Læge sjusk ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 21-12-05 19:46

Hej gruppe

Hvis en patient får udskrevet 300 piller (Saroten) og patienten har erkendt
over for læge at han er pillemisbruger, kan man så sagsøge lægen for forkert
behandling ?

Mvh
Heidi

Fra : Rea721

Dato : 21-12-05 22:11

I news:43a9a2eb$0$8847$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev EnjoyNews følgende tekst:

> Hvis en patient får udskrevet 300 piller (Saroten) og patienten har
> erkendt over for læge at han er pillemisbruger, kan man så sagsøge
> lægen for forkert behandling ?

1) I princippet kan man lægge sag an mod alle for hvad som
helst...spørgsmålet er om en dommer mener at der overhovedet er en sag.

2) Hvem har sagt at det er "forkert behandling" ?? Hvis det er dig der har
"dømt" forkert behandling...er du så kompetent til at vurdere det?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : EnjoyNews

Dato : 21-12-05 22:33

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk>

> 2) Hvem har sagt at det er "forkert behandling" ?? Hvis det er dig der har
> "dømt" forkert behandling...er du så kompetent til at vurdere det?

Jeg tror da nok at alle mener det er forkert at give 300 piller til en
pillemisbruger.
Er det ikke ligesom at stille alkohol foran en alkoholiker på afvænning...?

Mvh
Heidi

Fra : Rea721

Dato : 21-12-05 23:38

I news:43a9ca02$0$8799$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev EnjoyNews følgende tekst:

> Jeg tror da nok at alle mener det er forkert at give 300 piller til en
> pillemisbruger.

Sorry Heidi, ikke for at lyde tvær...men hvad du tror og mener er ret beset
uinterressant.

> Er det ikke ligesom at stille alkohol foran en alkoholiker på
> afvænning...?

Hvis _du_ ikke ved det...er du ikke kompetent til at vurdere om lægen
handler i overensstemmelse med lægeloven / hans lægeløfte, eller om han
handler i patientens interresse.

Hvis du mener (seriøst) at lægen handler Ulovligt / uagtsomt / giver forkert
behandling, kan du rette henvendelse til embedslægen om din mistanke/
bekymring.

Tænk dog over èn ting først.... handler du i din interresse eller handler du
i "patientens" interresse ???

Andre ikke juridiske overvejelser man kunne sammenligne med er...
Er det i en narkomans interresse at en læge udskriver metadon???
Det er i høj grad en "politisk" vurdering...og dermed ikke noget der vedrøre
denne gruppe.

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-05 00:48

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk>

> [...]
> Er det i en narkomans interresse at en læge udskriver metadon???
> Det er i høj grad en "politisk" vurdering...og dermed ikke noget der

Jeg kan godt se hvad du mener. Lægen har formentlig en idé med at skrive
disse piller ud, men der er 100 stk i et glas svarende til en måneds forbrug
og patienten går til kontrol hos samme læge hver uge. Så er der vel ingen
mening i at udskrive 3 glas som patienten kan hente på én gang uden at andre
end patienten selv ved det.

Hvis han har med en misbruger at gøre burde han vel ikke skrive mere ud, end
allerhøjest nødvendigt indtil næste kontrol.

Det skal lige tilføjes at patienten i øjeblikket ligger på hospitalet pga en
overdosis af de 300 piller ! Vigtig info jeg havde glemt at få med.

Mvh Heidi

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-05 18:11

EnjoyNews wrote:
-snip-

> [...]
>
> Det skal lige tilføjes at patienten i øjeblikket ligger på hospitalet pga en
> overdosis af de 300 piller ! Vigtig info jeg havde glemt at få med.

Så burde han da ansætte en baby-sitter til at fodre ham med en pille om
dagen, så det ikke sker igen.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 22-12-05 16:53

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erkendt
> over for læge at han er pillemisbruger, kan man så sagsøge lægen for

Ved at sagsøge forstår jeg, at man rejser sin egen sag ved domstolene.
Det vil ikke være den rigtige fremgangsmåde i denne sag. Klager over
behandlingen kan anmeldes til Patientklagenævnet (www.pkn.dk), men bemærk
lige, at det er patienten selv , der skal klage. (Hvis patienten er umyndig
er det værhgen/myndighedsindehaveren der kan klage, - og hvis patienten er
død kan de efterladte klage.
Patientklagenævnet kan udtale kritik af det behandlende personale.

Et spørgsmål om evt. erstatning afgøres af Patientforsikringen
(www.patientforsikringen.dk).

Afgørelsen i de to nævn er ikke afhængige, dvs. at der kan udbetales
erstatning selvom der ikke er afgjort en klage ved Patientklagenævnet (eller
klagen er afvist).

Du kan ikke umiddelbart føre en sag på andres vegne, - men sådan er det
generelt i det danske retsvæsen. Man skal have partsinteresse i de fleste
tilfælde.

Om selve behandlingen med udskrivelsen af det angivne antal piller er
forkert kan jeg overhovedet ikke tage stiling til, men nu har du fået en
beskrivelse af den mulige klagevej.

/Per

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-05 21:40

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>

> [...]
>
> Om selve behandlingen med udskrivelsen af det angivne antal piller er
> forkert kan jeg overhovedet ikke tage stiling til, men nu har du fået en

Hej Per

Tak for dit svar.
Vi har tænkt os at klage ved Patientklagenævnet.. tak for linket.

Mvh Heidi