Kornpude
Fra : Tina

Dato : 22-12-05 13:40

Jeg har lige lavet sådan nogle - til at lindre ømme muskler med. Bygkornene
har jeg fået hos den lokale foderstof. Men hvor de da "lugter", når de
bliver varmet op !! Og afgiver megen fugt. Så nu har jeg hældt dem ud af
puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten væk. Men
hvordan får jeg lugten væk ?? Mvh Tina

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 22-12-05 14:56

> [...]
> ud af puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten
> væk. Men hvordan får jeg lugten væk ?? Mvh Tina

Kan du ikke spørge i de helsebutikker hvor du også kan købe sådan nogle
"puder"? Mener de bruger hvede der, måske er det bare det der skal til

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 22-12-05 14:55

Hej

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> writes:
> [...]
> puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten væk. Men

Ved ikke om det er fordi du bruger bygkerner, men jeg mener vi har
brugt hvedekerner. Det lugter ikke specielt meget. De er købt i en
helsekostforretning, og ikke gjort noget ellers ved dem.

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : *** Calle ***

Dato : 22-12-05 15:16

Tina wrote:
> [...]
> jeg hældt dem ud af puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr -
> for at få fugten væk. Men hvordan får jeg lugten væk ?? Mvh Tina
tror du skulle have brugt hvede, samt anskaffet det lige efter høst. Kammelt
korn lugter, da det jo ligger på kolde og fugtige lagre
--
*** Calle ***

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-12-05 16:50

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> tror du skulle have brugt hvede, samt anskaffet det lige efter høst.
> Kammelt korn lugter, da det jo ligger på kolde og fugtige lagre
> --
> *** Calle ***

Korn bliver ikke oplagret på fugtige lagre. For at korn kan langtidsoplagres
må det ikke have en fugtighedsprocent over 14.
Bliver korn oplagret fugtigt, vil det hurtigt optage vand.
Hilsen Matthias

Fra : *** Calle ***

Dato : 22-12-05 17:08

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> langtidsoplagres må det ikke have en fugtighedsprocent over 14.
> Bliver korn oplagret fugtigt, vil det hurtigt optage vand.
jeps, men stadig ligger det i alm. lader og på uisolerede gulve hvor der
ikke er klimaanlæg. De 14% er jo den man sigter efter når det høstes, for
lige netop at det kan opbevares på den måde. Men prøv du at gå på et
kornlager nu, og så lugt til kornet, det lugter bestemt ikke som da det blev
høstet.
Det er også blevet mere trist i farven.
--
*** Calle ***

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-12-05 17:22

> [...]
> lige netop at det kan opbevares på den måde. Men prøv du at gå på et
> kornlager nu, og så lugt til kornet, det lugter bestemt ikke som da det

Korn er levende og vil derfor ændre sig lidt fra høst. Men er det først
tørret, kan det opbevares i mange år uden væsentlig skade. Jeg tænker her på
spiringsprocenten. Korn har en naturlig lugt, og den ændrer sig ikke, hvis
opbevaringen er iorden.
Hilsen Matthias
(tidligere landmand)

Fra : Max

Dato : 22-12-05 16:41

Hej

> har jeg fået hos den lokale foderstof. Men hvor de da "lugter", når de
> bliver varmet op !! Og afgiver megen fugt. Så nu har jeg hældt dem ud

Kan man ikke bruge majs eller ris, det er da lugtfri produkter.

Mvh Max

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 22-12-05 18:46

Hej Tina

Så vidt jeg husker plejer man at bruge hele havrekerner - eller kirsebærsten
(men de er voldsomt dyre, og fås kun i små portioner) ...

Og ellers plejer man vist at sige, at lugten forsvinder efter at den har
været varmet op nogle gange !!

Hilsen Pia - som trods de bedste intentioner, IKKE har fået lavet de
varmepuder som jeg ellers havde tænkt mig

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 23:01

> [...]
> puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten væk. Men

Hejsa

Jeg ahr varmepuder svarende til den du beskriver.
Mine er fyldt med hvedekerner, og de lugter ikke af ret meget, højst af
modent korn. Kun den ene lugter til ekstra, men det er fordi den ahr været
for hårdt opvarmet. Den lugter lidt a la popcorn.
Normalt giver jeg en pose/pude 2-2½ minut ved 800w i mikroen, så er den
tilpas..

SÅ jeg tænker; har du haft varmet puden for hårdt op? Eller er kornene
samlet i en stor pose, sådan så de yderste når at blive meget varme, inden
varmen når ind til de midterste?

MEn, som andre også har skrevet, hvedekerner er et godt alternativ.

Håber du får løst dit problem

Louise

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-12-05 23:56

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> skrev
> Men
> hvordan får jeg lugten væk ?? Mvh Tina

Ved at fodre fuglene med den, og købe en elektrisk varmepude.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 24-12-05 01:35

> [...]
> ud af puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten
> væk. Men hvordan får jeg lugten væk ?? Mvh Tina

Jeg kender et sted de laver dem til salg og de bruger boghvede.

Fra : Iben Holst

Dato : 29-12-05 14:45

> [...]
> puden og er ved at varme dem i ovnen - 200 gr - for at få fugten væk. Men

Jeg har en kirsebærpude til samme formål. Det er først nu efter 3 års
jævnligt
brug at duften af krisebær er ved at være væk.
Jeg ved ikke om det vil tage lige så lang tid for dine bygkorn.... ellers
kan du når
du har fået fugten væk dryppe lidt lavendel hen over dem. Det giver en
behagelig
duft og lavendel har jo den fordel at den beroliger og derfor giver det
sidste til
at få afslappede muskler...

Iben