Rally med weird motorgang.
Fra : S. Sørensen

Dato : 19-12-05 23:52

Hej gruppe

Min Aprilia Rally er begyndt, at have en rædselsfuld motorgang og jeg ved
sgutte hvad der er galt.
Den prutter og hoster når jeg kører og det virker som om den ikke "tænder"
hele tiden. Efter en 10 minutters kørsel er den nogenlunde stabil og kører
ihvertfald bedre og med knap så meget prutten, men stadigvæk ikke nær så
hurtigt som den plejer.
Den er let tunet med en 70 ccm cylinder + en lille tunudstødning og har
indtil fornyligt kørt fint.
Jeg har fornylig skiftet baghjul på den og har i den forbindelse haft
udstødningen af, men det kan vel næppe være det? Skal jeg bare ud og have
fat i et nyt tændrør (går ud fra et NGK BR8HS er godt nok), eller det kulden
og fugten som driver mig til vanvid og laver lort med min stelforbindelse? I
så fald er jeg på røven.. tunudstødning og tændrør kan jeg nok fixe men
stelforbindelse og strømproblemer er ikke lige mig.. ;)

Steinbjørn

Fra : Allan Riise

Dato : 20-12-05 00:56

S. Sørensen wrote:
> [...]
> med min stelforbindelse? I så fald er jeg på røven.. tunudstødning og
> tændrør kan jeg nok fixe men stelforbindelse og strømproblemer er

Ca. 1 dl. karburatorsprit pr. tankfuld benzin er nok hvad du mangler.

--
Allan Riise
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59672

Fra : S. Sørensen

Dato : 20-12-05 08:11

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Ca. 1 dl. karburatorsprit pr. tankfuld benzin er nok hvad du mangler.

Burde jeg selvfølgelig have nævnt, men jeg har allerede købt karburatorsprit
og er begyndt at køre med det.. dog indtil videre uden nævndeværdig effekt.

Steinbjørn

Fra : Hagar

Dato : 20-12-05 06:35

"S. Sørensen" <steinb@REMOVETOGETAVALIDEMAILworldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:43a7398e$0$153$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> så fald er jeg på røven.. tunudstødning og tændrør kan jeg nok fixe men
> stelforbindelse og strømproblemer er ikke lige mig.. ;)

Jeg har samme problem med min Rally, og jeg føler fuldt ud med dig. Jeg
kører dog med sprit, eller hvad det er, i min benzin. Det er det der
konsetrat fra Statoil, men den "pruter" stadig når den er totalt kold. Jeg
er dog ikke kommet så langt endnu som jeg nåede sidste år, men det er typisk
det fugtige i luften der driller, og det nede ved tændrøret. Opfindsom som
man jo kan være ind i mellem når nøden er størst, så ville jeg stoppe de der
gnister, så jeg hev et kondom over hætten, og se, nu var prutteriet slut, så
det kan være man skal til det igen

Hagar

Fra : S. Sørensen

Dato : 20-12-05 08:12

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote in message

> [...]
der
> gnister, så jeg hev et kondom over hætten, og se, nu var prutteriet slut,

Prævention til tændrør? Så langt har jeg dog ikke nået endnu, men det kan da
være det var løsningen.

Steinbjørn

Fra : Hagar

Dato : 20-12-05 14:15

> Prævention til tændrør? Så langt har jeg dog ikke nået endnu, men det kan
> da
> være det var løsningen.
>
> Steinbjørn

Jamen den slags kan beskytte mod meget, selv gnister på afveje

Jeg var i panik, for den ville godt starte, men ikke køre, den gik ud lige
så snart den fik lidt på håndtaget. Jeg kunne så se nede på tændrøret, efter
at have pillet låget af, at gnisterne sprang ud til stel, og så skulle der
findes på noget, og når man nu har disse kondomer hjemme, så tænkte jeg, det
må prøves, og det virkede

Hagsr

Fra : S. Sørensen

Dato : 20-12-05 23:28

> [...]
> findes på noget, og når man nu har disse kondomer hjemme, så tænkte jeg,

Snakkede lige med min Svoger som er mekaniker. Han mente det kunne være
tændrørskablet som har en lille revne og der så ligger noget fugt i det og
laver rod med strømmen.
Så planen er, at parkere den i tørvejr hos mine forældre og så pille kablet
af og enten smide et nyt på med det samme eller lægge det andet til tørre og
smide det på igen, hvorefter man med en forstøver kan forsøger at genskabe
den fejl (hvis den er der). Så må vi se om jeg kan finde ud af det lort..
suk.. Argh hvor er jeg træt af det fis... Jeg vil bare kunne køre på arbejde
=(

Steinbjørn

Fra : Hagar

Dato : 21-12-05 00:47

> [...]
> den fejl (hvis den er der). Så må vi se om jeg kan finde ud af det lort..
> suk.. Argh hvor er jeg træt af det fis... Jeg vil bare kunne køre på

Hvis det giver et godt resultat med at skifte kablet til tændrørshætten, så
må du meget gerne give besked, for så må jeg det samme igennem, hvis du
ellers går så drastisk til værks, for det er vist ikke lige til, for en
fumlefinger som mig

Hagar

Fra : S. Sørensen

Dato : 21-12-05 10:10

> [...]

> må du meget gerne give besked, for så må jeg det samme igennem, hvis du
> ellers går så drastisk til værks, for det er vist ikke lige til, for en

Trust me. Rent mekanikermæssigt er jeg født med omkring 10 tommerfingre i
varierende tykkelse. Så ja det lyder rigtigt grumt, men jeg håber jeg kan
alliere mig med nogle mennesker som faktisk har evner indenfor det
mekaniske.

Steinbjørn

Fra : Hagar

Dato : 21-12-05 19:08

"S. Sørensen" <steinb@REMOVETOGETAVALIDEMAILworldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:43a91bdb$0$177$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> varierende tykkelse. Så ja det lyder rigtigt grumt, men jeg håber jeg kan
> alliere mig med nogle mennesker som faktisk har evner indenfor det

Havde det ikke været fordi min mor i stærke vendinger har sagt at jeg ingen
tvillingebror har, så kunne jeg fristes til at tro du var ham *LOOOL*

Hagar

Fra : dan

Dato : 21-12-05 10:58

Whooow - Inden i bruger flere kondomer så ville jeg lige spørge om i har
tørret tændrøret af (renset isoleringen )og skiftet hætten (altså
tændrørshætten ))

Fra : Hagar

Dato : 21-12-05 19:10

"dan" <dan.missi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tændrørshætten ))

> Den har indtil videre sparet mig for at få 70 spam-mails.

Jeg har haft min inden for, lige ved siden af fyret i 2 dage, jeg har
skiftet hætte til en i silikone, og jeg har tørret al skidt og møg af, men
problemet kommer lige så snart der kommer fugt i luften, dog mest udpræget
når det er koldt.

Hagar

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:41

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet kommer lige så snart der kommer fugt i luften, dog mest udpræget

Jeg har haft samme problem på en Adly Silverfox, problemet opstod før den
var 2år gammel... Jeg købte den billigt i 04, scooteren er fra 02, pga denne
fejl. I første omgang løstes problemet ved rense et stik på tændspolen, det
var godt irret - selvfølgelig det sidste stik jeg rensede :) Problemet kom
dog igen da den næste fugtige periode kom. Denne gang fik den hele turen,
rensning af ALLE stik på scooteren, de fik samtidig en klat silikonefedt,
men lige lid hjalp det. Problemet var noget lidt andet. Enten fra ny eller
efter en evt. reparation (før min tid som ejer) har nogen ført en ledning
fra tændingen en forkert vej fra "A til B", en meget uheldig vej. Ledningen
var nemlig kommet i klemme mellem trinbrættet (der hvor man har sine fødder
på scooteren) og så et stykke af stellet. Med tiden var kappen/isoleringen
på ledningen blevet slidt af og lederne havde næsten forbindelse til stel -
det eneste der manglede var en smule fugt :) Det resulterede i at tændingen
blev lagt til stel og skidtet gik ud :) Ledningen blev skiftet og den har
kørt upåklageligt siden...
Jeg ville i hvert falf gå alle ledninger efter, eller få en med knap så
mange tommelfingre til det :) Det kræver sikkert at man skal pille alt
plastik af - hvilket forresten ikke er specielt spændende på en
kina-plastikbras scooter som en Adly :)

Fra : Hagar

Dato : 22-12-05 00:32

> [...]
> mange tommelfingre til det :) Det kræver sikkert at man skal pille alt
> plastik af - hvilket forresten ikke er specielt spændende på en

Jeg FRYGTEDE der var en der ville nævne det med plastikken, for det er et
helvede at få på igen. Det er nemt nok at pille af, men på, ARGHH
Jeg tror selv at det er ledningen fra tændspolen der er problemet, men jeg
magter ikke opgaven, med alle de ens fingre

Hagar