sukkersyge
Fra : spades

Dato : 11-06-01 20:46

Hej, er der nogen der kender et eller andet sted på nettet hvor man kan
hente informationer om mad og drikke til mennesker med sukkersyge? Helst
med nogle konkrete eksempler, hvad der må spises, hvad der ikke må spises,
hvad der er godt, hvad der ikke er så godt osv...
Selvfølgelig, hvis der er nogen her der kender nogle gode opskrifter så vil
jeg være meget taknemlig

mvh Dejan

Fra : Tina Andersen

Dato : 11-06-01 21:05

spades <spades@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> hvad der er godt, hvad der ikke er så godt osv...
> Selvfølgelig, hvis der er nogen her der kender nogle gode opskrifter så

www.diabetes.dk

Al den information og lidt til, du overhovedet kan drømme om i forbindelse
med diabetes.

Tina

Fra : Løjsius

Dato : 11-06-01 21:01

spades <spades@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pa9V6.4212$rs4.864607@news010.worldonline.dk...
> [...]
> hvad der er godt, hvad der ikke er så godt osv...
> Selvfølgelig, hvis der er nogen her der kender nogle gode opskrifter så

Diabetesforeningen har i 2000 udgivet en kogebog "Mad fra mange lande".
Opskrifterne er indsamlet og bearbejdet af diætist Sonja Bruun. Det er en
skøn bog med nem mad der smager rigtigt godt.
Adresse: Diabetesforeningen, Rytterkasernen 1, 5000 Odense C, Tlf : 66 12
90 06
De har desuden et website www.diabetesforeningen.dk

God fornøjelse
k.h. Benedikte

Fra : Neta & Peter

Dato : 12-06-01 07:17

"spades" <spades@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad der er godt, hvad der ikke er så godt osv...
> Selvfølgelig, hvis der er nogen her der kender nogle gode opskrifter så

Udover dem, de andre har nævnt vil jeg også anbefale:

http://www.diabetes.org (den Amerikanske diabetesforening, kæmpe site med
masser af information. Kostanbefalingerne er lidt mindre konservative end de
danske)

http://diabeticgourmet.com/food2.shtml (gode opskrifter)

Kender du iøvrigt http://www.hermedico.dk?

MVH

Peter
IDDM siden 1992

Fra : Løjsius

Dato : 11-06-01 21:01

Fra : spades

Dato : 12-06-01 21:54

1000 Tak for alle disse svar. ))

mvh Dejan

Fra : Neta & Peter

Dato : 15-06-01 12:21

> [...]
> hvad der er godt, hvad der ikke er så godt osv...
> Selvfølgelig, hvis der er nogen her der kender nogle gode opskrifter så

Jeg kom lige til at tænke på nyhedsgruppen news:alt.food.diabetic. Der
cirkulerer mange gode opskrifter, og der er flere venlige mennesker der er
gode til at svare på spørgsmål.

Man skal dog være opmærksom på at der er mange, især amerikanske
diabetikere, som følger en såkaldt "low-carb" diet; de prøver altså at
minimere indtaget af kulhydrat, og får i stedet deres energi fra fedt og
proteiner. Målet er at skære så meget ned på medicin/insulin som muligt. De
fleste autoriteter fraråder denne diættype af generelt ernæringsmæssige
grunde, men der er ikke desto mindre folk som opnår en fantastisk
blodsukkerregulation, og et stor vægttab, ved at følge den (det kan så være
de dør af en blodprop om 10 år, det vil tiden vise). Mange råd og opskrifter
afspejler denne skole, og det skal man holde sig for øje. Man skal altså
tage eventuelle ernæringsråd med et gran salt.

Det samme gælder news:misc.health.diabetes og news:alt.support.diabetes

MVH

Peter

Fra : René Hjorth

Dato : 17-06-01 22:01

Fri, 15 Jun 2001 13:21:19 +0200 skrev "Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk>

Hej Peter,

> [...]
>diabetikere, som følger en såkaldt "low-carb" diet; de prøver altså at
>minimere indtaget af kulhydrat, og får i stedet deres energi fra fedt og

Lige en korrektion: Energien skal komme fra proteiner, ikke fra fedt -
det er ikke, som folk oftest tror, en diet hvor man skal mæske sig i
massere af fede ting - tværtimod.

> [...]
>blodsukkerregulation, og et stor vægttab, ved at følge den (det kan så være
>de dør af en blodprop om 10 år, det vil tiden vise).

Som sagt er det proteiner og ikke fedt der skal i dieten - og hvis en
diet er baseret på en god del magert kød og massere af grøntsager
suppleret med æg og ost, og er suppleret med de daglige kosttilskud -
ser jeg overhovedet ingen risiko ved at skære primært mel og sukker væk
fra den daglige kost.

>Man skal altså tage eventuelle ernæringsråd med et gran salt.

Det er naturligvis ganske korrekt.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Neta & Peter

Dato : 18-06-01 01:13

"René Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news6qitcg64jjb6hs6ls3q4cl51en4nf3u6@4ax.com...
> [...]
>
> Lige en korrektion: Energien skal komme fra proteiner, ikke fra fedt -
> det er ikke, som folk oftest tror, en diet hvor man skal mæske sig i

Nu gengiver jeg blot, hvordan disse mennesker på diverse
diabetes-nyhedsgrupper spiser, og der er vitterlig en del der spiser uhyre
fedt. Nogle tager så hensyn til fedtsyresammensætningen og sørger for at få
oceaner af grøntsager, og de skulle vel nok kunne klare sig. Andre lever af
æg, bacon og røde bøffer. Der var på et tidspunkt en der fortalte, at hun
normalt spiste frokost på burgerking; hun købte en dobbelt cheeseburger og
smed bollen ud.

Iøvrigt er der vel også grænser for, hvor langt man kan komme ned i
fedtprocent på en højprotein-diæt.

MVH

Peter

Fra : Christoffer Kjølbæk