Drikkelse til Risa'la mande ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 19-12-05 17:41

Vi have Risa'la mande som med garanti mange andre, men hvad drikkes der til,
kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der noget helt andet
til.
mvh Kim

Fra : Padre

Dato : 19-12-05 17:50

> [...]
til,
> kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der noget helt andet

Tja, det er sødt og fedt, så jeg ville foreslå en kraftig, tør portvin.

--
padre

Fra : Hauge

Dato : 19-12-05 17:50

Kim Jensen wrote:
> Vi have Risa'la mande som med garanti mange andre, men hvad drikkes
> der til, kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der
> noget helt andet til.

Kaffe er det der skal til..

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051219165000@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Harry Lund

Dato : 20-12-05 14:36

Ja men det skal være en kraftig MOKKA ; umh uhm vælg selv.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 19-12-05 18:44

Kim Jensen <kim.jensen_blok.spam_@get2net.dk> skrev:
>Vi have Risa'la mande som med garanti
> [...]
En god hvid portvin er bare s(m)agen, men køb en god kvalitet.
Vits Breaks

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-02-06 22:39

[slet SQ3ZL | 19 Dec 2005 17:44:02 GMT]

>En god hvid portvin er bare s(m)agen, men køb en god kvalitet.

Lettere forsinket tilslutter jeg mig til fulde - en rigtig god hvid portvin
matcher smagen perfekt.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Max

Dato : 19-12-05 19:30

Hej

> Vi have Risa'la mande som med garanti mange andre, men hvad drikkes der
til,

Kirsebærvin ?

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-12-05 19:35

On Mon, 19 Dec 2005 17:40:41 +0100
"Kim Jensen" <kim.jensen_blok.spam_@get2net.dk> wrote:

> Vi have Risa'la mande som med garanti mange andre, men hvad drikkes
> der til, kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der
> noget helt andet til.
> mvh Kim

Jeg synes generelt portvin, kirsbærvin og lignende er alt for tungt
oven på julemaden og til ris ala mande.
Derfor vil jeg klart anbefale en let mousserende vin - Der findes nogle
stykker med ret lav alkohol procent og som er let søde og meget friske.
Spørg en velassorteret vinhandler - de ved præcis hvad det er du søger
da de typisk også anbefaler netop dette.

Fra : Monty

Dato : 20-12-05 12:39

> [...]

Spørg en velassorteret vinhandler - de ved præcis hvad det er du søger
da de typisk også anbefaler netop dette.

Hvordan skulle den lette vin hamle op med kirsbærsovsen ?

Colheita eller Vintage, Recioto della Valpolicella eller .. hmm har glemt
navnet:
men i Cognac laver de en sød vin der i realiteten er druesaft der er stoppet
i gæringen og derefter tilsat Cognac .. findes i hvid og rød - den røde er
fin
til Ris a'la Mande.

Fra : JS

Dato : 20-12-05 13:53

Monty wrote:

> [...]
> men i Cognac laver de en sød vin der i realiteten er druesaft der er
> stoppet i gæringen og derefter tilsat Cognac .. findes i hvid og rød

Mener du Normandin Pineau des charentes?
Den hvide vil jeg i hvert fald vurdere til at være for let til risalamande.

Fra : Monty

Dato : 20-12-05 15:07

Ja, næsten.

Pineau des Charentes Rose

Fra : Christian

Dato : 19-12-05 19:36

Du vil gerne have noget der er syrligt så det matcher saucen og ikke for
sødt for at undgå at det bliver for vammelt.

Jeg ville foreslå en halvsød belgisk frugtlambic. Fx. en Liefmanns kriek der
er lavat på bla. kirsebær.

-Christian

Fra : Max

Dato : 19-12-05 21:14

Hej Christian

> Jeg ville foreslå en halvsød belgisk frugtlambic. Fx. en Liefmanns kriek
der
> er lavat på bla. kirsebær.

Selvfølgelig, den naturlige løsning, jeg skal lige op og fylde kurven.

Tak for tipset.

Mvh Max

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-12-05 23:41

> [...]

> til,
> kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der noget helt

Hej
Vi drikker altid snaps til risalamente. Helst Ålborg julesnaps.
Husk på der skal snaps til fed mad. Alt andet mad en vandgrød er fed mad

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-12-05 12:07

Kim Jensen wrote:
> Vi have Risa'la mande som med garanti mange andre, men hvad drikkes der til,
> kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der noget helt andet til.

Hører til og hører til. Der er efter min mening mange ting der er
rigtige.

Nu på lørdag bliver der her i huset serveret en god vintage portvin
af ældre dato. Vi er nemlig rigtig, rigtig glade for god portvin i min
familie

Ebbe

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-05 09:42

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

Kim Jensen wrote:
> [...]

Nu på lørdag bliver der her i huset serveret en god vintage portvin
af ældre dato. Vi er nemlig rigtig, rigtig glade for god portvin i min

ALT SØDT DUR
- drop dog det snobberi med at een bestemt drikkevare er særlig
matchende til en bestemt middagsret eller desert

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 21-12-05 14:16

Bo Warming skrev:

> ALT SØDT DUR
> - drop dog det snobberi med at een bestemt drikkevare er særlig
> matchende til en bestemt middagsret eller desert

Jeg gir dig ret i det med at der ikke kun finde bestemte drikke til
bestemte retter,

Må¨ske kan man snakke om, om der er ting der slet ikke passer sammen.
Fx. syntes jeg ikke coca cola og ris a la mande passer godt sammen,
kulsyren føles alt for kraftig når der er fløderester i munden.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-12-05 12:12

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> on mandag 19. december 2005
at 23:41 +0100 wrote:
>Vi drikker altid snaps til risalamente. Helst Ålborg julesnaps.
>Husk på der skal snaps til fed mad. Alt andet mad en vandgrød er fed
>mad

Her i huset kan man vælge mellem en god port eller en god cognac.

Ungerne vælger som regel saft.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-12-05 20:30

> [...]
til,
> kan man f.eks serverer en muskat vin til, eller hører der noget helt andet

Hvidtøl, selvfølgelig da!

Venlig hilsen

Aragorn_DK *<|

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-12-05 13:22

Bo Warming wrote:

> ALT SØDT DUR
> - drop dog det snobberi med at een bestemt drikkevare er særlig
> matchende til en bestemt middagsret eller desert

Der er såmænd ikke så meget snobberi over det. Dels har jeg et par
flasker liggende alligevel og dels kan vi som nævnt alle sammen rigtig
godt lide det.

Ebbe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-12-05 09:43

Kasper Malmberg wrote:

> [...]
> Fx. syntes jeg ikke coca cola og ris a la mande passer godt sammen,
> kulsyren føles alt for kraftig når der er fløderester i munden.

Ligesom øl og is ikke er min favorit blandning.

--

Christian

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-12-05 10:38

Christian B. Andresen wrote:

> Ligesom øl og is ikke er min favorit blandning.

Det minder mig om: en af dagene burde jeg prøve om den Kjærstrup
Chokolade Stout, jeg har stående også duer til is. Den gik fint til
en chokolade creme brulêe sidste nytår.

Men det er nok også den eneste øl, jeg kunne finde på at prøve med
noget, der er så sødt.

Ebbe

Fra : Max

Dato : 22-12-05 16:50

Hej

>Men det er nok også den eneste øl, jeg kunne finde på at prøve med
>noget, der er så sødt.

Almindelige bajere og makronstang har da altid været en
fin blanding.

Mvh Max