CSS: typografi definition
Fra : Cifly

Dato : 22-12-05 06:11

Hvordan definereres "normal" tekst i CSS, altså den tekst der almindeligvis
benyttes som brødteksten. Der kan jo være flere brødtekster. Benyttes her

p { ... eller
h5 { ... eller

noget andet?

Som jeg forstår det, nemlig, er h klassen overskrifter i forskellige
størrelser (h = head), mens p bruges til at definere større afsnit. Altså fx

Dvs. at h5, selvom den måske er defineret som "mindre" overskrift, stadig er
en overskrift og benyttes derfor ikke som brødtekst.

Er det forståeligt - ellers må i sige til. En anelse svært at forklare.

~ Cifly

Fra : Rene Hansen

Dato : 22-12-05 06:15

jeg er ikke helt med hvad du mener..

men er det fordi du vil style.fil din side så du kun skal rette et sted

jule hilser

//rene

Fra : Cifly

Dato : 22-12-05 06:34

Rene Hansen skrev:

> jeg er ikke helt med hvad du mener..
>
> men er det fordi du vil style.fil din side så du kun skal rette et sted

I det store hele - ja.

Men det jeg ønsker er, at definere flere forskellige brødteksttypoer. Som
det er nu har jeg:

p.content (normal)
p.contentbold (siger sig selv - normal fed)
p. ...
p. ...

Men er det korrekt at bruge <p> til definition af brødtekst (font, size
etc.) eller er p i bund og grund til afsnitsformatering (line-spacing,
indent etc.)?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-12-05 06:31

On Thu, 22 Dec 2005 06:10:42 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

> [...]
>benyttes som brødteksten. Der kan jo være flere brødtekster. Benyttes her

Brødtekst skal mærkes som:

>Som jeg forstår det, nemlig, er h klassen overskrifter i forskellige
>størrelser (h = head), mens p bruges til at definere større afsnit. Altså fx

Nej p bruges til at markere afsnit (typisk med brødtekst), mens
overskrifter er *uden for* p.
I øvrigt skal du prøve at lade være med at tænke på det som
overskriftens *størrelse*, men i stedet på overskriftens *niveau* -
fx:

<h1>1. Overskrift 1</h1>

<h2>1.1 Overskrift niveau 2</h2>

<h3>1.1.1 Overskrift niveau 3</h3>

<h2>1.2 Overskrift niveau 2</h2>

>Dvs. at h5, selvom den måske er defineret som "mindre" overskrift, stadig er
>en overskrift og benyttes derfor ikke som brødtekst.

Exactly.

Hvis du derimod har behov for at inddele siden i sektioner, så kan man
gøre det på flere måder. Enten ved at tildele egenskaber til den
struktur, der eksisterer i forvejen - hvilket er at foretrække - eller
ved at "skære den i stykker" med div'er.

For at tage ovenstående eksempel, så kunne man dele siden i sektioner
afhængigt af niveau 1-overskriften - fx:
<h1 id="sektion1"> ...
- og så fx give denne en rød baggrundsfarve:
#sektion1 {
background:red;
color:black;
}

Eller man kunne dele den op med div'er:
<h1 ...
<h2 ...
osv.
- og bruge samme CSS.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Cifly

Dato : 22-12-05 07:07

Jørn Andersen skrev:

> Nej p bruges til at markere afsnit (typisk med brødtekst), mens
> overskrifter er *uden for* p.

Det var lige præcis det jeg også forstod.

> Eller man kunne dele den op med div'er:
> <h1 ...
> <h2 ...
> osv.
> - og bruge samme CSS.

Men hvis vi så tager ovenstående eksempel. Jeg ønsker, at benytte to
forskellige brødtekst typer; én i linie 2 (efter h1) og en anden i linie 4
(efter h2).

Så definiere jeg disse to som:

p.1 {
p.2 {

Er det korrekt opfattet?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-12-05 08:50

On Thu, 22 Dec 2005 07:06:37 +0100, "Cifly"

>Men hvis vi så tager ovenstående eksempel. Jeg ønsker, at benytte to
>forskellige brødtekst typer; én i linie 2 (efter h1) og en anden i linie 4
> [...]

Ja, lige bortset fra, at de (klassenavne) svjh ikke må starte med et
tal, så:

I HTML:
<h1> ...

<h2> ...

CSS:
p.type1 {
p.type2 {

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Cifly

Dato : 22-12-05 09:04

Jørn Andersen skrev:

> Ja, lige bortset fra, at de (klassenavne) svjh ikke må starte med et
> [...]

Så er det også på plads - herligt. Tak

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-12-05 03:08

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> writes:

> [...]
> benyttes som brødteksten. Der kan jo være flere brødtekster. Benyttes her

Det nemmeste er at putte det i body:
body {
font-family: sans-serif;
line-height: 1.5em;
}

Da de fleste tekst-egenskaber defaulter til "inherit" og alle synlige
elementer ligger inde i body, så vil de alle få disse egenskaber, hvis
ikke andet er specifikt angivet.

(andre har forklaret hvordan p-elementet bruges - og man må ikke have
blok-elementer i det, så ingen h1 inden i en p).
/L