Skærme
Fijala 3554
jeg bliver blændet !
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 22:25

Jeg sidder foran min nye 19" samsung 930bf - som ifølge flere anmeldere
skulle være en fin skærm.

Men jeg har sgu svært ved at vænne mig til den...

Jeg har kalibreret den efter alle kunstens regler, men synes jeg bliver
blændet af den megen lys den udsender. Hvis jeg skruer ned for brigthness
mister jeg noget af de rigtige farver som jeg er helt afhængige af, da jeg
arbejder en del med fotos...

Hvad gør jeg - ud over måske at tage et par solbriller på ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 23:17

Palle Johansen skrev:

> Jeg har kalibreret den efter alle kunstens regler, men synes jeg
> bliver blændet af den megen lys den udsender.

Når du skriver, at du har kalibreret den efter alle kunstens regler,
hvad mener du så helt præcist med det? Hvad har du brugt til at
kalibrere den med?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 19:51

> Når du skriver, at du har kalibreret den efter alle kunstens regler,
> hvad mener du så helt præcist med det? Hvad har du brugt til at
> kalibrere den med?

Først har jeg prøvet med den software der følger med fra Samsung - dernæst
har jeg brugt Adobe Gamma.

Fra : Esben

Dato : 05-01-06 19:31

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> Først har jeg prøvet med den software der følger med fra Samsung - dernæst
> har jeg brugt Adobe Gamma.

Det er svært at justere lysstyrken (og skærmen i det hele taget) med
software alene, og hvis korrekte farver er meget vigtige for dig, kunne det
være en god idé at investere i et colorimeter af en eller anden art - fx
Gretags Eye-one. For at få billeder på skærmen matcher print, skal du
sandsynligvis have lysstyrken ned på 120-150cd/m², (og skærmen har en max.
lysstyrke opgivet til 270 - det går desværre ud over kontrasten).

--
Esben