, der afgør slutresultatet.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-06 22:50

Johnny Winther Ronnenberg <johnny.winther@xyztdcadsl.dk> wrote:

> De sites som Alan Vebel refererer til, vil tage dig fra absolut begynder til
> ekspert niveau inden for tre m?neder, hvis du virkelig pr?ver tingene af.
> Hvis du leder efter en f?rdig l?sning du bare kan bruge uden at t?nke, s?
> leder du forg?ves.

Jeg tænkte mere på en rigtig indføring i hvordan CSS egentlig virker,
hvordan man bør gribe det hele an fra starten af. Ved en hurtig
scanning af ovenstående links så det ud som om, at de "blot" havde
nogle tutorials der kun så ud til at skrabe overfladen af XHTML og
CSS. Jeg må åbenbart grave lidt dybere.

> Den eneste XHTML bog jeg har, er J?rgen Farums og selv om jeg ikke er
> specielt glad for den, s? har den overlevet p? mit skrivebord mellem 8 til
> 10 andre, der har en fast plads i bunken.
>
> Jeg foretr?kker selv b?ger og at kunne sidde i min l?nestol og lave noter.

Jeg foretrækker også en bog, hvis jeg skal sætte mig ind i noget, som
jeg rimelig blank med.>

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-01-06 23:17

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg foretrækker også en bog, hvis jeg skal sætte mig ind i noget, som
> jeg rimelig blank med.>

Johnny: Selv forbeholden ros (mindst ringe?) modtages med glæde,
og overfor René vil jeg tillade mig at nævne at forfatternavnet er
undertegnede og at bogen Webdesign - illustreret håndbog (endelig
2. udgave) kan lånes på biblioteket, så man ikke behøver at købe
katten i sækken. XHTML-bogen er med vilje noget kortfattet på
CSS-siden.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-06 11:14

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> 2. udgave) kan lånes på biblioteket, så man ikke behøver at købe
> katten i sækken. XHTML-bogen er med vilje noget kortfattet på

Jeg må se om jeg ikke lige kan luske ned på biblioteket.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 10-01-06 18:14

René Frej Nielsen skrev:

> som >> jeg rimelig blank med.>

> Jeg må se om jeg ikke lige kan luske ned på biblioteket.

Jeg ved ikke om den kan købes i danmark, men Molly Holzschlag har en
fabelagtig fortællemåde, og hun har forfattet et hav af bøger (jep de
er engelske, men let forståelige, og med masser af eksempler!) du kan
eventuelt se mere på www.molly.com.
Ellers er "Meyer on CSS" vist en rigtig god introduktion til CSS, det
samme er hans "more Meyer on CSS"
http://www.meyerweb.com/eric/writing.html

Han er en af webdesignernes Grand old men, som Molly er Grand old
lady's det vil sige, de har været med stort set fra starten af
html-eventyret.

Claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-06 21:47

Claus Jacobsen <Claus@spammigikke.dk> wrote:

> [...]
>
> Han er en af webdesignernes Grand old men, som Molly er Grand old
> lady's det vil sige, de har været med stort set fra starten af

Tak for henvisningerne. Jeg ser om jeg kan finde nogen af deres bøger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-01-06 21:58

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> 2. udgave) kan lånes på biblioteket, så man ikke behøver at købe
> katten i sækken. XHTML-bogen er med vilje noget kortfattet på

Ved ikke rigtigt om du lægger an på mig men jeg er altså kun til damer
Der er grundlæggende ikke noget i vejen med din bog ude over at den er tynd
på CSS som i mine øjne er lige så vigtigt, når man skal forstå
implementeringen.

Du kan faktisk godt føle dig beæret, for den har overlevet på mit skivebord
og det er der ikke mange ting der gør.

lige nu ligger den sammen med:

HTML 4 leksikon ( listerne over diverse speciealkoder)
SQL i praksis (simpel indføring i simple kommandoer)
Stylesheets lær det selv (lyn reference efterfulgt af opslag i standarden)
ASP in a nutshell (komponenters struktur, funktioner og variabler)
ASP Active serverpages (lidt lavstammet introduktion, tyndbenet oversættelse
af originalen)
og selvfølgelig
The Javascript Bible (kan det gøres i JS så ved Goldmann hvordan)

Og den har ligget der siden jeg købte den for ca 2 år siden.

Så du er faktisk på linie med finere mennesker i webdesign

Hvis vi mangler noget så er det en rigtig snavset bog med alle de hacks der
skal til for at kombinere, CSS og (X)HTML uanset browser. Indrømmet det er
ikke min boldgade, men det er hvad en stor del af webdesigngrupperne
efterspørger. Hvordan får jeg det til at være ens i IE, FF og OP.

Så skulle du kede dig ,så er der et oplæg her

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://80.62.61.212/webaccessibility/lettheuserchoice.asp

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 11:21

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43c16cbb$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

> specielt glad for den, så har den overlevet på mit skrivebord mellem 8 til
> 10 andre, der har en fast plads i bunken.

Har selv samme bog liggende. Den er da ganske udemærket idet den gennemgår
en del væsentlige ting, men sjældent den kommer frem, da jeg ofte lige så
hurtig kan finde svaret på nettet.

Er det html man vil lære, så er guiderne på html.dk gode. Kræver
selvfølgelig man tager sig tid til at efterprøve det viste.

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-06 12:12

CS <askmeforanaddress> wrote:

> "Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:43c16cbb$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har selv samme bog liggende. Den er da ganske udem?rket idet den gennemg?r
> en del v?sentlige ting, men sj?ldent den kommer frem, da jeg ofte lige s?
> hurtig kan finde svaret p? nettet.
>
> Er det html man vil l?re, s? er guiderne p? html.dk gode. Kr?ver
> selvf?lgelig man tager sig tid til at efterpr?ve det viste.

HTML kan jeg fint, men uden CSS. Jeg har brugt CSS til at styre
skrifter og linieafstand, men det er også det. Jeg vil gerne lære at
arbejde med XHTML og CSS, så al placering foregår via CSS.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-01-06 00:37

René Frej Nielsen wrote:

> Der er uden tvivl mange gode resourcer på nettet, men ovenstående
> danske sites virker en smule kortfattede.

Af tiderne på Allans 5 links og dit svar vedrørende samme virker det ikke
som om du har brugt ret lang tid på at nærlæse de foreslåede sider. Man kan
deraf næsten konkludere, at du ikke har forudsætning for en så kategorisk
afvisning.

På alle 5 sites er der brugt en hel del tid på at forklare det så
pædagogisk, at selv 'din bedstemor' kan forstå det. Prøv lige at bruge tid
på at gå i dybden. Men lad mig prøve at uddybe ovenstående links lidt:

http://html.dk/tutorials/xhtml/
http://html.dk/tutorials/css/

http://hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.asp?id=xh1
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu

http://9am.dk/tutorials/xhtml/
http://9am.dk/tutorials/css/

http://html-faq.dk/2010.asp
http://html-faq.dk/2003.asp
http://html-faq.dk/2007.asp
http://html-faq.dk/2021.asp

http://webdesign101.dk/css/csstekstformatering/index.php
http://webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/index.php

Der er meget mere at komme efter alle 5 steder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-06 21:52

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>>> http://html.dk
>>> http://hjemmesideskolen.dk
>>> http://html-faq.dk
>>> http://9am.dk

> Af tiderne p? Allans 5 links og dit svar vedr?rende samme virker det ikke
> som om du har brugt ret lang tid p? at n?rl?se de foresl?ede sider. Man kan
> deraf n?sten konkludere, at du ikke har foruds?tning for en s? kategorisk
> afvisning.

html.dk har jeg kigget ret grundigt efter før jer spurgte her.
webdesign101 har jeg også kigget på, da jeg fandt et link til den, da
jeg googlede denne gruppe igennem, inden jeg spurgte.

De andre så ikke så omfattende ud, men jeg tvivler bestemt ikke på, at
der er mange gode ting at hente der, men det jeg leder efter er "tyk
bog" hvor man bliver indført i CSS og XHTML fra begyndelsen og til man
er kommet så langt, at man selv kan eksperimentere videre.

Jeg vil selvfølgelig bruge ovenstående sites og er glad for
henvisningen, men tænkte bare på om ikke der fandtes en bog eller et
site med en A-Z guide.

> P? alle 5 sites er der brugt en hel del tid p? at forklare det s?
> p?dagogisk, at selv 'din bedstemor' kan forst? det. Pr?v lige at bruge tid
> p? at g? i dybden. Men lad mig pr?ve at uddybe ovenst?ende links lidt:

html.dk er meget pædagoisk, men da siderne trods alt er rimeligt
korte, så ville det undre mig, hvis det var alt, hvad der var at sige
om disse ting.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-01-06 23:22

"René" Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> html.dk er meget pædagoisk, men da siderne trods alt er rimeligt
> korte, så ville det undre mig, hvis det var alt, hvad der var at sige

Der er en en grund til at bøger der oversættes til dansk ofte ender som et
hæfte, amerikanske forfattere bliver betalt per side der gør danske normalt
ikke. ´Hvis man virkelig vil fordybe sig i tingende så er det standarden
der er nøglen og ikke en tilfældig forfatters fortolkning af tingene.

Gode forfattere kan vise eksempler på standarderne,men de kan ikke erstatte
dem. Derfor vil du se mange referencer til standarderne i
webdesiggngrupperne og det er ikke blot noget vi slår hinanden i hovederne
med

Det er nøglen og den eneste nøgle til webdesign og fortolkningen er nogle
gange ret åben.

Igennem det seneste år har jeg været i direkte konflikt, med de fleste af de
faste brugere fordi jeg er en pendannt der ikke bryder sig om misbrug af
standarder.

Det vi slås om,står ikke i bøger, men alene i standarderne. Nogle gange slås
vi om en oversættelse og andre gange om et komma.

Mer hvis man vil lære HTML, CSS, JavaScript, ASP, PHP så er det altså her
det sner. Men det kræver daglig tilstedeværelse. Det er næsten ligesom i
circus milli, når jeg siger rejs dig, så står du op, når jeg siger gå, så
går du.

Det fede ved det er, at efter et år eller to, så kan du flå hjertet ud på
selv de sejeste, via dit tastaur alene.

Selv om der er undtagelser det vil sikkert tage +5 år før man nakker
Ginnerskov, Gyldenkærne, Vebel, Hintsmann, Farum og vores rigtig skrappe
wannabe Tidemann.

Spørg dig selv, skal du være nummer seks på listen eller vil du bare have en
bog

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-06 18:23

> Der er en en grund til at b?ger der overs?ttes til dansk ofte ender som et
> h?fte, amerikanske forfattere bliver betalt per side der g?r danske normalt
> ikke. ?Hvis man virkelig vil fordybe sig i tingende s? er det standarden
> der er n?glen og ikke en tilf?ldig forfatters fortolkning af tingene.

For dig der sikker er ganske ferm til det jeg gerne vil lære, så er
det jo nemt nok at slå op i standarderne hos f.eks. w3.org, men jeg
aner jo ikke engang hvad jeg skal se efter

> Gode forfattere kan vise eksempler p? standarderne,men de kan ikke erstatte
> dem. Derfor vil du se mange referencer til standarderne i
> webdesiggngrupperne og det er ikke blot noget vi sl?r hinanden i hovederne
> med
>
> Det er n?glen og den eneste n?gle til webdesign og fortolkningen er nogle
> gange ret ?ben.

[snip]

> Sp?rg dig selv, skal du v?re nummer seks p? listen eller vil du bare have en
> bog

Jeg kan nok nøjes med at være et godt stykke ned på listen

Men så snart jeg har fået lidt begreb om, hvordan tingene skal gøres,
så vil jeg da lytte med her i gruppen. Den er jo allerede i min
nyhedslæser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-01-06 01:17

René Frej Nielsen wrote:

> men det jeg leder efter er "tyk
> bog" hvor man bliver indført i CSS og XHTML fra begyndelsen og til man
> er kommet så langt, at man selv kan eksperimentere videre.

Problemerne med bøger på papir i denne specielle verden (html, css,
javascript, asp, asp.net, php m.m.) er, at

1. Oplysningerne i bøgerne meget let risikerer at være forældede,
inden bogen kommer på gaden.

2. Har der indsneget sig en fejl i bogen, bliver den stående uimodsagt,
indtil bogen er slidt op og du får taget dig sammen til at få købt et
nyt eksemplar.

3. Ting, som forfateren ikke var opmærksom på at få med, mens bogen
blev skrevet, vil mangle i bogen, indtil du køber en ny.

En tutorial via en hjemmeside kan derimod ændres i løbet af minutter, hvis

1. Standarden ændres.

2. En fejl bliver opdaget.

3. Ligeledes vil man på nettet løbende kunne tilføje nyt i løbet af den
tid,
det nu tager at få skrevet en side mere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-06 18:15

> [...]
> indtil bogen er slidt op og du f?r taget dig sammen til at f? k?bt et
> nyt eksemplar.
>
> 3. Ting, som forfateren ikke var opm?rksom p? at f? med, mens bogen
> blev skrevet, vil mangle i bogen, indtil du k?ber en ny.
>
> En tutorial via en hjemmeside kan derimod ?ndres i l?bet af minutter, hvis
>
> 1. Standarden ?ndres.
>
> 2. En fejl bliver opdaget.
>
> 3. Ligeledes vil man p? nettet l?bende kunne tilf?je nyt i l?bet af den
> tid,
> det nu tager at f? skrevet en side mere.

Jeg kan sagtens forstå hvad du siger, men er man på bar bund som mig,
så tror jeg nu nok det er en god ide med en bog, så man i det mindste
kommer i gang. Når jeg så har fået lidt viden, så skal jeg nok google
rundt efter tips og tricks, som jeg gør med andre emner.>

Jeg har nu bestilt følgende hos Amazon:

"Stylin' with CSS: A Designer's Guide" af Charles Wyke-Smith

"Bulletproof Web Design: Improving Flexibility and Protecting Against
Worst-Case Scenarios with XHTML and CSS" af Dan Cederholm

"Professional CSS" af Christopher Schmitt

Så må vi se om det er nok til at spare mig i gang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-06 10:28

Erik Ginnerskov skrev:

> Problemerne med bøger på papir i denne specielle verden (html,
> css, javascript, asp, asp.net, php m.m.) er, at
>
> 1. Oplysningerne i bøgerne meget let risikerer at være
> forældede, inden bogen kommer på gaden.

Det er en reel mulighed - men der er nu også meget der ikke ændrer
sig så hurtigt igen. Det er år siden at der sidst er kommet nye
html-standarder, og ideen om at bruge css/div i stedet for tabeller
kan heller ikke ligefrem kaldes ny længere.

Det der typisk kan give store problemer i forhold til en trykt bog,
er henvisninger til hvordan en given løsning fungerer i "dagens
browsere" - fordi browserne opdateres forholdsvis ofte. IE har godt
nok været en undtagelse her, men der er jo også nyt (IE7) på vej
nu.

> 2. Har der indsneget sig en fejl i bogen, bliver den
> stående uimodsagt, indtil bogen er slidt op

De fleste større lærebøger har webbaserede erratalister hvor man
kan finde fejlrettelser så snart de er opdaget. Og ellers er der jo
intet til hinder for at man selv skriver noter ind i bogen hvis man
finder ud af at der er fejl i den.

> 3. Ting, som forfateren ikke var opmærksom på at få med,
> mens bogen blev skrevet, vil mangle i bogen, indtil du køber en
> ny.

Ja - men sådan er det også med tutorials. Hvis det der mangler er
afgørende nok, vil man næppe købe bogen.

> En tutorial via en hjemmeside kan derimod ændres i løbet af
> minutter, hvis

Det er naturligvis helt rigtigt at hjemmesiden *kan* ændres på
ganske kort tid. Der er bare mange tilfælde hvor det ikke sker.

I xhtml-tutorialen på html.dk kan man fx stadig læse at den første
linje i et xhtml-dokument bør være xml-erklæringen - til trods for
at det i årevis har været kendt at xml-erklæringen sætter IE6 i
quirksmode mens andre browsere typisk går i standardmode - dermed
bliver det vanskeligere at lave ensartede sider.
I samme tutorial kan man finde følgende citat:

bq1:
http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion3.asp
-
Da mange browsere har tolereret overlappende elementer, selvom det
har været imod standarden, er det vidt udbredt at lade elementer
overlappe hinanden i HTML dokumenter.
#

Det er i mine øjne en gang sludder - overlapning af elementer er
hverken mere eller mindre tilladt i xhtml end i html, og så længe
man ikke anvender en xml-mimetype vil browserne håndtere
overlapningen helt på samme måde (dog med forbehold for forskelle
mellem quirksmode og standardmode).

Et andet eksempel er artiklen om Style Switching på A List Apart -
<http://www.alistapart.com/articles/alternate/>. Artiklen - og det
vedlagte javascript - tager ikke højde for at der kan være link-
elementer uden en rel-attribut, og scriptet fejler derfor på
bestemte dokumenter. Det er meget simpelt at rette fejlen når man
ved hvor den er, men selve artiklen bliver ikke ændret (jeg har
kontaktet dem med forslag til en rettelse).

Der er heldigvis da også eksempler på tutorials o.l. der rent
faktisk bliver opdateret når der er brug for det - min pointe er
bare at man ikke skal forvente at en tutorial/vejledning automatisk
er opdateret bare fordi den ligger på nettet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-01-06 20:18

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> hjemmesiden *kan* ændres på ganske kort tid. Der
> er bare mange tilfælde hvor det ikke sker.
>
> I xhtml-tutorialen på html.dk kan man fx stadig læse at...

Det er også mit indtryk at siderne ikke bliver opdateret
så ofte som de burde, og det er da også længe siden
vi har set html.dk-folkene i disse grupper.

For år tilbage var
http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/ det sted
man gik hen hvis man lige skulle bruge et par oplysninger,
men i dag er den håbløst forældet. Deres doctype-sektion
er kun nået til html 3.2

Oplysningerne bliver dog liggende, selv om de fleste sider
burde pilles helt ned, eller i hvert fald totalt omskrives til det
vi bruger i dag - der er bare ingen der gider, eller også er
det for bureaukratisk at komme igennem med ændringer,
og oplysningerne bliver mere og mere forældede.

> Der er heldigvis da også eksempler på tutorials o.l. der
> rent faktisk bliver opdateret når der er brug for det

Ja, dem der er skrevet at webdesign-gruppernes faste
skribenter, vi skal nok slå hinanden oven i hovedet hvis en
kommer til at fortælle noget sludder.

> - min pointe er bare at man ikke skal forvente at en
> tutorial/vejledning automatisk er opdateret bare fordi den
> ligger på nettet.

Det er en god pointe. Det der ikke bliver opdateret, bliver
der sikkert heller ikke linket til her, og de fleste dør hurtigt
ud. En ny af slagsen, http://noerregaard.frac.dk/HTML.htm,
er under opbygning, og her er allerede sket en del i
opstartfasen, se ris+ros-gruppen.

En side som http://9am.dk kunne få meget mere udbredelse,
men Jesper viser sig meget sjældent her, han har sikkert
travlt med en masse andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 11-01-06 21:33

Allan Vebel wrote:

> men Jesper viser sig meget sjældent her.

Men jeg lever da endnu

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-06 00:48

Jesper Frandsen skrev:

> Men jeg lever da endnu

Ja, men hvad har du dog så travlt med?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 12-01-06 11:01

Allan Vebel wrote:

> Ja, men hvad har du dog så travlt med?

Tja, arbejdet tager jo en del tid og det er jo ikke altid man har
overskuddet til at sætte sig og skrive på hjemmesiden eller i
nyhedsgrupperne når man kommer hjem

Men det er da ved at blive bedre

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-06 02:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> html-standarder, og ideen om at bruge css/div i stedet for tabeller
> kan heller ikke ligefrem kaldes ny længere.

Jeg kommer vist ikke så ofte på de sider. Derfor har jeg ikke bemærket, at
oplysningerne der er ved at være over sidste salgsdato.

> [...]
> Da mange browsere har tolereret overlappende elementer, selvom det
> har været imod standarden, er det vidt udbredt at lade elementer

Den artikel har jeg heller ikke læst. Enhver fast læser i denne gruppe ved
da, at det er fyskamme at lade elementer overlappe hinanden.

At browsere i mange tilfælde alligevel klarer at vise en webside cirka
rigtigt er ikke brugbart som forsvar for den slags sjusk. Det er jo ofte den
slags, der er grunden, når noget ikke vil makke ret.

Og det er da især ikke noget argument for at foreslå andre at fortsætte ad
den linje.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Robert Nielsen

Dato : 11-01-06 11:39

RenéFrej Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hejsa,
>
> Jeg vil gerne lære at lave hjemmesider på den moderne måde, med XHTML
> og CSS, så jeg kan adskille design og indhold og samtidig kan lave et
> spændende design.

2 bøger fra forlaget Sitepoint:
Html Utopia: Designing Without Tables Using CSS
ISBN 0-9579218-2-9
af Dan Shafer

og

The CSS Anthology 101 Essential Tips, Tricks & Hacks
ISBN 0-9579218-8-8
af Rachel Andrew

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-06 18:20

Robert Nielsen <robert@robertdesign.dk> wrote:

> [...]
> af Dan Shafer
>
> og
>
> The CSS Anthology 101 Essential Tips, Tricks & Hacks

Tak for tips. Jeg har dog lige bestilt disse:

[...]

Men jeg har sat dine anbefalinger ind på min Amazon ønskeliste til når
jeg skal købe mere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : TL

Dato : 15-01-06 01:33

""René" Frej Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Tak for tips. Jeg har dog lige bestilt disse:
>
> "Bulletproof Web Design: Improving Flexibility and Protecting Against
> Worst-Case Scenarios with XHTML and CSS" af Dan Cederholm

Godt valg. Har lige fået bogen fra Amazon - (husk der ryger lidt told på
(kr. 124,-) - men stadig over kr. 100 billigere end i DK) - og jeg kan varmt
anbefale den til andre der er interesseret i fleksibel text/skalérbar
navigation og div bokse og flydende layout. Bogen er i lækker kvalitet, med
masser af gode (farve)fotos. Og så har Dan Cederholm en rigtig god filosofi
mht. validering og usability som man kunne ønske flere ville tage til sig.

Den kommer til at ligge i lang tid ved min pc.

TL
- - -
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold webdesign

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-06 14:58

TL <lindkoldFJERN@miggmail.com> wrote:

> Godt valg. Har lige f?et bogen fra Amazon - (husk der ryger lidt told p?
> (kr. 124,-) - men stadig over kr. 100 billigere end i DK) - og jeg kan varmt

Derfor bestiller jeg altid hos den engelske Amazon. Så er der ikke
told på.

> anbefale den til andre der er interesseret i fleksibel text/skal?rbar
> navigation og div bokse og flydende layout. Bogen er i l?kker kvalitet, med
> masser af gode (farve)fotos. Og s? har Dan Cederholm en rigtig god filosofi
> mht. validering og usability som man kunne ?nske flere ville tage til sig.
>
> Den kommer til at ligge i lang tid ved min pc.

Sikkert også her. Jeg er jo nybegynder i dette felt, så jeg skal nok
læse det et par gange.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-06 15:23

René Frej Nielsen skrev:

>Derfor bestiller jeg altid hos den engelske Amazon. Så er der ikke
>told på.

Tilsyneladene er den betydelig dyrere på amazon.co.uk end på
amazon.com.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0321346939/qid%3D1137289898/203-3597814-8128732

http://www.amazon.com/gp/product/0321346939/qid=1137334935/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/104-2231762-6399929?s=books&v=glance&n=283155
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-06 16:05

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Tilsyneladene er den betydelig dyrere på amazon.co.uk end på
> [...]

Sådan er det vist altid, måske også pga. noget med told? Men jeg
foretrækker at kende prisen når jeg bestiller, og så har jeg tidligere
skullet betale gebyrer til fragtselskaberne for at få dem til at klare
toldregnskabet, og så bliver det pludseligt dyrt.

Har man firma, kan man vist spare lidt gebyr, men som privatperson er
det noget nemmere at handel indenfor EU. Men det er jo op til én selv.

--
Mvh.
René Frej Nielsen