Røgeovn
Fra : Aage Andersen

Dato : 21-12-05 14:09

Jeg har anskaffet mig en røgeovn. Det er en kasse af rustfrit staal 20x30x40
cm.
Der fulgte ikke nogen brugsanvisning med men den flinke ekspedient tilbød
mig at vise, hvordan man brugte den. Det mente jeg ikke var nødvendigt men
nu er jeg kommet lidt i tvivl. Jeg har tænkt mig at lægge et lag træsmuld
tigget paa røgeriet i Hasle, da jeg var paa Bornholm i sommer. Oven paa
lægges en rist med et passende antal rensede sild og derover igen de to
spritblus og saa laaget til sidst. Er dette korrekt?.
Angaaende selve rygningen. Hvor længe skal sildene ryges? Skal de evt.
drysses med lidt salt?
Ekspedienten anbefalede at blande lidt vand i spritten, det skulle lette
rengøringen af ovnen. Er dette rigtig?

Aage

Fra : Max

Dato : 21-12-05 14:53

Hej Aage

> Bornholm i sommer. Oven paa lægges en rist med et passende antal
> rensede sild og derover igen de to spritblus og saa laaget til sidst.
> Er dette korrekt?.

Jeg ville altså stille spritblussene under bunden udenfor.

Mvh Max

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-12-05 15:42

"Max"

> Jeg ville altså stille spritblussene under bunden udenfor.

Tak for det . Den lille finesse havde jeg slet ikke tænkt paa

Aage.

Fra : Max

Dato : 21-12-05 16:44

Hej Aage

> Tak for det . Den lille finesse havde jeg slet ikke tænkt paa

Kommer du tilbage og fortæller lidt om dine erfaringer ?

Mvh Max

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-12-05 17:30

"Max"
> Kommer du tilbage og fortæller lidt om dine erfaringer ?

Meget gerne. Min foreløbige erfaring er at jeg vist har være meget naiv men
man maa jo krybe før man kan gaa. Jeg vil i hvert fald studere Villy's
henvisning grundigt.

Aage

Fra : Max

Dato : 22-12-05 09:52

Hej Aage

> Meget gerne. Min foreløbige erfaring er at jeg vist har være meget
> naiv men man maa jo krybe før man kan gaa. Jeg vil i hvert fald

Man skal jo lære, i storkøkkener bruger man ofte fiskegryden til
at røge i, der er jo en rist i bunden man kan smide smuld under
og så kan den stå på komfuret med det store emfang.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-05 01:06

Max skrev:

> Jeg ville altså stille spritblussene under bunden udenfor.

Det ville jeg helt klart osse. Det har jeg prøvet med friskfangede
ørreder, og resultatet blev meget delikat.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 22-12-05 16:48

Hej Klaus

> Det ville jeg helt klart osse. Det har jeg prøvet med friskfangede
> ørreder, og resultatet blev meget delikat.

Fisketur, friskfangede bækørreder, groft rugbrød, smør, salt
og så noget godt smul til ABU-røken, ja så er det tæt på
himmerige på jord, det kan selv en restaurant fra Michelin
måle sig med.

Mvh Max

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-12-05 16:08

In article <43a953fb$0$8775$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Aage
Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> [...]
> spritblus og saa laaget til sidst. Er dette korrekt?.
> Angaaende selve rygningen. Hvor længe skal sildene ryges? Skal de evt.
Se her - alt om røgning
http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-12-05 16:34

"Villy Erichsen"
> Se her - alt om røgning
> http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm

Lige hvad jeg har brug for. Tak.

Aage

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-05 09:10

Hej Aage
Du skal lægge et par spiseskefulde savsmuld i bunden af ovnen. Ovenpå dette
lægger du aluminiumsfolie så saft fra fisken ikke kan dryppe ned på
savsmuldet. Herefter indsættes risten som fisken skal lægges på. Luk ovnen
og antænd spritblusset under ovnen. Jeg har aldrig hørt at man skal blande
vand i spritten og ville i øvrigt ikke gøre dette. Da jeg havde en
tilsvarende ovn plejede jeg at ryge så længe som det tager at afbrænde
spritten i spritbrænderen 2 gange, men prøv dig frem og brug kun ovnen
udendørs og på ikke brændbart underlag.

Mogens Knudsen.

Spritflammen fyldes med sprit, stilles under ovnen og