Hjemmelavet Vanilie is
Fra : sppamer@go.net

Dato : 22-12-05 14:13

Opskrift på subj. søges
har fundet en del på nettet, men de ser lidt mangelfulde ud.
Skal siges jeg ikke har en ismaskine så helst opskrift hvor dette ej er
påkrævet..

god Jul Til jer alle.

Quidam

Fra : mcloud

Dato : 22-12-05 14:31

Her er min hjemmelavede is:

4 æggeblommer
50 g sukker
3/4 liter piskefløde
1 hel stang vanilie

Æggene piskes luftige med sukkeret.

Fløden piskes stiv,Vanilie kornene fra stangen tilsættes og vendes i
æggemassen.

Der skal ikke røres i ismassen under frysning. Kan evt. serveres med lun
jordbærsovs.

Eller isen kan tilsættes hakket chokolade eller rosiner der har ligget i
evt. rom,eller hakket dajm.
mcloud

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 22-12-05 21:24

> Eller isen kan tilsættes hakket chokolade eller rosiner der har ligget i
> evt. rom,eller hakket dajm

Nu du nævner daim....;)

Følgende opskrift frit efter hukommelsen, du kan så selv dividere ned
til passende mængde :)

24 æggeblommer piskes sammen med 1 pakke (500 gram) flormelis
3 liter fløde piskes til skum

Tingene vendes sammen og smages til med daim og Baileys... -spar ikke på
Baileyes'en ;)

--
Michael

Fra : Margrete Johansen

Dato : 23-12-05 09:32

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> wrote in message

> [...]
> 3 liter fløde piskes til skum
>
> Tingene vendes sammen og smages til med daim og Baileys... -spar ikke på

Min opskrift ligner den - jeg laver en version med knuste makroner og
chokolade, så reducerer jeg sukkerindholdet i ismassen alvorligt, da
makronerne jo er meget søde.

Margrete

Fra : Eva

Dato : 27-12-05 00:11

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> Her er min hjemmelavede is:
>

> 4 æggeblommer
> 50 g sukker
> 3/4 liter piskefløde
> 1 hel stang vanilie

Jeg plejer også at bruge æggehvider, i denne opskrift ville jeg bruge 4 stk.
De skal piskes stive, og vendes i, når æg og fløde er vendt sammen.
På den måde bliver isen mere luftig og lækker; efter min mening

Eva

Fra : Padre

Dato : 27-12-05 10:42

<sppamer@go.net> wrote in message news:doe8f8$qnu$1@newsbin.cybercity.dk...

> Opskrift på subj. søges

VANILLEIS (TILPASSET EFTER ALI BAB)

1 l. fløde
300 gram stødt melis
12 æggeblommer
1 vanillestang

Vanillestangen skrabes ud, kornene blandes med sukkeret og æggeblommerne,
som omrøres indtil sukkeret ikke længere knaser (tager lang tid).

Resten af vanillestangen hældes i en kasserolle sammen med fløden, som
varmes op gennem længere tid, så fløden får smag af vanille.

Derefter blandes den varme fløde i sukkermassen og det hele varmes op under
stadig omrøring, indtil cremen har en passende konsistens (og æggene er
ufarlige).

Fryses, skal omrøres måske 2 gange med 2 timers melemrum.

--
Padre