Eftergivelse af studielån
Fra : abc

Dato : 23-12-05 14:58

Hej,

Jeg har sendt en ansøgning om eftergivelse af studielån til told- og
skattestyrelsen. Jeg har lige fået afslag, fordi der ikke er gået 12 år
siden jeg blev færdig med udd. Jeg var færdig sidst i 1999, men jeg skal
have betalt lånet tilbage sidst i 2013. Skulle det ikke være 2014 når nu det
normalt er 15 år?

Er der nogen der ved, om renten har været højere på studielån de sidste 10
år, fordi jeg har læst noget om, at der var en fejl på et tidspunkt, med at
renten var alt for høj, og derfor er der nogle som har fået eftergivet eller
nedsat gælden.

Jeg kan vel ikke engang få det eftergivet i en gældssaneringssag ved retten
hvor jeg bor?

Jeg har fået noget information fra økonomistyrelsen, hvor der står at de
sender 2 rykkere, hvis jeg ikke betaler, og derefter sender de restgælden
til told- og skattestyrelsen, som har lov til at trække op til 30% af mine
dagpenge for at betale. Er det korrekt?

På forhånd tak.

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 23-12-05 20:51

"abc" <abc@nomail.nix> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden jeg blev færdig med udd. Jeg var færdig sidst i 1999, men jeg skal
> have betalt lånet tilbage sidst i 2013. Skulle det ikke være 2014 når nu

Skal vi nu høre på den samme historie igen og igen - ved du ikke at told &
skattestyrelsen er
sammenlagt til SKAT

vh ER

Fra : abc

Dato : 24-12-05 03:21

> Skal vi nu høre på den samme historie igen og igen - ved du ikke at told &
> skattestyrelsen er
> sammenlagt til SKAT

jo, og hvad så?

Hvorfor skriver du samme historie igen og igen? Jeg undersøger bare om der
er noget at gøre, og om de kan trække de 30%, når jeg er på dagpenge? Det er
da ikke min skyld at der ikke er arbejde, når man er færdig udd. Der var en
artikel i ekstra bladet den anden dag, om at det ikke kan betale sig at tage
udd. fordi man ikke får meget mere ud af det. Nej det tror jeg på.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-12-05 08:03

abc wrote:
> [...]
> færdig udd. Der var en artikel i ekstra bladet den anden dag, om at
> det ikke kan betale sig at tage udd. fordi man ikke får meget mere ud

Der er arbejde til dem der _vil_ arbejde.

Fra : abc

Dato : 24-12-05 11:42

> Der er arbejde til dem der _vil_ arbejde.

Ja, det er der nogen der siger. Jeg kender også nogle som aldrig har prøvet
at stå uden arb. Det skulle alle prøve en gang i livet, så kunne det være
piben fik en anden lyd.

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-12-05 14:03

> Ja, det er der nogen der siger. Jeg kender også nogle som aldrig har
> prøvet at stå uden arb. Det skulle alle prøve en gang i livet, så kunne
> det være piben fik en anden lyd.

Jeg har ellers også altid selv været en af dem, der sagde "der er arbejde
til alle, som vil arbejde". Efter at have gået arbejdsløs et år (og have
skrevet et hav af ansøgninger) fik piben dog en anden lyd, og jeg må
indrømme at jeg begyndte at tabe modet....

Få uger før AF gjorde alvor af truslen om aktivering gjorde jeg imidlertid
noget, som jeg set i bakspejlet nok burde have gjort længe før. Jeg
trampede
ind på et vikarbureau (Adecco i Kolding) og sagde "Det kan simpelthen ikke
passe, at I kan drive virksomhed uden at have mig ansat". Det grinede vi

lidt af i receptionen, hvorefter en af konsulenterne tog mig ind til en
registrering. Hun mente dog ikke at jobmulighederne var ret store, da
Adecco
ikke gør ret meget i kontorområdet (jeg er uddannet civiløkonom). Jeg
gjorde
hende så opmærksom på, at jeg sådan set var ligeglad, hvad jeg skulle
lave... jeg har aldrig været bange for at tage hænderne op ad lommen,
ejheller bestille noget, der giver sved på panden.

Så var det pludselig noget helt andet... der gik to dage, så havde de mig
arbejde i et 3-ugers vikariat på Rockwool. Allerede inden det var udløbet
fik jeg fast arbejde i et vognmandsfirma, men der nåede jeg kun at være i
8
dage, så blev jeg hentet til en stilling som journalist med
redaktøransvar.... "nogen" havde åbenbart sladret til pågældende avis om,
at
jeg gik og spildte tiden som lastbilchauffør.

Moralen er, at selvom jeg selvfølgelig var svineheldig, så _er_ det noget
nemmere at få et nyt job, når man allerede har et. Hvis du ikke allerede
har
gjort det, vil jeg derfor foreslå dig at melde dig ind på et
vikarbureau...
og *sørg for* at de forstår, at du rent faktisk er villig til at lave
stort
set hvad som helst. Jeg stod over et halvt år ved et konkurrerende bureau,
som åbenbart ikke tog mig alvorligt, hvorimod Adecco fik mig i arbejde på
48
timer... ganske vist kun som lagervikar og til en løn, der i sidste ende
ikke var højere end dagpengesatsen, men for pokker hvor var det rart bare
at
komme ud og bestille noget igen. Men jeg lærte da en vigtig lektie.... det
første din arbejdsgiver spørger dig om, er altid "hvad laver du nu"... og

giver det ikke mange point at svare "ingenting".

Held og lykke - og rigtig glædelig jul

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : BJ

Dato : 24-12-05 14:14

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skrevet et hav af ansøgninger) fik piben dog en anden lyd, og jeg må
> indrømme at jeg begyndte at tabe modet....

Det burde være en menneskeret at prøve og stå uden arbejde bare i 6 måneder
samt føle uvishedens kolde gys ved kreditorernes banken på "postkassen".

Dem med de smarte udsagn, dem husker man for de møder os altid på vej ned ad
stigen.....

--
Bjørn J.
~Glædelig Jul~

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 25-12-05 12:46

> [...]
> skrevet et hav af ansøgninger) fik piben dog en anden lyd, og jeg må
> indrømme at jeg begyndte at tabe modet....

Der er også arbejde til dem der vil arbejde
Omend det kan tage noget tid at finde et.

I sidste ende, er det flere ting der kan skaffe et job.

Sende ansøgninger med posten -> Dum idé.
Man skal personligt ud og stemme dørklokker.

Man skal have skrevet en ordenlig ansøgning. Evt. tage
på et jobsøgningskursus. Det kan hjælpe meget.

Man kan evt. tage noget kurser for at oparbejde
sine kvalifikationer.

Og så er der selvfølgelig vikarbureauer, som du selv
kom ind på.

Så har man jo også noget at lave

/Kenneth Iversen

Fra : PJ

Dato : 25-12-05 13:33

Det er rigtigt Kenneth!

Det er bare med at få fingeren ud - istedet for sidde og spille computer
hele agen og ævle om der ikke er arbejde.

Lidt tro på sig selv og ranke ryggen og afsted - der er altid brug for
dygtige folk - især i Jylland!

Bare kom afsted og la`vær`med at bruge tiden her og retfærdiggøre jeres
dovenskab. Hvilket det tyder på eller hvad??

PJ

Fra : abc

Dato : 25-12-05 19:37

> Bare kom afsted og la`vær`med at bruge tiden her og retfærdiggøre jeres
> dovenskab. Hvilket det tyder på eller hvad??

Ville du tage hvad som helst, hvis du ikke kunne arbejde indenfor det du er
udd. til?

Der er jo nogen som altid har fået hvad de pegede på, og ikke skal igennem
systemet for at få job.

Vi er vidst desværre kommet væk fra det juridiske nu.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-12-05 19:39

> Ville du tage hvad som helst, hvis du ikke kunne arbejde indenfor det du er
> udd. til?

Hvis alternativet var at gå hjemme dagen lang - så ville mit svar være ja..

> Der er jo nogen som altid har fået hvad de pegede på, og ikke skal igennem
> systemet for at få job.

Og så er der nogen der tager til takke med at få andet end de peger på..

> Vi er vidst desværre kommet væk fra det juridiske nu.

Meget, FUT sat til dk.snak

--
Michael

Fra : abc

Dato : 25-12-05 19:33

> Sende ansøgninger med posten -> Dum idé.
> Man skal personligt ud og stemme dørklokker.
>
> Man skal have skrevet en ordenlig ansøgning. Evt. tage
> på et jobsøgningskursus. Det kan hjælpe meget.

Jeg har været på en masse jobsøgningskurser på AF og kommer også til mange
samtaler, men der er altid en der er bedre kvalificeret. Alle skulle også
prøve igennem AF systemet, så de kan se hvordan systemet er. 6 mdr. ledighed
er ikke nok, nej 12 mdr, så er der nok chance for at man er ved at være træt
af AF.

> Man kan evt. tage noget kurser for at oparbejde
> sine kvalifikationer.

Jeg vil gerne på en masse it-kurser, men det kan jeg ikke få lov til af AF,
da der er for mange ledige it-folk med mere erfaring, som nok får jobbet før
mig. Desuden poster de flest penge i dem uden udd.

> Og så er der selvfølgelig vikarbureauer, som du selv
> kom ind på.

Ja, det var en god idé, som jeg vil prøve. Det kan jo være det giver job,
fordi det nok er lettere at få et it-job hvis jeg laver noget i forvejen,
men det er da ikke sikkert, hvis jeg ikke har erfaring nok.

Fra : Khawk

Dato : 25-01-06 05:17

meddelelse news:43acf297$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...

> Der er arbejde til dem der _vil_ arbejde.
Det er meget muligt, men personligt har jeg ikke taget en højere uddannelse
for at sidde i Netto, selvom det rent faktisk er sådan, det er gået (indtil
videre). Jeg søger selvfølgelig stadig andet arbejde, der er mere relevant.

mvh
Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-06 13:50

Khawk wrote:
> [...]
> uddannelse for at sidde i Netto, selvom det rent faktisk er sådan,
> det er gået (indtil videre). Jeg søger selvfølgelig stadig andet

Men er det ikke bedre end at være samfundsnasser?
Og jeg skrev ikke, at der var arbejde til alle indenfor deres fag...

Fra : Khawk

Dato : 28-01-06 05:31

meddelelse news:43d7740e$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Men er det ikke bedre end at være samfundsnasser?
> Og jeg skrev ikke, at der var arbejde til alle indenfor deres fag...
jo, naturligvis. Af flere grunde, dels af hensyn til min egen samvittighed,
dels har jeg det bedre med at have noget at lave, og dels tror jeg at en
virksomhed hellere vil ansætte en, der viser, at han vil arbejde frem for en
"samfundsnasser".
mvh
Kim

Fra : Odin

Dato : 24-12-05 09:31

> artikel i ekstra bladet den anden dag, om at det ikke kan betale sig at tage udd.
> fordi man ikke får meget mere ud af det. Nej det tror jeg på.

Og hvem siger at du absolut skal søge arbejde indenfor din 'udd', for at bruge din
egen terminologi. Find noget arbejde og få den gæld betalt. Det måtte vi andre gøre!
Når situationen indenfor din 'udd' bliver bedre kan du jo altid skifte.

Odin

PS. for at svare på spørgsmål: Ja de kan godt trække op til 30%, men gør det meget
sjældent. De kigger på dit rådighedbeløb pr. md. og sætter procenten efter det.

Fra : abc

Dato : 24-12-05 11:41

> Og hvem siger at du absolut skal søge arbejde indenfor din 'udd', for at
> bruge din egen terminologi. Find noget arbejde og få den gæld betalt. Det
> måtte vi andre gøre!

Jeg søger skam overalt, på fabrikker osv., men man skal jo bare udfylde et
skema, og så kan det være de kontakter mig, når de skal bruge en. Jeg har
ikke hørt noget endnu.

> Når situationen indenfor din 'udd' bliver bedre kan du jo altid skifte.

Ja, det er rigtigt.

> PS. for at svare på spørgsmål: Ja de kan godt trække op til 30%, men gør
> det meget sjældent. De kigger på dit rådighedbeløb pr. md. og sætter
> procenten efter det.

Ok. Nogen der ved hvad det rådighedsbeløb må være? og hvordan det finder ud
af det. Vil de se budget?

Fra : Odin

Dato : 24-12-05 12:41

> Ok. Nogen der ved hvad det rådighedsbeløb må være? og hvordan det finder ud af det.
> Vil de se budget?

Jeg tror at et evt. krav om fremlæggelse budget er afhænging af sagsbehandleren.
Dit relevante rådighedsbeløb afhænger helt og holdent af dit sociale stade. Om du er
hjemmeboende, gift, har børn etc...
Men ellers er det følgende:
Enlig ikke-forsørger: 2.138 kr.
Par ikke-forsørger: 3.306 kr.
Enlig m. 1 barn: 5.442 kr.
Enlig m. 2 børn: 8.433 kr.
Par m. 2 børn: 8.204 kr.
Par m. 4 børn: 9.669 kr.

Det skal forstås på den måde at hvis du f.eks er enlig ikke-forsørger, og du har
f.eks 4.000 tilbage når alle faste udgifter er betalt. Så kan de gøre udlæg i
forskellen mellem 4.000 og 2.138 = 1.862 kr. Hvis du f.eks har børn, så tager de ikke
noget da 4.000 er mindre end det officielle rådighedsbeløb.
Hvis du kan fremlægge et budget der viser, at du ikke kan undvære så meget som een
krone, så er jeg overbevist om at der ikke vil blive trukket i din understøttelse.
Men som sagt, så er muligheden, eller risikoen der.
Håber ikke at det ødelægger din jul.

Odin