Fluer!
Fra : Bent

Dato : 11-06-01 16:01

Var på vandretur i weekenden i Velling skov i midtjylland. Dejlig tur i et
pragtfuldt område. Vi sov i bivuak på naturlejrpladsen ved Hundsø. Flot
plads, men var ved at blive ædt levende af nogle små fluer, som jeg aldrig
har set før. Har dog aldrig sovet i løvskov før, men er der nogen der kender
disse små s......!? De bed og hos et af børnene, der var med på turen kom
der små røde pletter.
Hilsen
Bent

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-06-01 17:16

Det lyder som knot, som jeg har "stor" erfaring med fra Sverige. De bider og
det kradser, men ellers er der ingen problemer forbundet med dem.

Hilsen
Uffe

Fra : Grethe

Dato : 11-06-01 17:37

"Uffe Kousgaard" skrev i en meddelelse ...
> Det lyder som knot, som jeg har "stor" erfaring
> med fra Sverige.

På dansk kaldet mitter. Min erfaring med bæsterne er primært fra
Norge. Især i skumringstimerne kommer de frem og bider (suger blod).
Det er i øvrigt kun hunnerne, der bider, og det især ved øjnene,
ørerne og hårranden.

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 11-06-01 18:27

Jeg tror også at de nogen steder i landet bliver kaldt tordendyr.

Jakob

Fra : hansen

Dato : 11-06-01 19:11

Her kaldes de nok tordenfluer og kommer meget på tøj med skrap farve.

Fra : Bent

Dato : 11-06-01 20:39

"hansen" <pemh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Her kaldes de nok tordenfluer og kommer meget på tøj med skrap farve.
Det lyder mest som de beskrevne mitter! Det var netop i hårranden og ved
øjnene og ørerne de var mest. Det var i skumringen og om morgenen.

Tordenfluer eller gnavpander ser helt anderledes ud og de er bare
irriterende, mens de her bed og gav anledning til hævelse hos et af de
medbragte børn, som har tendens til hævelse ved insektstik, mens vi andre
ikke fik bidmærker/stik der kunne ses.

Tak for svarene iøvrigt!

Bent

Fra : Sune Krøll

Dato : 15-06-01 20:25

Helt forkert.......knot er meget små, og det rigtige navn på dansk er
mitter.
De suger ikke blod, og tiltrækkes ikke af stærke farver, men de husere i
skumringen og specielt når det ikke blæser.
De bider i din hud for at få vigtig næring af salt og væske, hos nogen kan
der forekomme store hævelser, men lader man dem være i fred så går de væk i
løbet af et par timer, og svulmer ikke op igen som myggestik kan gøre lang
tid efter hvis de bliver berørt.

Mvh Sune

Fra : Steen Bondo

Dato : 12-06-01 05:15

Bent wrote in a message to All:

B> Hunds¢. Flot plads, men var ved at blive ædt levende af nogle små
B> fluer, som jeg aldrig har set f¢r. Har dog aldrig sovet i l¢vskov

Lyder som 'midges', som de kaldes i Scotland - de kan få selv kuldskære
mennesker til at dr¢mme om at springe i en eller anden iskold s¢..!!

Jeg har aldrig set så små sluer som disse - men fuck hvor er de
irriterende. Det er ikke ualmindeligt at færdes med myggenet på hatten
- til at dække ansigt og hals - stukket ned under kraven.

B> f¢r, men er der nogen der kender disse små s......!? De bed og hos
B> et
B> af b¢rnene, der var med på turen kom der små r¢de pletter.

Repellant virker.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/