Gulvvarme - "larmer"
Fra : Nicholai

Dato : 20-12-05 19:38

Hej Gruppe

Vi købte et hus i foråret 04 - med gulvvarme som varmekilde. Nu hvor det er
blevet koldere arbejder det naturligvis mere. Hvilket afføder mit spørgsmål.
Må sådan en installation gerne "suse" i de enkelte rum? - Det er som om
rørene i gulvet er underdimmensionerede? Det er et Danfoss trådløst system,
dvs at al' elektronikken sidder i et skab i bryggerset.

Der sidder på systemet en rød cirkulationspumpe med 3 hastigheder - den
stod på 3 - har sat den ned på 2 det har reduceret susenen betydeligt - men
mon det har nogen skade ?

Alle tanker/ideer/forslag modtages

//Nicholai

Fra : *** Calle ***

Dato : 20-12-05 20:15

Nicholai wrote:
> [...]
> - den stod på 3 - har sat den ned på 2 det har reduceret susenen
> betydeligt - men mon det har nogen skade ?

Det har intet at sige, bare den stadig kan føde alle rummene. Lyder mere som
du har luft i systemet

--
*** Calle ***

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-12-05 21:22

> Der sidder på systemet en rød cirkulationspumpe med 3 hastigheder -
> den stod på 3 - har sat den ned på 2 det har reduceret susenen
> betydeligt - men mon det har nogen skade ?

Nej, ikke andet end at der kan blive noget koldt.

> Alle tanker/ideer/forslag modtages

Lyser som om der kan være luft i. Prøv at få luftet den ud.

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 20-12-05 22:05

On Tue, 20 Dec 2005 19:38:25 +0100, "Nicholai" <nicholai@> wrote

Prøv at sætte pumpen ned i speed 1. Sådan en pumpe har 3 hastigheder,
og normalt hr de kapacitet til større anlæg end de er monteret i. Det
du gør ved at sætte den ned i et lavere speed, er at nedsætte flowet i
pumpen og dermed naturligvis i dine gulvvarmerør, og derfor vil det
også betyde mindre susen. Måske kan det også være en ide at montere en
reguleret pumpe, der selv tilpasser sig forbruget. Dels sparer du
strøm, dels kan det også give mindre flowstøj, netop fordi den
tilpasser sig behovet.

mvh. Carsten

Fra : Ivar

Dato : 22-12-05 22:48

Nicholai skrev:

> Må sådan en installation gerne "suse" i de enkelte rum?

Nej.
Jeg kører med pumpen på I eller II (hus 200 kvm). Økonomisk
er det bedst at køre så lavt som muligt. Så længe der er varme i
rummene og gulvene er ensartet varme står pumpen ikke for lavt.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/