Skærme
Fijala 3554
Køb af 20" tft - 4:3 eller 16
Fra : Jonas Jalling

Dato : 07-01-06 15:35

Hej,

Jeg står på nippet til at købe mig en ny skærm og har set mig varm på
følgende to modeller fra DELL:
Dell Ultrasharp 2005FPW 20" (16:10 - 1680x1050) #1
og
Dell Ultrasharp 2001FP 20" (4:3 - 1600x1200) #2

Jeg bruger primært computeren til programmering, tekstbehandling og
internet generelt, men der bliver da spillet lidt fra tid til anden.
Hvad bør jeg tage med i overvejelserne? Jeg har aldrig haft en 16:10
skærm før og har derfor kun erfaring med 4:3.
Nogen kommentare for hvorfor jeg skal vælge den ene hhv. den anden?
(Prisforskellen er ikke relevant)

Links:
<http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?TabPage=producthighlights&sku=29083&category_id=6198&c=dk&l=da&cs=dkdhs1&page=productlisting.aspx>

<http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?TabPage=producthighlights&sku=29134&category_id=5194&c=dk&l=da&cs=dkdhs1&page=productlisting.aspx>

På forhånd tak for hjælpen

Jonas Jalling

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 15:47

Jonas Jalling wrote:
> [...]
> skærm før og har derfor kun erfaring med 4:3.
> Nogen kommentare for hvorfor jeg skal vælge den ene hhv. den anden?

Hvis du ikke bruger skærmen til film kan jeg ikke anbefale 2005FPW da den er
ret lav i højden. Prøv og sammenlign højden med f.eks. en almindelig 17", så
vil du se at 2005FPW faktisk er mindre.

Jeg ville helt klart vælge 2001FP. Har én selv - Dejlig skærm.

Hans

Fra : Mr. Smith

Dato : 07-01-06 22:38

Jonas Jalling wrote:
> [...]
> Dell Ultrasharp 2005FPW 20" (16:10 - 1680x1050) #1
> og
> Dell Ultrasharp 2001FP 20" (4:3 - 1600x1200) #2

- Jeg har en 2005FPW og synes at det er rigtigt lækkert med den ekstra
plads i bredden. Alt efter hvad du bruger din computer til, kan du
f.eks. have to vinduer åbne ved siden af hinanden - f.eks. to Word
dokumenter.

Fed skærm. Du kan finde en masse informationer om den på nettet. Vær dog
opmærksom på problematikken omkring baggrundsbelysning (ikke relevant
hvis du ikke ser film eller spiller spil med mørk baggrund).

//smith

Fra : Åge

Dato : 08-01-06 01:53

"Mr. Smith" <notgonna@giveittoyou.no1> skrev i en meddelelse

> [...]
> plads i bredden. Alt efter hvad du bruger din computer til, kan du
> f.eks. have to vinduer åbne ved siden af hinanden - f.eks. to Word

5% mere i bredden. 12,5% mindre i højden. Ha!

Fra : Mr. Smith

Dato : 09-01-06 21:20

Åge wrote:
> 5% mere i bredden. 12,5% mindre i højden. Ha!

- Hvad er det du prøver at sige?

//smith

Fra : kay.azn@gmail.com

Dato : 08-01-06 20:41

Jeg har haft samme overvejelser som dig, men jeg endte med en Samsung
204TS, og har ikke fortrudt det, den koster ca. 4000 kr, og er en
20.1", se edbpriser.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 22-01-06 14:30

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> skærm før og har derfor kun erfaring med 4:3.
> Nogen kommentare for hvorfor jeg skal vælge den ene hhv. den anden?

For et halvt års tid siden havde jeg den samme overvejelse og har
nogenlunde samme forbrugsmønster som dig! Jeg var umiddelbart stemt for
2001FP - dvs. den almindelige 4:3 udgave, men efter at have kigget lidt
på skærme i butikkerne og sammenlignet 4:3 med 16:9 valgte jeg 2005FPW!
Det har jeg ikke fortrudt på noget tidspunkt og jeg er superglad for den
ekstra plads i bredden - det giver nemlig mulighed for at have et par
vinduer ved siden af hinanden i fornuftig størrelse, hvilket jeg
benytter næsten hele tiden! Derudover er der mange forskellige indgange,
pivot og usb i skærmen hvilket også er ret lækkert! Jeg vil klart
anbefale bredformat - også selv om det er ret begrænset med
filmkiggeriet - det holder jeg til fjernsynet - tror aldrig jeg vil
bruge andet igen!

Mvh Tommy Ipsen