Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Asus kort?
Fra : Anders Houmark

Dato : 21-01-01 14:27

Hejsa..

Jeg står og skal skifte mit Guillemot maxi gamer xentor TNT2 16MB ram ud,
men er i tvivl om hvilket kort jeg skal vælge!

Jeg har lige været inde på edbpriser og har fundet følg. 3 Asus kort som ser
rimelige ud..:

AGP-V7100 GeForce2 MX Pure Retail AGP / 32MB / 2048x1536 / GeForce2 MX
1.059 kr

AGP-V7100 GeForce2 MX w./TV-Out Retail AGP / 32MB / 2048x1536 / GeForce2
MX 1.169 kr.

AGP-V7100 GeForce2 MX w.DVI-Out Retail AGP / 32MB / 2048x1536 / GeForce2
MX 1.297 kr

Umiddelbart tror jeg at jeg vælger den med TV-out.. Men hvad betyder det der
DVI-out?

Jeg læste så en artikkel skrevet af hardinfo.dk og der var sådan en test,
som efter hvordan jeg forstod, sagde at et Geeforce 1 faktisk er bedre end
Geeforce 2mx.. ( url: http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainv7100ex.asp )

Men jeg forstår det ikke helt.. Der står at de har følgende MHz (Core/RAM)

GeForce DDR 120/300
GeForce 2 MX 175/166

Her ser Geeforce 2mx jo bedre ud, ikk? Men så i næste felt står der at MX
kun har halvt så mange pipelines ( hvad det så end betyder :).. Og Fillrate
(MP/s.) er DDR 480 og MX kun 350 ..

det er jo ikke til at blive klog på :(

Men altså jeg vil bare helst have det kort som giver bedst ydelse for ca.
1000-1200kroner. Og der skal også helst være TV-out.. Kan nogle hjælpe mig i
den "jungle" af kort osv?

Mvh Anders Houmrak
PS: Hvad pokker er geeforce 256 nu?

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 21-01-01 18:32

DVI er udgang til en digital fladskærm. Mht. geforce 2 mx mod geforce ddr.
Ja, så er geforce med ddr-ram lidt hurtigere pga. hurtigere RAM, men
understøtter ikke så mange nye standarder som gf2mx. Tag at købe et gf2mx
med tv-out ... jeg har selv et sådant og er glad for det.

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 21-01-01 19:28

On Sun, 21 Jan 2001 14:27:06 +0100, "Anders Houmark" <alfaman@mobilixnet.dk> wrote:

>Jeg står og skal skifte mit Guillemot maxi gamer xentor TNT2 16MB ram ud,
>men er i tvivl om hvilket kort jeg skal vælge!

Det er forståeligt.

>Umiddelbart tror jeg at jeg vælger den med TV-out.. Men hvad betyder det der
>DVI-out?

DVI.out er vist en digital udgang til TFT skærme. Hvis du ikke har sådan en, eller skal have en, er
det ubrugeligt.

> [...]
>
>Men jeg forstår det ikke helt.. Der står at de har følgende MHz (Core/RAM)

Det skyldes at GeForce DDR har DDR ram, som leverer dobbelt så stor båndbredde end SD-Ram ved
tilsvarende frekvens. Det er faktisk heller ikke korrekt at Geforce DDR har 300 MHz RAM, det er 150
MHz DDR... Men det er lidt ordkløveri.

>Her ser Geeforce 2mx jo bedre ud, ikk? Men så i næste felt står der at MX
>kun har halvt så mange pipelines ( hvad det så end betyder :).. Og Fillrate
>(MP/s.) er DDR 480 og MX kun 350 ..

Det er en del af forklaringen. MX-chipsættet er blevet handicappet fra NVidia's side, for ikke at
blive for stor konkurrent til Geforce DDR og Geforce 2 GTS.
Den tekniske forklaring går på at en "texturing pipeline" gør at kortet kan lægge en tekstur på en
pixel pr. clockcyklus. Geforce256 (navnet på chipsættet i Geforce og Geforce DDR kortene) har fire
af disse pipelines, og kan derfor lægge et lag tekstur på en fire pixels pr. clockcyklus.
MX chipsættet har kun 2. GTS chipsættet har fire dobbelte pipelines, mener jeg.
Udregningen ser således ud:
Chippens frekvens: 120 MHz = 120.000.000 clockslag i sekundet
Antal teksturerede pixels pr. clockslag = 4
Fillrate: 4 x 120.000.000 = 480.000.000 pixels med tekstur pr. sekund. [MP/s]

På samme måde kommer man frem til MX'ens tal på 350 MP/s.
Det bruges til at skønne hvor stor opløsning du kan spille i, og så kan det alligevel ikke bruges
til meget andet end pis og papir...
Det er et udtryk for hvor mange pixels pr. sekund der kan processeres af chipsættet, hvilket siger
lidt om hvor mange frames pr. sekund kortet kan levere ved en given opløsning. Eks. er der 480.000
pixels i et skærmbillede på 800x600 punkter, som er en normal spilleopløsning.
Men der er mange andre begrænsninger i et grafikkort, så du kan ikke bare se på fill-raten og
bedømme ydelsen derfra.

>det er jo ikke til at blive klog på :(

Nej, det kan jeg godt forstå.

>Men altså jeg vil bare helst have det kort som giver bedst ydelse for ca.
>1000-1200kroner. Og der skal også helst være TV-out.. Kan nogle hjælpe mig i
>den "jungle" af kort osv?

Geforce MX er hurtigere end Geforce DDR i lave opløsninger, 800 x 600 og under, men derover mangler
det den båndbredde som DDR Ram'ene giver.

Så hvis du gerne vil spille i høje opløsninger, dvs. 1024 x 768 x 32 bpp og derover, skal du købe et
Geforce DDR kort. Ligeledes hvis du VIL have 32 bit farver i spillene.
Men de koster mere end 1200. Regn med 1600-1800 kroner.

Hvis du bare skal spille, og er tilfreds med 800x600, køber du det billigste Geforce MX 32 MB du kan
finde. Dette giver også højeste framerates i 800x600 mener jeg.
Se eventuelt på www.anandtech.com for grundige tests og sammenligninger af nævnte kort.
Hvis du tør overclocke, så kan du få rigtig meget ud af MX kortene.

Hvis du ikke er 100% sikker på at du skal bruge TV-out så drop det. Jeg ville også have TV-out på
mit forrige kort, men har ikke gidet at købe specielle kabler til det, og har derfor ikke brugt det
en eneste gang på 2 år. Og nu har jeg skiftet til Geforce DDR uden TV-out. (Men ok - min monitor er
også 5" større end mit tv...

>PS: Hvad pokker er geeforce 256 nu?

Det er egentlig navnet på chipsættet til

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-01-01 21:07

Kenneth Ahn Jensen skrev i meddelelsen ...
>On Sun, 21 Jan 2001 14:27:06 +0100, "Anders Houmark"
<alfaman@mobilixnet.dk> wrote:
[snip megaforklaring :]

>Håber at det hjalp.

Jov tak det var dejligt lige at få afklaret det!.. Men nu spiller jeg
normalt i 1024x768 så jeg skal måske lige vente lidt til Gforce2 GTS falder
lidt i pris.. lige nu koster det billigste vist ca. 2000 :-/...

Men tak alligevel :)
Mvh Anders Houmark

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-01-01 23:37

<HgHa6.4191$fa3.227559@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>normalt i 1024x768 så jeg skal måske lige vente lidt til Gforce2 GTS
>falder lidt i pris.. lige nu koster det billigste vist ca. 2000 :-/...

Jeg vil mene at man godt kan klare sig med et V7100 selvom man spiller i
1024x768, det gør jeg selv på en Athlon Classic 650@748, uden problemer. Så
det vil jeg mene at en Tbird 1 Ghz også kan klare.

Søren Hjelholt
hjelholt@mail.dk

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-01-01 23:41

hjelholt@mail.dk (Søren Hjelholt) wrote in
<Xns9030F13F2hjelholtmaildk@194.182.148.146>:

>Jeg vil mene at man godt kan klare sig med et V7100 selvom man spiller i
>1024x768, det gør jeg selv på en Athlon Classic 650@748, uden problemer.
>Så det vil jeg mene at en Tbird 1 Ghz også kan klare.

UPS, jeg mente at du havde skrevet noget om en Tbird 1000 MHz, men det var
vist i et andet inlæg, jeg beklager.
Men ikke desto mindre mener jeg stadig at et GeForce 2 MX godt kan køre
spil i 1024x768.

Søren Hjelholt
hjelholt@mail.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-01-01 01:06

Søren Hjelholt skrev i meddelelsen ...

>UPS, jeg mente at du havde skrevet noget om en Tbird 1000 MHz, men det var
>vist i et andet inlæg, jeg beklager.

heh det gør ikek noget..
jeg har celeron 450mhz

>Men ikke desto mindre mener jeg stadig at et GeForce 2 MX godt kan køre
>spil i 1024x768.

Jep min brors amd 900mhz kører spillede /meget/ fint i 1024x768

mvh anders

Fra : Kenneth

Dato : 23-01-01 16:06

"Søren Hjelholt" wrote:

> Jeg vil mene at man godt kan klare sig med et V7100 selvom man spiller i
> 1024x768, det gør jeg selv på en Athlon Classic 650@748, uden problemer. Så
> det vil jeg mene at en Tbird 1 Ghz også kan klare.

Tja, det var hcvad jeg lige huskede fra en gammel Anandtech anmeldelse...
Men ydelsesforskellen mellem MX og GTS er meget større ved 1024x768 end ved
800x600.
Testen er en Quake3 demo001, kørt på en Athlon 750 og tallene er som følger:

1024x768x16 bit 32 bit
GTS: 104 FPS 80 FPS
MX: 76 43

800x600x16bit 32bit
GTS: 109 105
MX: 105 79

Det synes jeg viser at der er et flaskehalsproblem i ram-båndbredden på MX
kortet.
Og derfor mener jeg at hvis man insisterer på at spille i høje opl. >1024 så
skal man nok overveje at punge ud til et GTS kort.
Dog yder MX indenfor 90% af et Geforce DDR kort i stort set alle discipliner,
så jeg tog
grueligt fejl i at tro at det gamle var bedre. (Æv, for jeg har selv sådan
et...)

Se selv testen, sammen med flere andre på www.anandtech.com.

Mvh
Kenneth Ahn Jensen