Honorar/Salær - Forskel?
Fra : L.Støvring

Dato : 24-12-05 08:48

Hej i gruppen.

Skulle der mon være en som lige kan hjælpe med at få nogle begreber slået
fast?

Jeg har modtaget en regning fra en advokat på - forhåbentlig - noget bistand
( jeg ved nemlig reelt ikke om advokaten har løftet så meget som en finger
for min sag ).

Sagen kort: Advokaten er hyret til at kontakte sælger ifb. fejl og mangler i
en hushandel. Advokaten vender tilbage til mig, med besked om at han har
talt telefonisk med sælger "et par gange". Han mener herefter at sagen er
lidt "tynd", og råder mig til at lade den ligge der.

Jeg får så en uspecificeret regning med 2 beløb: 1 honorar + 1 salær -
retshjælp = kr. 2615,-

Jeg kan ikke kommentere prisen. Det jeg savner er en forklaring på hvad
forskellen er på salær og honorar? Der står heller ikke hvor meget retshjælp
der er fratrukket? Og i princippet, som nævnt i starten, aner jeg slet ikke
om advokaten har brugt så meget som 1 minut på arbejdet, da der ikke
foreligger korrespondance i sagen, så burde der ikke have været specificeret
en "timeløn" ud? Eller er det bare en fast pris for at lukke mig indenfor
døren?

Mvh. og Glædelig Jul
Lisbeth

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 25-12-05 23:48

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> talt telefonisk med sælger "et par gange". Han mener herefter at sagen er
> lidt "tynd", og råder mig til at lade den ligge der.

Regn med advokattimeløn på ca 1.500 - 2.000 gns for alm sager
Mit honorar er noget jeg beholder selv, hvorimod salær deler jeg til
kontorhold kontorleje mm

vh ER