Risalamande opskrifter
Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 19:41

Er der nogen af jer som vil komme med jeres bud på subj. som
er afprøvet og i synes er rigtig god ?

Mvh. Allan

Fra : JytteJ

Dato : 19-12-05 22:36

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer som vil komme med jeres bud på subj. som
> er afprøvet og i synes er rigtig god ?
>

> Mvh. Allan

Jeg går ud fra at subj. betyder ris a´la mande ?
Men ellers:
Kog grødris op i lidt vand, så brænder den ikke så let på.
Lav grøden færdig med enten mini, let eller sødmælk, alt afhængig af hvor
fed du ønsker grøden.
Men hvis du er vant til magre mælke produkter, vil sødmælk nok virke for
meget af det gode, når der nu også skal piskefløde i.
Der skal tilsættes lidt salt, ikke så meget at grøden smager salt, men
alligevel så den kommer til at smage af "noget", mælkegrød smager ikke af
så meget i sig selv. Masser af vaniljekorn fra en eller flere
vaniljestænger. Lidt sukker. Kunsten er at få grøden til ikke at smage for
fladt.
Før servering vendes piskefløde i efter behag.
Og så en god kirsebærsovs til.

VH
JytteJ

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-05 01:46

Den Mon, 19 Dec 2005 22:36:10 +0100, skrev JytteJ :

> Jeg går ud fra at subj. betyder ris a´la mande ?
[cut opskrift]
> Før servering vendes piskefløde i efter behag.

Det var så et forslag til Ris a 'la minus Mande

Her i familien er Ris a'la Mande nærmest en religion. Faktisk var
diskussionerne om hvilken opskrift der var bedst så vedholdende at vi et
år lavede en blindsmagnings konkurrence i familien ved en julefrokost
for at stoppe diskussionerne. Her er vinderen med knapt 70% af
stemmerne:

Grøden:
1/2 ltr økologisk sødmælk
50 g grødris
1 stang vanille

Koges længe til grøden er meget tyk. En grydeske skal blive stående i
grøden selvom man tipper gryden. Grøden køles helt af gerne til dagen
efter.

Ris a la Manden:
1/2 ltr piskefløde
100 gram mandler
1-3 spsk. sukker
korn fra 1 stang vanille

Mandler smuttes og hakkes efter behag og røres i grøden sammen med
vanillekorn, 1/2 dl fløde og sukker efter smag. Til sidst piskes resten
af fløden stiv og vendes i.

Udover kirsebærsauce serverer vi også en appelsinsauce med kanel til.
Det smager ganske fortræffeligt, men jeg har ikke lige opskriften ved
hånden.

Så i vores familie vandt den "rene" vare. Ikke noget med essens,
portvin, husblas, minutris og hvad man ellers hører af traditioner rundt
omkring.

--
Kent Oldhøj

Fra : JytteJ

Dato : 20-12-05 02:26

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [cut opskrift]
>
> Det var så et forslag til Ris a 'la minus Mande

øh... dem glemte jeg, men selvfølgelig skal de da med ellers er det jo ikke
ris a´la mande.

JytteJ

Fra : J. Eriksen

Dato : 20-12-05 09:09

> Jeg går ud fra at subj. betyder ris a´la mande ?

Jeg går ud fra at ovenstående betyder risalamande på dansk
(http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=risalamande) eller er et
forsøg på at skrive ris à la mande på fransk.

Fra : Padre

Dato : 20-12-05 19:38

> forsøg på at skrive ris à la mande på fransk.

riz á l'amande

riz = ris
á = med
l' = bestemt ental fortstavelse
amande = mandel

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-05 20:29

Padre skrev:

> riz á l'amande

Skal det være noget, skal det vel være 'riz à la mande'.

NB: FUT sat til ../sprog.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-05 20:34

Fra : J. Eriksen

Dato : 21-12-05 09:56

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> riz á l'amande
>
> riz = ris

Ups. Ja, selvfølgelig.

Tak.

Fra : JS

Dato : 20-12-05 10:57

JytteJ wrote:
> "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at subj. betyder ris a´la mande ?

Nej, han mente helt sikkert risalamande fordi at det er den korrekte
stavemåde:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=risalamande&S.x=23&S.y=5

Det er en dansk dessert.

Fra : Max

Dato : 20-12-05 11:06

Hej Jytte

> Jeg går ud fra at subj. betyder ris a´la mande ?

Smut over i dk.kultur.sprog med det der, her i gruppen
snakker vi mad og drikke :)

Mvh Max

Fra : Henning Christensen

Dato : 19-12-05 23:55