Udregning af bus bandwidth
Fra : RTK

Dato : 17-01-06 17:27

Hvordan regner man båndbreden (MB/s) ud hvis man fx har en pci bus der har
en bus-width på 32bits og en bus-speed på 33MHz?

// RTK

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-06 17:56

> Hvordan regner man båndbreden (MB/s) ud hvis man fx har en pci bus
> der har en bus-width på 32bits og en bus-speed på 33MHz?

33MHz * (32 bit / 8 bit/byte) = 133 Mbyte/s.

Eller sagt på en anden måde, 32 bit svarer til 4 bytes, og hvis man sender 4
bytes 33 mil. gange i sekundet, kan man overføre 133 mil. bytes per sekund.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-01-06 19:15

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> 33MHz * (32 bit / 8 bit/byte) = 133 Mbyte/s.
>
> Eller sagt på en anden måde, 32 bit svarer til 4 bytes, og hvis man sender 4
> bytes 33 mil. gange i sekundet, kan man overføre 133 mil. bytes per sekund.

Dette er så et "guaranteed-not-to-exceed" tal, dvs der ikke er
fraregnet båndbreddetab for adresseringsfase, bus turnaround osv osv.

I praksis er det endog meget svært at drive en 33MHz/32bit PCI bus op
på en effektiv båndbredde på mere end 120MB/s.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 19:35

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
>
> I praksis er det endog meget svært at drive en 33MHz/32bit PCI bus op
> på en effektiv båndbredde på mere end 120MB/s.

HDtach melder at jeg kan rykke 160MB/sek over på mine diske...
continuerlig burst mode? (det var vidst en ny en)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-01-06 22:47

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> HDtach melder at jeg kan rykke 160MB/sek over på mine diske...
> continuerlig burst mode? (det var vidst en ny en)

Så kører dit SCSI-kort enten 66MHz, eller også bruger du et 64bit
kort.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 08:20

Hans Joergensen wrote:

> Så kører dit SCSI-kort enten 66MHz, eller også bruger du et 64bit
> kort.

hvis jeg brugt nogen af delene ville jeg ganske sikkert får mere end
160MB/Sek. grafen er maxet ud over hele linien og diskene i sig selv kan
trække på den rigtige side af 100MB/sek hver.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-06 12:32

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> hvis jeg brugt nogen af delene ville jeg ganske sikkert får mere end
> 160MB/Sek. grafen er maxet ud over hele linien og diskene i sig selv kan
> trække på den rigtige side af 100MB/sek hver.

Man kan ikke trække 160meg/sec fra 33MHz 32bit PCI.. så et eller
andet må regne forkert.

// Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 14:37

Hans Joergensen wrote:

> Man kan ikke trække 160meg/sec fra 33MHz 32bit PCI.. så et eller
> andet må regne forkert.

måske... nogen der ved hvor meget burst mode giver?

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-01-06 22:17

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:

> HDtach melder at jeg kan rykke 160MB/sek over på mine
> diske... continuerlig burst mode? (det var vidst en ny en)

Har du ikke lige dermed bevist at dine diske ikke sidder på en
PCI-33/32 bus, og/eller HDtach ikke kan regne?

I en moderne PC er PATA/SATA controlleren integreret i chipsettet, og
data til/fra diskene skal derfor ikke over PCI bussen.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 08:19

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Har du ikke lige dermed bevist at dine diske ikke sidder på en
> PCI-33/32 bus, og/eller HDtach ikke kan regne?

nok nærmest at HDtach ikke kan regne, for mine diske sidder på en 64bit
PCI RAID controller (som er stoppet i et 32bit pci slot)
Det sjove er dog at grafen viser 160MB/sek hele vejen over, så medmindre
den virkeligt har en regnefejl så forestiller jeg mig at Asus har lavet
nogle fiks fakserier (har en a8n-premium board)

> I en moderne PC er PATA/SATA controlleren integreret i chipsettet, og
> data til/fra diskene skal derfor ikke over PCI bussen.

ikke i mit tilfælde.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-01-06 12:24

> [...]
> medmindre den virkeligt har en regnefejl så forestiller jeg mig at
> Asus har lavet nogle fiks fakserier (har en a8n-premium board)

Det kunne tyde på at data ikke er nede om kontrolleren/harddiskene og
vende - et driver hack.

Mht 'continuous burst mode' på PCI, så er grænsen stadigvæk de
133MB/sek. Hvis vi antager 4KB bursts, 4-5 cycles til bus-turnaround
og adressering på PCI, og ingen andre bruger bussen, så får vi 99.5%
af teoretisk max, dvs 132.7MB/sek.

> ikke i mit tilfælde.

Nåååå, du har altså ikke en moderne PC

(OK, men det skrev du jo ikke noget om at du havde en ekstern
controller i første omgang)

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 13:59

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det kunne tyde på at data ikke er nede om kontrolleren/harddiskene og
> vende - et driver hack.

Hvis det var et driver hack burde jeg få en hel del mere end de
160MB/sek, nærmere de teoretiske 320MB/sek vel?

> Nåååå, du har altså ikke en moderne PC

jooooo, det mener jeg da selv :)

> (OK, men det skrev du jo ikke noget om at du havde en ekstern
> controller i første omgang)

Der findes vidst ingen PATA/SATA drev der kører 15.000 RPM

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : RTK

Dato : 21-01-06 17:38

Nogle som kan sige mig om PCI, AGP og PCIe busserne overføre data som:

Simplex
Half duplex
Full duplex

// RTK