To skærme på et Tyan G9700Pro
Fra : Hagar

Dato : 17-01-06 00:00

Hej i gruppen

Jeg er lidt i vildrede, for jeg ved ikke om det er her, eller i skærm
gruppen jeg skal henvende mig, men nu prøver jeg her først.

Jeg har to skærme, en HP og en Samsung sluttet til mit Tyan G9700 Pro
grafikkort, men der er en enorm forskel på visningen på de to skærme,
Samsung er meget mørk i forhold til HP (sekundær skærm). Lige meget hvad jeg
gør, så kan jeg ikke få disse skærme til at vise noget der minder om
hinanden. Jeg har forsøgt mig med et par programmer til at kalibrere min
Samsung, og det der kommer nærmest et ordentligt resultat er Adobe Gamma
Loader, men stadig for mørkt. Jeg har måttet skrue helt op for lys og
kontrast på selve skærmen, men det er stadig for mørkt. Så har jeg kigget på
mulighederne til grafikkortet og rodet med indstillingerne der, men så
bliver farverne for over eksponeret og direkte rædselsfuldt at se på. Jeg
har prøver med de nyeste drivere til både skærme og grafikkort, men det
hjælper lige fedt.
Det underlige er så hvis jeg laver et screendump for at kunne vise en
eventuel interesseret det, at det så bliver vist ens på begge skærme, og så
er det jeg er kørt af sporet. Hvis jeg havde et digital kamera, så kunne jeg
nok nuppe et billede og poste, men det har jeg ikke.
Er der nogen der måske har et lille guldkorn til mig så jeg kan få styr på
sagerne ?

Hagar

Fra : Bruno

Dato : 19-01-06 18:49

Hagar wrote:
> [...]
> grafikkort, men der er en enorm forskel på visningen på de to skærme,
> Samsung er meget mørk i forhold til HP (sekundær skærm).

Det er to forskellige skærme, så det er ikke overraskende der er
forskel. Prøv bare at bytte rundt på kablerne, så vil du at Samsung
skærmen er mørk uanset om den er primær eller sekundær.

> Det underlige er så hvis jeg laver et screendump for at kunne vise en
> eventuel interesseret det, at det så bliver vist ens på begge skærme, og så
> er det jeg er kørt af sporet.

Det er ikke underligt. Et screendump er jo et "billede" af hvad der er i
grafikkortets hukommelse og ikke et signal der kommer tilbage fra skærmene.

Hvis jeg havde et digital kamera, så kunne jeg
> nok nuppe et billede og poste, men det har jeg ikke.
> Er der nogen der måske har et lille guldkorn til mig så jeg kan få styr på
> sagerne ?

Regn med at du skal bruge to skærme som er ens for at få ens billede,
selv samme model skærm vil være forskellig hvis den ene eksempelvis er
mere brugt end den anden.

Mvh

Bruno