Dårlige erfaringer med billigt UV-hus
Fra : Poul Olesen

Dato : 20-12-05 14:35

Jeg har de sidste 3 sæsoner haft et Olympus Camedia 5050 digital kamera
og et tilhørende Olympus undervandshus PT-15. Jeg har fået byttet
undervandshuset 3 gange fordi det ikke er 100% vandtæt og det er stadig
ikke tæt. Min erfaring siger mig at UV-huset ikke er konstrueret godt
nok til brug i koldt vand. Der er en lodret stang, med en enkelt o-ring
omkring, som bruges til indstilling, ved at dreje stangen rundt, af
forskelligt f.eks. blænde og lukketid når man bruger kameraet med
manuelle indstillinger. Det er bare ikke tæt når man bruger den meget.
Mit kamera har fået fugt flere gange og nu virker det ikke mere. Jeg har
brugt det sydpå 3 gange hvor der ikke er de samme problemer med utæt UV-hus.

Er jeg uheldig med det udstyr jeg får eller er det bare for billigt når
det skal bruges rigtigt?

Har andre de samme erfaringer med billige UV-huse?

Er det mon o-ringene som bliver for hårde når vandet er koldt?

Er den rigtige stategi at finde ud af hvilket firma man vil købe UV-hus
af, gå ind på deres webside og finde ud af hvilket kamera de har lavet
et "hot" UV-hus til og så købe kamera til UV-huset?

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Henrik

Dato : 20-12-05 18:10

Hej Poul

Jeg har et Ikelight hus til min Olympus 8080Z - den har også een stang
som kan bruges til 4 knapper - ved både at lyfte og dreje det til
knapper der sidder i 2 højder - den sidder også med een o-ring - men
er tæt.
Alle gennemføringer i huset har kun een o-ring hver - og har aldrig
svigtet mig... Huset er godkendt til 60 meter.
Jeg solgte mit gamle Olympus hus fordi jeg bla. også var bekymret for
tætheden af det......

Mvh
Henrik

Go to heaven
Dive like Hell

www.scubasserne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 21:29

Henrik wrote:
> [...]
> er tæt.
> Alle gennemføringer i huset har kun een o-ring hver - og har aldrig

jeg har en Cannon hus til mit A70, lavet efter de samme problemer, huset er
godkendt til 40m, og jeg har aldrig haft problemer med det, det har været
brugt flittigt, stort set hever weekend, i flere år nu.

mvh Morten

Fra : cybersven

Dato : 26-12-05 23:31

Hej : )

Jeg er en flittig bruger af et snart 4 år gammel Olympus PT-010 (4040)
UV-hus der var en af de første modeller og som "kun" tæt til de
30m.

Har aldrig haft nogen problemer med at det ikke var tæt bruger faktisk
den samme O-ring som det er født med.

Men har haft problemer med kondens ved høje og lave temperaturer.

Så bruger nu altid 2 poser Silica-gel og sørger for at kameraet og
hus er pakket ind / beskyttet mod sol/sne inden dykket.

Det skal så lige siges at jeg stadig er meget hysterisk med hensyn til
rengøring og pleje af O-ring og hus.

Min dykker makker har et Olympus PT-020 (5060) det der ikke været
nogen problemer med hverken i koldt eller varmt vand.

Kind regards

Sven Rasmussen
admin@diverssite.com
www.diverssite.com

Fra : torben nissen

Dato : 27-12-05 18:02

Hej Poul!

Jeg er den lykkelige ejer af et Olympus 5050 WZ med tilhørende
PT-020 hus.

Udstyret er rundt regnet to år gammelt, og har nok været med på
100 - 120 dyk i nordisk farvand både sommer og vinter. Jeg har
aldrig haft de problemer som du beskriver. Kameraet har været en
trofast følgesvend på dyk i Norge til 38-40m ved en bundtemp. på
ca. 4-5 garde uden nogle problemer. Også dyk herhjemme ved
vandtemp. omkring frysepunktet har ikke givet andledninger til
problemer.
Jeg sørger for med jævne mellemrum, at servicere alle o-ringe i
undervandshuset, og smøre dem med siliconefedt, og selvfølgelig
at skylle huset grundigt i ferskvand efter hvert dyk.

mv.
Nissen