DOS i fuld skærm og dual view
Fra : TEST

Dato : 18-01-06 11:05

Hej

Jeg er stødt ind i et problem med et gammelt DOS program, Jo I læste
rigtigt: DOS, og 2 monitorer.

Jeg vil gerne kunne køre det i fuld skærm på den ene monitor og så have
almindelig windows på den anden. Jeg har nu prøvet med 2 forskellige
grafikkort. (Matrox G550 og et NVidia GeForce FX5200) Men uden held. Der
bliver bare sort skærm på den anden skærm, når DOS programmet sættes op i
fuld skærm.

Tror i det kan lade sig gøre ?

MVH
Asbjørn

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-01-06 19:33

Hej

TEST wrote:
> [...]
> bliver bare sort skærm på den anden skærm, når DOS programmet sættes op i

Vil du have det samme billede ud på begge skærme og er det tekst eller
grafik?

Hvis det er tekst, så kan det ikke lade sig gøre. Teksten er i
princippet et memory dump på et par kb et sted i hukommelsesområdet
640-1024kb. Faktisk kræver tekst ikke noget grafikkort da dette er en
del af bios'en, men uden stik til skærmen dur det ikke helt.

Ved grafik kræver det at kortets drivere understøttes direkte af
softwaren. For eksempel skal WordPerfect 6.0 til Dos understøtte dit
grafikkort eller også skal dit grafikkort understøtte
standardopløsninger som for eksempel er defineret af Vesa, men mig
bekendt er ingen af dem to-skærms understøttede.

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er de gamle Number9 kort som
blev brugt til Acad. De kunne håndtere to skærme, men igen krævede det
en special skærmkortsdriver specifikt til Acad.