Skærme
Fijala 3554
19" TFT skærm med teoretisk opløsning på 1~
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 11:44

Hej.

Jeg har købt mig en 19" TFT skærm med en opløsning på 1024x1200. Hidtil har
jeg med min 17" CRT skærm kørt med 600x800 i opløsning.

Da jeg satte den nye skærm til var opløsningen selvfølgelig også på 800x600.
Den har jeg så beholdt indtil videre i hvert fald.

Men jeg har hørt mange snakke om, at det ikke kunne lade sig gøre. Det
forstår jeg ikke.

Jeg har da et fint billede med denne opløsning.

Fra : David Mc Nally

Dato : 22-12-05 11:52

Kent N wrote:
> [...]
>
> Jeg har da et fint billede med denne opløsning.

Jeg antager der er en årsag til, at du kører med så lav opløsning på så
store skærme, men prøv alligevel at sætte opløsningen til 1280 * 1024 og
se om billedkvaliteten ikke bliver mærkbart bedre. Det ses mest tydeligt
med tekst i sort på hvid baggrund, i andre opløsning vil den se mere
gnidret ud.

Der er intet i vejen for at køre ved en anden opløsning end den, som
skærmen er bygget til, men den korrekte opløsning giver næsten altid
bedre billedkvalitet.

--
Personlig blog: www.mcnally.dk
Hold kundekontakten ved lige - send nyhedsbreve: www.ebrev.info

For direkte mail: Udskift .invalid med .dk.

Fra : JK

Dato : 22-12-05 12:54

On Thu, 22 Dec 2005 11:43:30 +0100, "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:

> [...]
>forstår jeg ikke.
>
>Jeg har da et fint billede med denne opløsning.

Man bør tydeligt kunne se, at ved opløsningen 1280x1024 står alt
tindrende skarp.

Ved 800x600 er kant-skarpheden meget ringere.

Det er der en teknisk forklaring på. Man kan sige det sådan, at
skærmen på vandret led har 1280 porte. Kører du med den opløsning, så
er der en port til hver billeddel af de 1280.

Men sætter du opløsningen 800x600, så skal de vandrette 800 dele,
fordeles på 1280 porte. Og det går ikke op ! Derfor gnidrer billedet
ud.

mvh

John