erstatning for lejemål?
Fra : taina

Dato : 21-12-05 10:04

Hej gruppe

Håber jeg kan finde svar på et spørgsmål om lejemål her. Hvis jeg har lejet
et rum til opbevaring - kan udlejer så nægte mig adgang til det lejede mod
at tilbyde mig et alternativt område af samme stand?

Og hvis ja, hvad er samme stand så? Hvad hvis der for eksempel er lys i det
lejede, men ikke i alternativet?

Gerne med henvisning til paragraffer eller retspraksis

Tak fra tina

Fra : Jubii

Dato : 21-12-05 11:11

On Wed, 21 Dec 2005 10:03:35 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>lejede, men ikke i alternativet?
>
>Gerne med henvisning til paragraffer eller retspraksis

Den er lidt for tynd. Lejet hvor? Lejekontrakt? Privat eller erhvervsleje?

Fra : taina

Dato : 21-12-05 11:34

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Dec 2005 10:03:35 +0100, "taina"
> <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Den er lidt for tynd. Lejet hvor? Lejekontrakt? Privat eller erhvervsleje?

Sorry Jeg prøver at være lidt mere specifik. Der er tale om en
hesteboks, som jeg har lejet hos et privat par. Jeg flyttede hesten før
lejemålet udløb (der er betalt), da jeg var i tvivl om pasningsaftalerne
blev overholdt. Mit hestegrej har jeg haft i et sadelrum, og ville af
forskelige praktisk årsager beholde det der, til lejemålet udløb -
alternativt i boksen.

Det har så ikke kunnet lade sig gøre, da udlejer har låst døren til stalden
og sat mine ting over i en gammel mølle med "indlagt å" og uden lys.

Der er lejekontrakt på boksen, ikke på sadelrum, men det er almindelig
praksis, at der i hestestalde er afsat plads til opbevaring af grej.

Hjælper det lidt?

mvh. tina

Fra : Jubii

Dato : 21-12-05 16:15

On Wed, 21 Dec 2005 11:34:14 +0100, "taina"
> [...]

>Der er lejekontrakt på boksen, ikke på sadelrum, men det er almindelig
>praksis, at der i hestestalde er afsat plads til opbevaring af grej.

Lidt. Er lejekontrakten udløbet nu? Nægter udlejeren at udlevere dit grej efter
du har forlangt at få det udleveret? Hvis så, er det grænsende til tyveri at
gøre grejet utilgængeligt for dig. Hvis lejen ikke er udløbet, er det brud på
kontrakten at du ikke kan komme til det lejede.
Har du opsagt lejen på den måde det er aftalt i kontrakten? Uopsagt?
Har udlejeren på noget tidspunkt bemærket at dit grej ikke måtte ligge hvor det
lå?
Er det aftalt hvilken lov lejemålet henhører? Hvad type kontrakt er det?

Hvor meget vil du gøre ud af sagen? Erstatning på grund af et tab af en slags?
Eller blot grundig træt af udlejerens opførsel?
Har du penge i klemme?

Fra : taina

Dato : 21-12-05 22:29

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt. Er lejekontrakten udløbet nu?

Ja, nu er det.

> [...]
> gøre grejet utilgængeligt for dig. Hvis lejen ikke er udløbet, er det brud

> kontrakten at du ikke kan komme til det lejede.

Jeg har fået mit grej.

> Har du opsagt lejen på den måde det er aftalt i kontrakten? Uopsagt?

Lejemålet er opsagt som aftalt i kontrakten af udlejer

> Har udlejeren på noget tidspunkt bemærket at dit grej ikke måtte ligge
hvor det lå?

Nej, ikke før jeg blev sagt op. Ved start af lejemål viste hun mig
sadelkammeret, så det er vist på plads

> Er det aftalt hvilken lov lejemålet henhører? Hvad type kontrakt er det?

Nej, det er simpelt hen bare en håndskrevet kontrakt hvor der står, der er
tale om lejemål, pris og opsigelsesvarsel.

> Hvor meget vil du gøre ud af sagen? Erstatning på grund af et tab af en
slags?
> Eller blot grundig træt af udlejerens opførsel?
> Har du penge i klemme?

Jeg vil gøre temmelig meget. Har vel 2000 kroner i klemme - depositum plus
eventuelt tilbagebetalt leje, afhængigt af om jeg kan den igennem.

mvh. tina

Fra : Jubii

Dato : 22-12-05 12:43

On Wed, 21 Dec 2005 22:29:27 +0100, "taina"
> [...]

>Jeg vil gøre temmelig meget. Har vel 2000 kroner i klemme - depositum plus
>eventuelt tilbagebetalt leje, afhængigt af om jeg kan den igennem.

Og du har forlangt pengene udbetalt?

Depositum, for hvad? Er der gået noget i stykker i lejeperioden som du skal
erstatte? Hvis ikke skal du selvfølgelig have de penge tilbage.
"tilbagebetalt leje", hvad er det? Har udlejer nogle penge fra dig der udgør een
eller anden form for forudbetalt leje? Hvis du ikke mener at skylde udlejer
noget, så skal alle penge du har til gode udbetales straks.

Jeg er ikke klar over hvilken lov det drejer sig om. For mig ligner staldleje
noget med biludlejning, leje af vaskemaskiner, og computer m.m.

Jeg tror det er " lov om aftaler og andre retshandler på formuerettens område".
Er der problemer med at få penge tilbage kan en advokat hjælpe.