Udskiftning af køler på EAX800XT
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 12:38

Hej NG!

Jeg har en køler på mit Asus EAX800XT-P/2DHTV som bestemt ikke har det
godt længere. Det lyder som nogle lejer der ikke er hvad de har været

Jeg regner derfor med at skifte den ud med en VGA Silencer ATI 4 Rev2. I
den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

* Hvilken type kølepasta bør man anvende? Er det fint med ArcticSilver 5?

* Andre der har erfaring med udskiftning af køler på netop disse kort?
Tillader arkitekturen i det hele taget en Silencer? Jeg har endnu ikke
målt kortet op og sammenholdt med specifikationerne fra Arctic
Praktisk erfaring vil jo være endnu bedre at basere det på

PTF
/Michael

Fra : Hans

Dato : 17-01-06 13:03

ZiGGi wrote:

> [...]
> målt kortet op og sammenholdt med specifikationerne fra Arctic
> Praktisk erfaring vil jo være endnu bedre at basere det på

Jeg har ikke gode erfaringer med Silencere, da blæserudgangen på Radeon kort
har nogle grimme spikes som kan få blæseren til at lave tikkelyde. Jeg
bruger en Zalman VF700-CU på mit Powercolor Radeon 850XT PE og er yderst
tilfreds:

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 13:25

Det lyder interessant! Den vil jeg afgjort kigge nærmere på

Hvilken pasta benytter du?

Fra : Hans

Dato : 17-01-06 13:46

ZiGGi wrote:
> Det lyder interessant! Den vil jeg afgjort kigge nærmere på
>
> Hvilken pasta benytter du?

Den der fulgte med.

Idle temperaturen på mit kort er 37 grader og jeg har aldrig set mere end 60
grader, selv efter timers intens FPS spil. Det skal lige nævnes at jeg
bruger blæserudgangen på grafikkortet, og lader ATITool styre Zalman
blæseren, men det kræver at du selv fremstiller en adapter fra det 3-polede
stik på Zalman køleren som passer med det noget mindre stik på grafikkortet.

Jeg slagtede en Silencer for at få det lille stik, men du kan jo passende
bruge stik og ledninger fra originalkøleren når blæseren alligevel er slidt
op. Om du så vil fremstille en adapter eller lodde ledningerne sammen er op
til dig.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 14:13

Hejsa!

Det lyder som en løsning der er til at have med at gøre

Den originale køler er jo temmelig stor. Køler den reelt andet end
GPU'en - og gør Zalman køleren i så fald også det?

Jeg tænker nærmest på om køleprofilen reelt også har effekt på fx
RAM'en. I så fald bør man jo sørge for at bruge en udskiftnings-køler
der også har det

Fra : Hans

Dato : 17-01-06 14:26

ZiGGi wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker nærmest på om køleprofilen reelt også har effekt på fx
> RAM'en. I så fald bør man jo sørge for at bruge en udskiftnings-køler

Der er også køleprofiler med til køling af ramkredsene.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 14:01

> Jeg har ikke gode erfaringer med Silencere, da blæserudgangen på Radeon
> kort har nogle grimme spikes som kan få blæseren til at lave tikkelyde.

Er det noget du kan uddybe lidt mere?

Fra : Hans

Dato : 17-01-06 14:32

Brian Axelgaard wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Er det noget du kan uddybe lidt mere?

Blæserstyringen på X8xx kortene er PWM baseret hvor der forekommer spidser
på helt op til 25 V, og er blæseren ikke beskyttet godt nok vil den udsende
tikkelyde og i værste fald brænde af. ATI4 Silenceren skulle være forbedret
på dette punkt, men der er desværre ret stor spredning på produktet, så det
vil være lidt af et lotteri om man får en som tikker eller ej. Sidste gang
jeg forespurgte hos min sædvanlige leverandør havde de stadigvæk ret mange
retursager på ATI4 udgaven, og de ville stadigvæk ikke anbefale den sammen
med X8xx kort.

Hans

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 18-01-06 22:19

> Jeg har en køler på mit Asus EAX800XT-P/2DHTV som bestemt ikke har det
> godt længere. Det lyder som nogle lejer der ikke er hvad de har været

Undskyld mit ?, men hvilken PSU (jeg tænker på Watt) skal bruges minimun til
dette kort.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 10:26

Hejsa!

Jeg har en 520W Thermaltake PSU. Hvis jeg ikke husker helt forkert så
regner man med ca. 80W under load men det afhænger naturligvis også af
hvilken blæser du eksempelvis anvender.

Generelt vil jeg anbefale at man ikke anvender "NoName" PSU'er da jeg
har lidt kedelige erfaringer med at de sjældent holder hvad de lover.
Generelt så hænger vægten og kvaliteten ofte sammen

Hellere for meget end for lidt hvis man alligevel skal ud og investere.